بودجه ۹۹ کرونا گرفت ، مُرد
به گزارش واحد تحلیلی پایگاه خبری صبح اقتصاد بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور روز دوشنبه ۵ اسفند در دستور کار نمایندگان قرار داشت که پس از اظهار نظر مخالفان و موافقان کلیات این لایحه از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در صحن علنی با ۶۷ رأی موافق و ۱۱۴ رأی مخالف و سه رأی ممتنع برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رد شد. اینکه چرا نمایندگان به کلیات لایحه بودجه سنواتی کشور در صحن علنی پارلمان رأی ندادند و لایحه بودجه رد شد و دولت مکلف است بودجهای چند دوازدهم را تدوین و بار دیگر به پارلمان ارائه نماید، خود مباحث عدیده ای را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان تحت تاثیر جو کرونایی در کشور به نوعی بودجه را با ویروس کرونا نسبت دادند و نهایتا آن را به کابوس مرگ کشانیده و معتقدند این بودجه از جهاتی میتوانست بهتر از این لایحه ارائه شود. در این فرایند رای گیری نمایندگان مجلس سه دسته اند که با تحلیل میتوان آنها را در سه گروه در تعارض با هم بررسی نمود ۶۷ نفری که به کلیات بودجه رای مثبت دادند را میتوان یک دسته و دسته اول نامید که ایشان پیوند ناگسستنی با دولت داشته و نهایتا این پیوند را همانند بقیه هم پیمانی ها در اعلا درجه وکیل الدولگی رعایت نمودند. دسته دوم که ایشان را در این حضور و غیاب در حد ۶۰ نفر میتوان ارزیابی نمود در جریان رد صلاحیت ها از عدم حمایت دولت از ایشان خشمناک بودند و بنا به اظهار نظر برخی از آنان در این رابطه از دولت انتقام گرفتند. دسته سوم را که در این حضور و غیاب در حد ۵۰ نفر ارزیابی میکنند را مخالفین علمی بودجه کنونی و واقفین به اسرار پشت پرده بودجه که فی الواقع زیرساخت غیر واقعی ارقام را نشانه رفته بود، تشکیل میدادند و همین ذهنیت و برداشت از تصمیمات غیر عقلانی و در فرایند غیبت سوادمندان بودجه در کمسیون تلفیق که آنجا هم با شعبده بازی پیچ و گردنه رد شدن را رد کرده بود به قربانگاه عقلانیت بردند. البته شاید اگر این کلیات با این محتوا در مجلسی که بجای ۱۹۱ نفر حداقل ۲۵۰ نفر حاضر داشت این سرنوشت را نمی یافت. اگر به شرایط بعد از انتخابات مجلس توجه شود طبعا بودجه کل کشور با چالشی وصف ناپذیر مواجه خواهد بود چرا که عمر مجلس دهم خردادماه آتی به پایان خواهد رسید و لذا سپردن بودجه سال ۹۹ به مجلس آینده به مفهوم آمادگی مجلس بعد از تصویب اعتبارنامه ها و ایجاد کمسیونی مانند کمسیون تلفیق با نمایندگان تازه کار عملا دولت را با نداشتن قانون بودجه در شش ماه آتی مواجه می نماید فلذا بر نمایندگان و حتی دولت فرض است که ظرف یکی دو هفته زمینه رفع نواقص در حداقل خواست نمایندگان را فراهم آورده و مجددا لایحه جدیدی به مجلس بفرستد تا زمینه تصویب کلیات چه در باقیمانده ماه اسفند و چه در فروردین ماه ۹۹ با مجلس دهم عملی شود و هیات رئیسه میتواند یک بودجه سه دوازدهم که معمولا در شرایط بحرانی به دولتها تحمیل میشود را فراهم آورند. اینکه رای غیر قابل پیش بینی نمایندگان موجب جو زدگی و کرونای تنفسی کلیات بودجه شد را تا حدی هم میتوان به نتیجه آرای مردم به انتخاب نمایندگان ملت برای مجلس یازدهم ربط داد. نفس انتخاب شجاعانه مردم در دوم اسفند به نمایندگانی که هم احراز صلاحیت شده بودند و هم در این انتخابات رای ملت را کسب کرده اند نیز شجاعت داد که با شعبده بازی دولت در بودجه برخورد کنند تا جایی که مخالفان کلیات لایحه بودجه همخوانی نداشتن آن با برنامه ششم توسعه را برجسته نمودند، بیتوجهی به شرایط جنگ اقتصادی و اصلاح حداقلی در ساختار بودجه را به عنوان مهمترین دلایل مخالفت خود عنوان کردند و در مقابل این نظر که موافقان معتقد بودند، به دلایل شرایط خاص تحریم نمیتوان انتظار تطابق جدی بودجه ۹۹ را با برنامه ششم توسعه داشت؛ موضع رادیکال و حذفی گرفتند. دولت در بودجه ۹۹ سعی کرده بود از فروش نفت بکاهد و به ارقام مالیاتی با بهم ریختن تفکر مالیات بر درآمد اساس داشتن ثروت را بجای مالیات بر تولید ثروت نشانه برود. که صد البته زمینه چنین اقدامی بی گمان فرار سرمایه از کشور را چند برابر افزایش میداد و رقم نرخ ارز در کشور را با فرایند فرار سرمایه به چالش تقاضای بحرانی تبدیل مینمود و چه بسا عقلانیتی که پشت رد کردن کلیات بودجه بوده در اساس به نفع ماندگاری ثروت در کشور رقم بخورد. والسلام
حمید رضا نقاشیان
- منبع خبر : صبح اقتصاد