بودجه ۱۴۰۱ با کسری بسته نمی‌شود
بودجه ۱۴۰۱ با کسری بسته نمی‌شود
مسعود میرکاظمی گفت: مشکل اصلی ما کسری بودجه است و دولت به دنبال آن است که سیستم بودجه را به سمتی ببرد که از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شود

به گزارش صبح اقتصاد  مسعود میرکاظمی گفت: مشکل اصلی ما کسری بودجه است و دولت به دنبال آن است که سیستم بودجه را به سمتی ببرد که از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شود.به گزارش مهر، مسعود میرکاظمی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا قبل از استقرار دولت سیزدهم ۷ تا ۸ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده بود، اما امروز بالغ بر ۶۳ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق و ۸۰ میلیون دوز واکسن هم وارد کشور شده است.وی با بیان اینکه ما بحث فروش نفت را به صورت جدی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: در حوزه انرژی با کشورهای همسایه گفتگوهایی داشته‌ایم و به ویژه آنکه مذاکراتی با ترکمنستان داشتیم و صحبت‌هایی کردیم تا ارتباطات سابق مجدد دنبال شود.رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مشکل اصلی ما کسری بودجه است، تأکید کرد: در طول هشت سال گذشته شاهد رشد بی رویه‌ای در مصارف کشور بودیم و مصارف بودجه در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۰ برابر رشد داشته و شاهد کسری بودجه شدید هستیم.میرکاظمی گفت: دولت کنترل‌های لازم خود برای مدیریت بودجه را آغاز کرده است و ما به دنبال آن هستیم، سیستم بودجه را به سمتی ببریم که از ریخت و پاش ها جلوگیری شود.وی افزود: بدهی‌های بالایی به ویژه به صندوق توسعه ملی و تأمین اجتماعی از سنوات گذشته به این دولت رسیده است که ما به دنبال سر و سامان دادن به این وضعیت هستیم و مدیریت مصارف را در دستور کار داریم و پرداخت‌هایی که در ماه گذشته انجام دادیم بدون خلق پول بود.رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: همه متفق القول هستیم که باید ساختار بودجه تغییر کند. اصلاح ساختار بودجه جزو وظایف قانونی دولت است که در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است و باید عملیاتی شود.میرکاظمی خاطرنشان کرد: ما باید اصلاحاتی را در ساختار بودجه انجام دهیم و جلسات مشترک بین دولت و مجلس کمک می‌کند که بتوانیم تغییرات بنیادی در ساختار بودجه و برنامه ریزی برای تدوین بودجه سال آینده انجام دهیم تا در بودجه سال ۱۴۰۱ با کمترین کسری بودجه روبرو شویم.وی تاکید کرد: وضعیتی که دولت سیزدهم در آن مستقر شد، مناسب نبود و بنابراین ما باید تلاش مضاعفی می‌کردیم تا بر مشکلات فائق آییم. اولین مشکل ما کسری کالاهای اساسی بود که توانستیم با حرکات خوبی بخشی از آن را جبران کنیم و به تدریج جلو می‌رویم تا واردات کالاها هم انجام شود.رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: خشکسالی از دیگر مشکلات کشور بود و در پی آن تولید گندم کاهش یافته بود و به همین دلیل ما در بودجه ۱۴۰۰ چیزی تحت عنوان خرید گندم نداشتیم. از سوی دیگر بیماری کرونا یکی دیگر از مشکلات موجود بود که دولت سیزدهم با افزایش واکسیناسیون سعی کرد تا این مشکل را حل و فصل کند.میرکاظمی با اشاره به مشکل کسری بودجه، گفت: در پایان سال ۹۱ مصارف کشور ۸۹ هزار میلیارد تومان بود اما به یک باره در بودجه ۱۴۰۰ در سقف اول به ۹ هزار و ۹۳۷ هزار میلیارد تومان و در سقف دوم به مبلغ یک هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان رسید. به این معنا که در طول این ۸ سال شاهد ۱۰ برابر رشد در مصارف بودیم که نشان می‌دهد باید با تدبیر بیشتری سال ۱۴۰۰ را اداره کنیم، چرا که سال گذشته منابع پایدار کشور ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و نمی‌شود به یکباره در سال ۱۴۰۰ به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان مصارف برسیم.وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه، اظهار داشت: نتیجه عملکرد بودجه‌بندی سابق در کشور این بود که در شرایط کنونی شاهد این هستیم که علی رغم مصارف بالایی که وجود داشته، منابع به شکل‌های مختلفی خلق شده است. نتیجه آن رشد اقتصادی ۰.۴ درصد، تورم بالای ۲۳ درصد، بهره وری منفی یک درصد و نرخ سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصد بوده است و بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود.رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: جلسات مشترک دولت و مجلس کمک می‌کند تا ما بتوانیم یک تغییرات بنیادی در سمت و سوی جهت گیری‌ها و برنامه ریزی بودجه در سال آتی داشته باشیم و آنچه پیرامون آن به توافق خوبی رسیده‌ایم، تشکیل جلسات و تیم‌های مشترک بین دولت و مجلس است که در پی آن بتوانیم ساختار بودجه را تدوین و رصد کنیم.میرکاظمی ادامه داد: در سال گذشته علی رغم هزینه‌هایی که صرف شده است، آیا شایسته است که در کشور با رشد اقتصادی ۰.۴ درصدی مواجه باشیم؟ آن هم در شرایطی که هیچکس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. چرا تورم دو رقمی شده و سطح درآمد خانوارها کاهش یافته است و اقتصاد کوچک‌تر از سال ۹۰ شده است؟شوی تاکید کرد: این موارد نشان می‌دهد که این نوع ساختار بودجه پاسخگوی اداره کشور نیست، بنابراین باید به سمت تدوین بودجه ساده، مبتنی بر برنامه، قابل نظارت و ارزیابی برویم که در آن تقسیم مسئولیت به گونه‌ای باشد که در آن سهم استانداران، فرمانداران، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت مشخص بوده و همه در منابع و مصارف نقش داشته باشند.رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ما امروز به هر استانی که سفر می‌کنیم از ما می‌خواهند که به آن‌ها پول بدهیم تا کار کنند، اما بعد از این، چنین روشی ادامه پیدا نمی‌کند و تعهداتی که در بودجه ۱۴۰۰ برای همه اجزای دولت وجود داشته، پررنگ می‌شود. بر این اساس سهم هر دستگاه و هر استان در درآمدها و هزینه‌ها مشخص می‌شود و هر ماه نیز کنترل می‌شود تا تعهداتشان را محقق کنند. به طور مثال اگر امروز ظرفیت راندمان در هکتار داریم و می‌توانیم تولید ملی را بالا ببریم، براساس مسئولیتی که وزارت جهاد کشاورزی، استان‌ها و فرمانداران دارند، به آن‌ها منابع تخصیص می‌یابد و کنترل می‌شود تا رشد اقتصادی ناشی از آن نیز مشخص شود.میرکاظمی افزود: هم اکنون ادامه روند گذشته به صلاح نیست و باید طرحی نو در پیش بگیریم، بنابراین اصلاح ساختار بودجه را از دو ماه گذشته با قدرت آغاز کردیم و تغییر ساختار آن را در قالب بودجه‌ای مبتنی بر ردیف و تبدیل آن به برنامه در دستور کار داریم، به خصوص اینکه توجه به شاخص‌های کلان، رشد اقتصادی در کنار ثبات اقتصادی از محورهای این برنامه است تا بعد از این نه شاهد کسری بودجه باشیم و نه خلق پول کنیم.وی بیان کرد: بودجه ۱۴۰۱ اقدامی مشترک بین دولت و مجلس است که اشکالات بودجه‌های قبلی در آن کاملاً رفع می‌شود و می‌تواند شاخص‌های کلان کشور را پشتیبانی کند.رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در ۴۰ سال گذشته منابع و مصارفی داشتیم اما آنچه در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی وجود داشته، مطلوب برنامه‌ریزان نبوده است چرا که هدفگیری نشده است. ما در کشور مشکلاتی داریم که با رفع آن‌ها سطح زندگی مردم مطلوب‌تر شود و تلاش می‌کنیم تورم را کنترل کرده و چرخه اقتصادی را به حرکت درآوریم.