تاج: فشاری برای برکناری ساکت نیست/ اینفانتینو در دربی از جا پرید!
تاج: فشاری برای برکناری ساکت نیست/ اینفانتینو در دربی از جا پرید!

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه تیم ملی ایران قهرمان آسیا است، به انتقادات از بازی با سیرالئون و حضور پیروانی در کمیته اخلاق واکنش نشان داد و گفت: هیچ فشاری برای برکناری ساکت وجود ندارد. مهدی تاج در نشستی که با روسای باشگاه های فوتسال در مرکز تیم ملی فوتبال ایران برگزار کرد، گفت: […]

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه تیم ملی ایران قهرمان آسیا است، به انتقادات از بازی با سیرالئون و حضور پیروانی در کمیته اخلاق واکنش نشان داد و گفت: هیچ فشاری برای برکناری ساکت وجود ندارد.

مهدی تاج در نشستی که با روسای باشگاه های فوتسال در مرکز تیم ملی فوتبال ایران برگزار کرد، گفت: این روزها فوتسال ما نتایج قابل قبول و درخشانی کسب می کند. با توجه به افتخاراتی که فوتسال در چند سال اخیر کسب کرده، انتظارات از فوتسال ما بالا رفته است و همه جز قهرمانی به چیز دیگری فکر نمی کنند.

وی تاکید کرد: ما با تمام مشکلاتی که داشتیم با کمترین امکانات توانستیم با یک مدیریت خوب، برنامه ریزی دقیق در آسیا به مقام قهرمانی و در جهان، سوم فوتبال شویم. این نشان می دهد که پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته ایم. البته در فوتبال هم همین اتفاق افتاده است و کشورهایی مثل کره و قطر که میلیون ها دلار هزینه فوتبال می کنند از ما پایین تر هستند و این ما هستیم که در آسیا حرف اول را می زنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از فوتسال راضی هستم، مسیر درستی پیش می رود و توانستیم در چین تایپه با همت و تلاش بازیکنان و یک برنامه ریزی دقیق به قهرمانی دست پیدا کرده و در فینال، ژاپنی را شکست دهیم که برنامه ریزی مدونی را برای فوتسال انجام داده و دایه قهرمانی داشتند اما ما توانستیم با اختلاف آنها را شکست دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه خاطرنشان کرد: ما تیم جوانان فوتسال را هم به دست صانعی سپرده تا بتوانیم پشتوانه خوبی برای فوتسال بزرگسالانمان داشته باشیم. اوکراین را که یکی از تیم های خوبی فوتسال را در اختیار دارد دعوت کرده و با آنها بازی کرده و با یک برنامه ریزی دقیق به دنبال این هستیم تا شرایط خوبی را برای فوتسالمان از لحاظ مالی به وجود آورده و بتوانیم به انتظاراتی که از فوتسال می رود، پاسخ دهیم.

مهدی تاج خاطرنشان کرد: در حوزه فوتسال دو کار اساسی انجام دادیم، یک استانداردسازی حرفه ای بود که از ما شروع شد، مقدمات آن فراهم شده با مدیران باشگاه ها صحبت کردیم و در تلاشیم تا این استانداردسازی ها را به روز کرده و هرچه زودتر پیشرفت بهتری داشته باشیم. دوم بحث استقلال فوتسال ما است. سازمان لیگ فوتسال از سال آینده به دنبال جذب اسپانسر، حق پخش تلویزیونی است و در یک پکیج می خواهیم تمام این موارد لحاظ شود تا صاحب رشد و شکوفایی بیشتر فوتسالمان باشیم. ما همانطور که در فوتبال کارهای زیادی انجام داده ایم، برای فوتسال و فوتبال ساحلی می خواهیم کلنگی را که اینفانتینیو برای سازمان لیگ ایندو زده است سریعاً آماده کنیم تا هرچه زودتر فوتسال ما مستقل بشود. همچنین ساختمان «پک» که آبروی فوتبال ما است را برای فوتسال هم تاسیس خواهیم کرد تا تمام کارهای زیربنایی برای موفقیت فوتسال انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و زیرساختهای درست تمام این کارها را به سرعت انجام دهیم تا شاهد پیشرفت روزافزون فوتسالمان باشیم.

تاج همچنین هنگام خروج از این جلسه در جمع خبرنگاران و در واکنش به گلایه آنها مبنی بر بیرون کردن خبرنگاران از جلسه، گفت: به محض اینکه شما را به جلسه ای راه ندهند، من هم ناراحت می شوم. شما مثل بچه ها و برادران من هستید. شما هم باید رعایت کنید. اگر برنامه راجع به فوتسال است، فقط راجع به فوتسال صحبت کنید.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: دنبال این هستیم که استانداردسازی در فوتسال را پیاده کنیم. محور اساسی فوتسال در آسیا کشور ایران است. ما نتایج خوبی کسب کرده ایم. باید لیگ ما هم پربازده باشد.

