بوکر ۲۰۱۸ نامزدهایش را شناخت/ کتاب مصور در فهرست رقبا
بوکر ۲۰۱۸ نامزدهایش را شناخت/ کتاب مصور در فهرست رقبا

جایزه من بوکر در حالی نامزدهای فهرست اولیه خود در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد که برای نخستین بار یک رمان مصور در این فهرست جای گرفته است.  با انتشار فهرست اولیه جایزه من بوکر، این رقابت در سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی کلید خورد. در فهرست امسال جایزه من بوکر که دربرگیرنده نام ۱۳ […]

جایزه من بوکر در حالی نامزدهای فهرست اولیه خود در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد که برای نخستین بار یک رمان مصور در این فهرست جای گرفته است.

 با انتشار فهرست اولیه جایزه من بوکر، این رقابت در سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی کلید خورد.

در فهرست امسال جایزه من بوکر که دربرگیرنده نام ۱۳ اثر است، ۶ نویسنده از بریتانیا، سه نویسنده از آمریکا، دو نویسنده از ایرلند و دو نویسنده از کانادا جای گرفته‌اند.

این در حالی است که قانون انتخاب این جایزه از سال ۲۰۱۳ تغییر کرده و به نویسندگان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا در این رقابت شرکت کنند تنها به شرط این که اثرشان به زبان انگلیسی نوشته شده و در بریتانیا منتشر شده باشد.

از دل این فهرست اولیه فهرست نهایی متشکل از نام ۶ اثر در ماه سپتامبر بیرون خواهد آمد و برنده در مراسمی که ۱۸ اکتبر برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد.

نامزدهای اولیه امسال از میان ۱۷۱ اثر انتخاب شدند. این کتاب ها از یکم اکتبر ۲۰۱۷ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ در بریتانیا به بازار آمده‌اند.

امسال برای نخستین بار رمانی با عنوان «سابرینا» نوشته نیک درناسو در این فهرست جای دارد که رمانی مصور و درباره دختری است که گم می‌شود و یک نوار ویدیویی از خود به جای می‌گذارد که کلیدهایی درباره ناپدید شدنش در آن ارایه شده است.

درناسو متولد شیکاگو و ۲۹ ساله است. وی با نخستین مجموعه داستان‌هایش با عنوان «بورلی» جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز را از آن خود کرده است.

اسامی راه‌یافتگان به فهرست اولیه جایزه من بوکر ۲۰۱۸ چنین اعلام شده است:

«قاپیدن» نوشته بلیندا بوئر از بریتانیا

«مرد شیری» نوشته آنا برنز از بریتانیا

«سابرینا» نوشته نیک درناسو از آمریکا

«واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان از کانادا

«در شهر دیوانه و خشن ما» نوشته گای گوناراتنه از بریتانیا

«همه چیز آن زیر» نوشته دیزی جانسون از بریتانیا

«اتاق مریخ» نوشته راشل کوشنر از آمریکا

«آب درمانی» نوشته سوفی مکینتاش از بریتانیا

«جنگ نور» نوشته مایکل اونداتیه از کانادا

«فراداستان» نوشته ریچارد پاورز از آمریکا

«برداشت طولانی» نوشته رابین رابرتسون از بریتانیا

«مردم طبیعی» نوشته سالی رونی از ایرلند

«از یک دریای پست وآرام» نوشته دونال رایان از ایرلند

مایکل اونداتیه در حالی با جدیدترین رمانش در این فهرست جای گرفته که به تازگی برای رمان «بیمار انگلیسی» به عنوان برترین اثر برنده جایزه بوکر در تاریخ ۵۰ ساله آن انتخاب شد.

جایزه بوکر از سال ۱۹۶۹ اهدا می‌شود واز مهمترین جوایز ادبی است.