بودجه۱۴۰۰ دولت در بلاتکلیفی نوشته شده است/ باید بودجه پایدار برای حمل و نقل ایجاد کرد
بودجه۱۴۰۰ دولت در بلاتکلیفی نوشته شده است/ باید بودجه پایدار برای حمل و نقل ایجاد کرد
رییس شورای شهر تهران گفت: استفاده از صندوق ذخیره ارزی یا اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی دیگر جواب نمی‌دهد و باید یک بودجه پایدار برای حمل و نقل ایجاد کرد.

محسن هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره بی توجهی دولت به توسعه حمل و نقل عمومی و شرایط شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۰ خود به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: عمدتا در گذشته که تحریم‌های ما کمتر بود به بودجه حمل و نقل عمومی از طریق تبصره‌ها به ویژه تبصره ۲۹ خیلی کمک شده و اجازه فاینانس خیلی خوبی می‌دادند، آن زمان امکان فاینانس فراهم بود.” بودجه۱۴۰۰ دولت در بلاتکلیفی نوشته شده است

او با بیان اینکه با همین قسمت‌های بودجه دولت مترو را ساختیم، تاکید کرد: درحال حاضر به این دلیل که تحریم هستیم برای حمل و نقل عمومی باید بودجه به صورت نقدی تخصیص داده شود. استفاده از صندوق ذخیره ارزی یا اوراق مشارکت هم دیگر جواب نمی‌دهد چون شهرداری‌ها به شدت بدهکار شدند و بانک‌ها با آن‌ها خوب کار نمی‌کنند. باید یک بودجه پایدار برای حمل و نقل ایجاد کرد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته به سوخت سوبسید نمی‌دهند، بلکه از آن مالیات می گیرند، اضافه کرد: در نهایت این مالیات در حمل و نقل عمومی هزینه می‌شود. این موضوع فراموش شده که وقتی دوباره سوخت را گران کردیم قرار بود سهم حمل و نقل عمومی از گران کردن قیمت سوخت در قانون هدفمندی یارانه‌ها داده شود که متاسفانه داده نشده و می‌شد یک مبلغ بسیار زیادی در اختیار حمل و نقل عمومی قرار گیرد.

هاشمی تاکید کرد: باز هم خواهش می‌کنم دولت و مجلس به این موضوع بپردازند و حق حمل و نقل عمومی را از قانون هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت کرده و در بودجه بگذارند.

رییس شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ دولت در بلاتکلیفی نوشته شده است، گفت: نمی‌دانستند بودجه را باید مقاومتی بنویسند و یا گشایش اتفاق می‌افتد. هر دو شکل در آن دیده شده است. در عین حال مجبور شدن حقوق‌ها را به دلیل تورم شدیدی که داشتیم خیلی افزایش دهند و بخشی از بودجه را همین موضوع بلعیده است.” بودجه۱۴۰۰ دولت در بلاتکلیفی نوشته شده است/ باید بودجه پایدار برای حمل و نقل ایجاد کرد”

او ادامه داد: در عین حال  چون کم آوردند روی فروش سهام خیلی حساب باز کردند؛ افزایش ۶۰۰درصدی در فروش سهام داریم. در مورد طرح های عمرانی نیز وضعیت خیلی خوب نبود که ناشی از کسری بودجه است. امیدواریم در مجلس اصلاحات اساسی صورت گیرد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین