به گلزنی طارمی و آزمون دل بسته‌ایم/ جام جهانی جای آزمون و خطا نیست!
به گلزنی طارمی و آزمون دل بسته‌ایم/ جام جهانی جای آزمون و خطا نیست!
یک پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید جام جهانی نباید جای آزمون و خطا باشد. باید پیش از شروع این مسابقات ملی‌پوشان به بهترین شکل ممکن آمادگی خود را برای حضور در این رقابت‌ها به دست بیاورند.

به گزارش صبح اقتصاد یک پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید جام جهانی نباید جای آزمون و خطا باشد. باید پیش از شروع این مسابقات ملی‌پوشان به بهترین شکل ممکن آمادگی خود را برای حضور در این رقابت‌ها به دست بیاورند.

 محمود حقیقیان، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیروزی ملی‌پوشان مقابل تیم ملی عراق و صعود شاگردان اسکوچیچ به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اظهار کرد: من این پیروزی و صعود را تبریک می‌گویم. ما سریع‌ترین صعود را داشتیم که باعث خوشحالی است. باید یک سری مسائل را برای جام جهانی رعایت کنیم. ما هم یک موقعی کاپیتان تیم ملی بودیم و موفقیت تیم ملی را دوست داریم. یک سری ضعف‌هایی وجود دارد که باید آن را مد نظر داشته باشیم. ما از الان باید به فکر جام جهانی باشیم و قرعه‌کشی که انجام شود، باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد. کار ما مثل همیشه مشکل خواهد بود. ما اگر با دست پر نرویم، به مشکل خواهیم خورد. بازی تدارکاتی از اهمیت زیادی برخوردار است و ما متاسفانه با حداقل مسابقات دوستانه به جام جهانی رفتیم و با تیم‌های ضعیف بازی کردیم و نقاط ضعف ما برطرف نشده است و در جام جهانی تازه متوجه می‌شویم که چه مشکلاتی داشتیم. جام جهانی جای آزمون و خطا نیست.

او ادامه داد: ما باید با تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم که ترس بازیکنان بریزد. ما وقتی مربی تیم ملی نوجوانان بودیم، چون مسابقه دوستانه نداشتیم، یکی از بازیکنان ما در یکی از این مسابقات نتوانست دروازه خالی را گل کند و این مساله به خاطر این بود که ما مسابقه دوستانه نداشتیم. ما باید مقابل تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم تا آرامش در جمع بازیکنان تیم ملی قرار بگیرد.

او درباره عملکرد بازیکنان تیم ملی گفت:‌ ما در خط دروازه، گلرهای خوبی داریم و بیرانوند تجربه‌های جهانی دارد و از آمادگی خوبی برخوردار است. عابدزاده و نیازمند هم از شرایط خوبی برخودار هستند و مشکلی بابت خط دروازه نداریم. در خط دفاع یک سری مشکلاتی وجود دارد و یکی از مدافعان مسائل حاشیه‌ای داشت اما دعوت شد. شما دقت کردید اگر یک بازیکن مسائل حاشیه‌ای داشته باشد، سریع کنار می‌رود اما شما دیدید چنین اتفاقی نیفتاد و این نشان می‌دهد که ما در خط دفاع دچار مشکل و کمبود بازیکن هستیم. صادق محرمی در نفوذهای خود مقداری دچار مشکل است.

حقیقیان افزود: امید نورافکن تجربه جهانی ندارد و ضعف‌هایی دارد که باید برطرف شود. جایگزین خود در دفاع وسط وجود ندارد. ما ۲ مهاجم خوب اروپایی همچون آزمون و طارمی داریم و در بازی عراق هم دیدیم که اگر گل طارمی نبود، شرایط برای ایران و عراق کاملا برابر بود. اگر مشکلی برای آزمون و طارمی پیش بیاید، شاید شرایط تیم تغییر کند. ما هافبک‌های طراحی در سال‌های مختلف داشتیم اما الان هافبک‌های ما در حال حاضر تقریبا در یک سطح هستند و خلاقیت لازم را ندارند. ما الان به این دل بستیم که توپی به آزمون و طارمی برسد و آن‌ها گلزنی کنند. فکر می‌کنم با این شرایط در جام جهانی توپی به ما نرسد چون سطح بازی‌ها کاملا متفاوت است و باید تمرین‌های بیشتری داشته باشیم.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره عملکرد دراگان اسکوچیچ در تیم ملی گفت: آقای اسکوچیچ موقع خوبی به تیم ملی آمد و با یک هزینه کم روی نیمکت تیم ملی نشست. شانس بزرگی که اسکوچیچ داشت، این بود که ما در تمام نقاط زمین، بازیکن لژیونر داریم. به نظر من ایشان باید کار خود را با توجه به آماری که ثبت کرده، ادامه بدهد. ماهیت اسکوچیچ در جام  جهانی مشخص می‌شود. من توقع دارم مسئولین مملکت کمک‌های لازم را انجام دهند. الان شما اگر می‌خواهید با تیم ملی برزیل بازی کنید، باید یک سری هزینه‌های قابل توجهی را انجام دهید. شما می‌دانید این هزینه‌ها به نفع تیم ملی است و باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد. داشته‌های ما همین است و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا درصد موفقیت خود را بالا ببریم.

او در پایان در پاسخ به این سوال که چقدر به صعود تیم ملی به دور حذفی مسابقات جام جهانی امیدوار هستید، خاطرنشان کرد: یک سری بازیکنان لژیونر در تیم ملی وجود دارند که از نقاط مثبت این تیم است. به طور مثال طارمی در حالی در پرتغال بازی می‌کند که مربی‌های آنان کار اختصاصی با مهاجم‌ها می‌کنند. طارمی در بازی مقابل عراق از تک موقعیت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و به گل رسید. این نشان می‌دهد در پرتغال شرایط تمرینی متفاوت است و روی بازیکنان لژیونر کار شده است. ما بازیکنان خوبی داریم اما باید این بازیکنان را تجهیز کنیم و بازی‌های دوستانه سخت برای آن‌ها بگذاریم. تیم هماهنگ متوسط بهتر از تیم قوی ناهماهنگ است. تنها کاری که ما می‌توانیم بکنیم، این است که حداکثر امکانات در اختیار تیم ملی قرار بگیرد. این مساله غیرقابل دسترس نیست که ما بتوانیم به مرحله حذفی رقابت‌های جام جهانی صعود کنیم و امیدوارم این اتفاق در این جام جهانی رخ دهد.