بولتون در خروج آمریکا از INF نقش کلیدی داشته است
بولتون در خروج آمریکا از INF نقش کلیدی داشته است

وزیر امور خارجه روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که مشاور امنیت ملی آمریکا در تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج از پیمان INF نقش کلیدی داشته است. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در اظهارات خود گفت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان «منع موشک های […]

وزیر امور خارجه روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که مشاور امنیت ملی آمریکا در تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج از پیمان INF نقش کلیدی داشته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در اظهارات خود گفت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان «منع موشک های هسته ای میان برد» (INF) نقش کلیدی داشته است.

لاوروف در ادامه گفت: آمریکا می خواهد کشورهای آسیایی را به موشک های کوتاه و میان برد مجهز کند.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-۱۲ و ار-۱۴» که اتحاد شوروی در سال ۱۹۶۲ در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه ۱۹۹۱ این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی ۱۷۵۲ موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا ۸۵۹ موشک از این نوع را.