تأثیر رباتیک پیشرفته بر بازار کار
تأثیر رباتیک پیشرفته بر بازار کار
از زمانی که نام ربات متدوال شد، یک تفکر نیز در پی آن به وجود آمد. آن‏که حضورِ ربات‏ها در صنعت کار، مساوی است با غیبت انسان‏ها. این نظریه یا شاید بهتر آن است که بگوییم دیدگاه، کاملاً مغایر با نحوه‏ی عمل‏کرد ربات‏ها در صنعت است. ربات‏ها آن‏جایی پا به میدان می‏گذارند که جان انسانی در بیم و خطر است. خطری که ضرر آن برایِ ربات‏ها فقط هزینه‏ی مالی را در پی دارد. ربات‏ها می‏توانند خطوط تولید را سودمندتر کنند و برای بهتر شدن آن مفید واقع شوند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد “ارزیابی تأثیر رباتیک پیشرفته بر بازار کار”

حال قصد بر آن است که مواردی از این سودمند شده‏گی را شمارش کنیم:

  • محل‌هایی که حضور نیروی انسانی به دلیل شرایط ایمنی نامناسب یا آلودگی هوا یا وجود دماهای غیرمتعارف، مشکل یا ناممکن است.
  • بخش‌هایی از عملیات اجرایی که به دقت بسیار زیاد احتیاج دارد.
  • محل‌هایی که به دلیل محدودیت ارتفاع یا امکان دسترسی، انجام عملیات توسط نیروی انسانی امکان‌پذیر نمی‌باشد.
  • مواردی که نیاز به جابه‌جایی بارهای سنگین یا حساس باشد.
  • مواردی که هم‌زمانی عملیات اجرایی بر روی یک قطعه می‌تواند تأثیر زیادی بر سرعت تولید داشته باشد.
  • مواردی که به دلایل بهداشتی حضور و فعالیت نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست.
  • مواردی که عملیات تولید باید در محیط استریل یا بدون نور یا بدون غبار انجام شود.

همین چندی پیش بود که شرکت آمازون برای ایجاد سیستم رباتیک خود دست به استخدام ۱۵۰۰ پرنسل جدید زد. رقمی که میزان بالای مشاکرت و اشتغال انسانی را در کنار علم رباتیک نشان می‏دهد. می‏توان نتیجه گرفت که ربات‏ها کمک خواهند کرد که سطح کیفی کار برای انسان‏ها بهبود پیدا کند.

بر اساس آخرین پژوهش‏های انجام شده توسط Robotic Industrial Associated، رشد محصولات رباتیک در چین ۱۸ درصد بوده است. این بدین معناست که در کنار افزایش تولید ربات، فروش وسایل الترونیکی و مکانیکی نیز افزایش داشته است. گرچه شرکت‏های بزرگ خارجی در تولید ربات‏های صنعتی پیش‏گام هستند، اما نوآوری‏ها، دست انسانی را برای فعالیت‏های جدید در هر عرصه‏ای باز گذاشته‏اند.

“تأثیر رباتیک پیشرفته بر بازار کار ”

گروه مشاوره بوستون نظرسنجی از مدیران و مدیران از ۱۱۳۱ شرکت جهانی را در اوایل سال ۲۰۱۹ انجام دادند .این تحقیق نشان داد که ۶۷ درصد از شرکتهای چینی ، همراه با ۶۰ درصد در لهستان و ۵۷ درصد در ژاپن انتظار کاهش تعداد کارمندان به دلیل اتوماسیون در سالهای پیش رو را دارند. اما به نظر میرسد که پیشرفت رباتیک بر ماهیت شغل ها تاثیر گذر است, با وجود از پین رفتن بازی از شغل ها, نیاز به شغل های جدید در بازار احساس میشود. به گزارش مارکز آمار آستاتیستا در آینده شغل ها به شرح زیر تغییر خواهد کرد: