بودجه برای تجهیزات دانشگاهی و نوآوری
بودجه برای تجهیزات دانشگاهی و نوآوری
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی است و میزان مالیات پرداختی آنها شاید یک ششم بنگاه‌هایی است که متناسب با آن در بخش خصوصی مالیات پرداخت می‌کنند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در تبصره ۴ در بند هـ به دولت اجازه داده می شود مبلغ سه میلیارد و چهارصد و بیست و پنج میلیون یورو از منابع سال ١٣٩٩ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی تضمین دولت برداشت کرده و منابع مذکور را با رعایت شرایط به مصرف برساند.”بودجه برای تجهیزات دانشگاهی و نوآوری”

این جدول شامل ۱۵ بند است که ۵ بند آن مربوط به علم و فناوری است.

جدول تسهیلات ارزی برای طرح های بزرگ

ردیف عنوان مبلغ اختصاص داده شده
۱ تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه های وزارت بهداشت برای اهداف آموزشی تا سقف ۵۰ میلیون یورو
۲ طرح های نوآورانه جهاد دانشگاهی تا سقف ۱۵ میلیون یورو
۳ طرح های نوآورانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تا سقف ٧٠ میلیون یورو
۴ شرکت های دانش بنیان در استانها تا سقف ١٠٠ میلیون یورو
۵ کارخانه های نوآوری تا سقف ۵۰ میلیون یورو

در شرایط اختصاص این بودجه آمده است: «برنامه عملیاتی و جریان وجوه (با رویکرد بودجه ریزی عملیاتی) با تأکید بر ایجاد سازوکارهای لازم برای سنجش، کنترل و تضمین تعهدات دستگاه متولی برای تحقق اهداف راهبردی طرحها باید به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور برسد.

تخصیص مرحله ای منابع به صورت ریالی و ارزی (حسب نیاز) پس از تأیید کمیته نظارت متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، خزانه داری کل و صندوق توسعه ملی مبنی بر انجام تعهدات دستگاه متولی، انجام پذیرد.

گزارش عملکرد شش ماهه این بند توسط سازمان برنامه و بودجه و هیئت نظارت صندوق توسعه ملی به طور مستقل تهیه و ارسال شود.

تجهیزات مورد نیاز این طرحها که حسب مورد بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مشابه داخلی ندارد، از خارج تأمین شود.

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه ها که حسب مورد بنا به اعلام معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مشابه داخلی ندارد، از خارج تأمین شود.

رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح ها ضروری است.

تعیین هرگونه تکلیف خارج از این مجوز در قانون بودجه سال ١٣٩٩ برای استفاده و تخصیص منابع صندوق توسعه ملی ممنوع است.

نرخ ارز روز سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) مبنای تبدیل این مبالغ به ریال است.»

همچنین در جدول ۲-۷ اعتبارات متفرقه نیز در بخش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری)، اعتبار پیشنهادی برای طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری مبلغ ۲۸۵ هزار میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

  • منبع خبر : مهر