بورس نفت؛ نمودی از مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد
بورس نفت؛ نمودی از مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد
در نشست تأمین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی از طریق صندوق های سرمایه گذاری پروژه، کارشناسان بر ظرفیت های بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه های انرژی تأکید کردند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد نشست «تأمین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی از طریق صندوق های سرمایه گذاری پروژه» در چارچوب پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد. در این نشست کارشناسان حاضر بر نقش بزرگ و ظرفیت های بازار سرمایه در تأمین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی تأکید کردند و آن را نمادی از مردمی سازی و دروانزایی مورد تأکید اقتصاد مقاومتی دانستند.

در نشست پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با موضوع «تأمین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی از طریق صندوق های سرمایه گذاری پروژه» برگزار شد ابتدا یک مقاله مرتبط با موضوع نشست ارائه شد و سپس اعضای نشست به بحث و بررسی پرداختند.

لزوم اتکاء به ظرفیت‌های داخلی در تمامی جنبه‌های تأمین مالی

در این نشست سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران ضمن ارائه یک مطالعه در رابطه با تأمین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی از طریق صندوق سرمایه گذاری پروژه گفت: در حوزه مالی مرتبط با بازار سرمایه هم به لحاظ دانش آن و هم به لحاظ منابع مالی مورد نیاز باید به ظرفیت های داخلی اتکاء داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه انرژی برای افزایش ظرفیت های تولیدی بسیار اهمیت دارد، گفت: برای این سرمایه گذاری نیاز به منابع مالی است که یکی از راهکارهای اساسی تأمین این منابع مورد نیاز استفاده از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری پروژه است.

حسینی گفت: ابتدا در سازمان بورس ایده صندوق پروژه برای حل مشکلات حقوقی و مالی جمع آوری منابع مردمی مطرح شد تا این تأمین مالی ها در فضایی شفاف و با ریسک مدیریت شده انجام شود.

حسینی ادامه داد: بعد از آن در بورس انرژی ایده صندوق پروژه ها شکل گرفت که در طی ۴ سال عملیاتی شد و اکنون منابع در این صندوق ها بر اساس یک فرآیندِ متناسب با پیشرفت پروژه تخصیص داده می شود.

حسینی گفت: صندوق پروژه ها در پروژه های زیرساختی و کلان مختلفی از قبیل طرح های نفتی و گازی بلندمدت قابل استفاده است باید در بلندمدت در جذب منابع مالی تمامی حوزه های انرژی کشور به این صندوق ها اتکاء شود.

در ادامه بحث ها شریفی، مدیر عامل نیروگاه پرند شرکت مپنا گفت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات نیروگاه های سیکل ترکیبی توسط گروه مبنا در داخل کشور ساخته می شود و برای خرید و تأمین مالی تجهیزات خارجی از صندوق پروزه ها کمک گرفته شده است.

شریفی گفت: با انجام سرمایه گذاری های لازم، نیروگاه گازی قابلیت تبدیل به نیروگاه های سیکل ترکیبی را دارند و فایده این کار در این است که راندمان و ظرفیت نیروگاه ها به صورت فوق العاده ای افزایش و آلاینده ها کاهش می باید.

وی ادامه داد: در کل به لحاظ فنی تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی برای کشور بسیار اهمیت دارد و این اقدام نیاز به تأمین مالی دارد که استفاده از ظرفیت صندوق پروژه ها می توانند کمک بزرگی در این زمینه بکند.

شریفی در پایان سخنان خود در رابطه با موفقیت صندوق پروژه گفت: ما نمونه های موفقی از تأمین مالی پروژه هایی چون نیروگاه پرند را داشتیم و لازم است سایر پروژه ها هم با این شیوه های تأمین مالی، تبدیل به سیکل ترکیبی شوند.

صندوق پروژه نماد مردمی سازی و درونزایی مورد تأکید اقتصاد مقاومتی

در ادامه مهندس ساعدی، عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: بحث مردمی سازی و درونزایی که یکی از توصیه های اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است در صندوق پروژه ها مصداق پیدا می کند و بازار سرمایه نزدیک ترین مسیر برای تأمین مالی پروژه های آتی برای فرزندانمان است.

ساعدی با بیان اینکه در صندوق توسعه ملی راهکارهایی برای اعطای منابع ارزی وجود دارد، گفت: یکی از راهکارها در ترکیب با مشارکت بخش خصوصی نمود پیدا می کند که یک سازوکار مخصوصی دارد.

ساعدی گفت: در زمینه های افزایش توان تولید نفت و ایجاد پتروپالایشگاه ها یا سایر پروژه ها کلان از آنجایی که اپراتورهای دولتی، یک شرکت یا بانک به دلایلی به تنهایی نمی تواند تأمین مالی لازم را انجام دهند، نیاز به مشارکت اپراتورهای بخش خصوصی است.

ساعدی در ادامه در قالب یک سازوکار به کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس پیشنهاد کرد که یک صندوق پروژه ایجاد شود تا طرح های پالایشی را جلو ببرد و برای عملیاتی شدن آن با ایجاد سازوکارهای لازم، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی نقد می کنند که حتی در صورت ایجاد پروژه های توسعه طرح های کلان نفتی، به دلیل تحریم ها امکان فروش محصولات آن به خارج وجود ندارد، گفت: این نقد وارد نیست و اگر بخش خصوصی را وارد فعالیت های اقتصادی حوزه انرژی کنیم، مسئله تحریم ها کمرنگ می شود.

وی افزود: بدین صورت که می توان محصولاتی که از طریق پروژه ها تولید شده است را در داخل برای افزایش توان تولیدی مصرف کرد و همچنین با مشارکت بخش خصوصی در داخل و خارج به فروش رساند که بورس نفت یکی از نمونه ها در این زمینه است.

وی در پایان گفت: برای جذب و ترغیب مردم جهت مشارکت در تأمین مالی پروژه ها راهکارهای متعددی وجود دارد و به عنوان نمونه این امکان وجود دارد که از مردم ریال گرفته شود و به صورت ارز پایه به آن ها تضمین های لازم داده شود که در این صورت هم مردم به سود خود دست می یابند و هم سرمایه گذاریشان تضمین می شود.

بورس نفت نمودی از مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد است

در پایان نشست بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بخش انرژی در دنیا به لحاظ تولید و ظرفیت ها جز رتبه های برتر هستیم و این امکان وجود دارد که با اتکاء به سرمایه ها و  منابع مالی داخلی پروژه های حوزه انرژی را فعال ساخت.

بختیار گفت: در حوزه انرژی نتوانسته ایم سرمایه های مردم را برای توسعه فعالیت ها دخیل کنیم و به سمت تولید هدایت کنیم بلکه سرمایه ها به بازارهای موازی سکه و ارز جاری شده است و در نتیجه بلای جان اقتصاد کشور شده است.

این نماینده مجلس به عنوان سخن پایانی این نشست با بیان اینکه مجلس هم به دنبال طرح استفاده از سرمایه های مردمی در بخش پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه است، گفت: بورس نفت یکی از نمود های مشارکت مردمی در اقتصاد است که موفقیت آن تحول بزرگی در حوزه انرژی کشور خواهد.

  • منبع خبر : مهر