بیگدلی: دیپلماسی بهترین راه برای حل اختلافات با جمهوری آذربایجان است
بیگدلی: دیپلماسی بهترین راه برای حل اختلافات با جمهوری آذربایجان است
یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: نگرانی ایران از حضور اسراییل و داعش در آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز همان طور که وزیر خارجه ایران بیان کردند، منطقی است اما هیچ ابزاری برای مقابله با این مساله به جز راهکار سیاسی و دیپلماتیک وجود ندارد.

به گزارش صبح اقتصاد  یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: نگرانی ایران از حضور اسراییل و داعش در آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز همان طور که وزیر خارجه ایران بیان کردند، منطقی است اما هیچ ابزاری برای مقابله با این مساله به جز راهکار سیاسی و دیپلماتیک وجود ندارد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات شمال غرب ایران و مناقشه مرزی میان آذربایجان و ارمنستان و تاثیر آن بر کشورهای همسایه اظهار کرد: برگزاری مانور نظامی از سوی کشورها در مناطق مورد مناقشه حساسیت برانگیز و یک اقدام تحریک آمیز بود، البته گاهی به عنوان نمایش قدرت از آن استفاده می شود اما شرایط به گونه ای نیست که ایران بخواد نسبت به آن دست به مانور نظامی در مرزهای شمال غرب بزند.

وی گفت: ایران بر این نظر است که اسراییلی‌ها در آذربایجان لانه کرده‌اند در عین حال این مساله به لحاظ حقوق بین‌الملل می‌تواند پیگیری شود و به آن اعتراض شود. دولت‌ها حساسیت قابل توجهی به مرزهایشان دارند و این حق را روابط بین الملل به کشورها می دهد که درباره تحولات در این بخش ها اقدام کنند با این حال معتقدم ایران باید با خویشتنداری بیشتری نسبت به این مساله برخورد کند و از طریق مذاکره و اعزام هیات دیپلماتیک اختلافات را حل می کرد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره تاثیر مناقشات در مرزهای شمال غربی بر راه های تجاری و ترانزیتی ایران اظهار کرد: اینکه راه تجاری با کشورهای همسایه به واسطه تغییرات ژئوپلتیکی مختل می شود مساله مهمی است که باید با مذاکره آن را حل کرد. به هر حال در سیونیک در جنوب ارمنستان که هم مرز با ایران است این بخش در اختیار آذربایجان گذاشته شده است.

بیگدلی گفت: اگر این مسائل را با مذاکره و گفت‌وگو حل می کردیم، ناچار نبودیم به دیدار وزیر امور خارجه روسیه برویم و از مسکو بخواهیم که در این‌باره دخالت کند. ایران باید می توانست از طریق دیپلماتیک این مساله را حل کند.

وی خاطرنشان کرد که اقدامات سیاسی و دیپلماتیک و حتی توسل به مانور نظامی نتوانست مساله را در شمال غرب ایران حل کند و منافع ایران تامین شود.

بیگدلی با تاکید بر “راه‌حل دیپلماتیک” برای حل و فصل مناقشه آذربایجان و ارمنستان و جلوگیری از گسترش حضور و نفوذ کشورهای فرامنطقه ای و منطقه ای تصریح کرد: شرایط در این منطقه حساس است و نباید کشورها دست به تحریک منافع حیاتی یکدیگر بزنند و با تشدید تنش پای کشورهای دیگر را به این مساله باز کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: معتقدم الان هم برای ورود دیپلماتیک برای حل و فصل نهایی این مساله دیر نشده است. نگرانی ایران از حضور اسراییل و داعش همان طور که وزیر خارجه کشور بیان کردند منطقی است اما هیچ ابزاری برای مقابله با این مساله به جز راهکار سیاسی و دیپلماتیک وجود ندارد.