بیانیه عفو بین‌الملل درباره رئیسی چقدر جدی است؟
بیانیه عفو بین‌الملل درباره رئیسی چقدر جدی است؟
ابراهیم رئیسی، در حالی به‌عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شده که نام او هم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و هم اخیرا سازمان عفو بین‌الملل ادعایی را درباره رئیسی مطرح کرده است. آیا تحریم رئیسی مانع فعالیت‌های دیپلماتیک و سفرهای خارجی او می‌شود؟

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد نعمت احمدی‌، حقوق‌دان می‌گوید: چیزی به نام مصونیت سیاسی مقامات وجود دارد و آنها به واسطه مقام سیاسی که دارند از مصونیت قضایی برخودارند. پس هیچ مشکلی برای فعالیت‌های دیپلماتیک و سفرهای خارجی رئیسی ایجاد نمی‌شود.” بیانیه عفو بین‌الملل درباره رئیسی چقدر جدی است؟”

اما ماجرای تحریم ابراهیم رئیسی و بیانیه عفو بین‌الملل چیست؟ اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ نام ۸۰ مقام ایرانی را در در لیست تحریم‌های خود قرار داد. تحریم‌هایی که گفته می‌شد دلیل آن مسائل حقوق بشری است.

سال ۹۸ و همزمان با ریاست رئیسی بر قوه قضاییه، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم ۹ نفر از مقامات ایران را تحریم کرد که ابراهیم رئیسی یکی از این افراد بود.

حالا همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ و رفتن او به قوه قضاییه این سوال را ایجاد کرده است که وجود نام او در لیست تحریم‌ها چه اثری بر دولت او می‌گذارد و آیا مانعی بر سر راه فعالیت‌های دیپلماتیک اوست؟

احمدی‌ می‌گوید: نام صدها نفر از مقامات ایران در لیست تحریم‌های امریکا وجود دارد و این تحریم‌ها یک سری تحریم یک سویه است. او می‌گوید مقامات سیاسی دارای مصونیت هستند و هیچ مشکلی برای سفرهای خارجی ابراهیم رئیسی به واسطه وجود نام او در لیست تحریم‌ها ایجاد نمی‌شود.

برخی در پاسخ می‌گویند نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در لیست تحریم‌های امریکا بود اما همان‌گونه که مشکلی برای فعالیت‌های دیپلماتیک او پیش نیامد، برای رئیس دولت جدید هم پیش نمی‌آید.

حاشیه دیگری که این روزها درباره ابراهیم رئیسی مطرح می‌شود بیانیه جدید سازمان عفو بین‌الملل است. سازمان عفو بین‌الملل اخیرا در گزارشی ادعا کرده که «ابراهیم رئیسی به جای قرار گرفتن تحت تحقیقات کیفری به خاطر جرائم بین‌المللی، در منصب ریاست جمهوری قرار گرفته است.»

بعد از انتشار این بیانیه هم این سوال مطرح شده که آیا ادعای سازمان عفو بین‌الملل می‌تواند مشکلی برای فعالیت رئیسی ایجاد کند؟ احمدی در جواب این سوال به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما اصلی داریم به نام اصل قانونی بودن جرم و مجازات. از طرف دیگر قوانین داخلی ما در این مورد مشخص است و قوانین خارجی هم دارای یک سیکل و سِیر خاص و مشخصی است و باید برای اثبات آن روندی طی شود.

عبدالرضا داوری، از فعالان سیاسی هم در توییتی در واکنش به این موضوع نوشت: «عفو بین‌الملل خواستار تعقیب قضایی رئیس جمهور منتخب ایران شده است. پس از شروع دوره ریاست جمهوری، وی دارای مصونیت سران دولت‌هاست. دستگیری یا تعقیب کیفری سران دولت‌ها جز با حکم یک دادگاه بین‌المللی، ممکن نیست.»

دیگران هم معتقدند که این ادعای سازمان عفو بین‌الملل مشکل و محدودیت خاصی برای رئیسی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند به برخی حواشی علیه او دامن بزند و نه بیشتر. اما برخی دیگر می‌گویند درست است که کار ابراهیم رئیسی با غرب آسان نیست اما بیش از تحریم شخص او و یا بیانیه عفو بین‌الملل، وزیر خارجه‌ای که رئیسی برای دولتش انتخاب می‌کند، تعیین‌کننده است.

به عبارتی این بیانیه و تحریم‌ها مانع فعالیت او نیست. اما وجود این موارد می‌تواند هر زمان که لازم باشد موجب تبلیغات منفی برای دولت رئیسی شود.

 

  • منبع خبر : تجارت نیوز