تاج در خصوص کم شدن حواشی فوتسال، گفت: فوتبال و فوتسال بدون حاشیه مثل تهرانِ بدون دود و ترافیک است! باید سعی کنیم آنرا کم و محدود کنیم. دارد حاشیه ها در فوتبال و فوتسال کمتر می شود.

وی با اشاره به مشکل بازی نمایندگان ایران و عربستان تصریح کرد: پرونده این بازی ها به دادگاه عالی ورزش رفته است. سفر اینفانتینو رئیس فیفا به ایران هم خیلی خوب و راهگشا بود. این صحبتها معیاری را نشان داد. AFC هم کمک کرد و نامه فدراسیون فوتبال را در صورتجلسه کمیته مسابقات گذاشت که اگر تصویب شود، این مشکل هم حل می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه بحث گرفتن غرامت از AFC به کجا رسید؟ یادآور شد: گرفتن غرامت هم در دادگاه عالی ورزش است. فدراسیون که نمی تواند شمشیر بکشد و دعوا کند. باید به قوانین بین المللی پایبند باشیم. اگر در کنفدراسیون آسیا و یا از فیفا نتیجه نگرفتیم به دادگاه عالی ورزش شکایت می کنیم.

تاج درباره حواشی دربی و پرتاب مواد محترقه مقابل چشم اینفانتینوتاکید کرد: ترقه زدن در دربی باب میل ما نبود. البته ما ریسک کردیم اینفانتینو را برای این بازی به ایران آوردیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره پرتاب سنگ در دربی هم گفت: وقتی آن سنگ را پرتاب کردند، با آقای اینفانتینو ورزشگاه را ترک کرده بودیم. وقتی رفتیم پرتاب سنگ شروع شد. پرتاب ترقه هم کار درستی نبود.

وی با اشاره به بازی استقلال و العین گفت: همه باید کمک کنیم تا نشان بدهیم ورزشگاه هایمان می تواند پذیرای تمام تیم ها باشد و اتفاقات بدی در ورزشگاه نمی افتد. اگر اتفاقی بیافتد باید نگران گزارش داور و ناظر باشیم. ما در جلسات می گوییم اتفاقی در ورزشگاه های ما نمی افتد ولی جلوی رئیس فیفا ترقه می زنیم!

تاج افزود: چیزی که در دربی زدند، ترقه نبود! آنقدر شدت داشت که اینفانتینو هم از جا پرید! او در راه برپشت از من پرسید می دانید این چه بود که تماشاگران زدند؟ یعنی اینفانتینو می خواست بگوید حواسم هست.

رئیس فدراسیون فوتبال اظهار کرد: البته اینفانتینو و مسئولان فیفا هم دربی دیده اند اما اگر فردا اتفاق بدی بیافتد، دوباره همه به فدراسیون انتقاد می کنند که چرا جلوی عربستان از فوتبال ایران دفاع نکردید. خب ما در جلسه کمیته مسابقات چه بگوییم. اینرا باید دنبال کنیم.

تاج در پاسخ به سئوالی مبنی بر انتقاداتی که به انتخاب تیم سیرالئون برای بازی با تیم ملی فوتبال ایران می شود، گفت: ما دنبال بازی با لیبی بودیم. کشورهای دعوت شده بر اساس نوع درخواست سرمربی تیم ملی بوده است. سرمربی یک روندی را برای آماده سازی تیمش پیش بینی می کند. تمام آن روند آماده شده است.

وی تصریح کرد: بازی با سیرالئون اولین بازی تدارکاتی ما است که لژیونرها و بازیکنان تیم های آسیایی در آن نیستند. باید اینرا بازی مقدماتی تلقی کرد که ۸۰ درصد تیم ملی در این بازی حضور ندارند!

تاج ادامه داد: لیبی قبول نکرد به ایران بیاید. برای همین دوستان پیشنهاد سیرالئون را دادند و بعد از آن وارد مذاکره شدیم. در رده بندی فیفا، سیرالئون بالاتر و بهتر از لیبی است. حالا اینکه لیگ ندارد، نظر مجموعه فنی بوده است که با آنها بازی کنیم. انتقاداتی هم به بازی با سیرالئون وارد است ولی از لیبی بهتر است. عمده بازیکنان سیرالئون لژیونر هستند ولی انتقاداتی به آن وارد است.

وی در خصوص اینکه بازی ایران و سیرالئون در «فیفا دی» نیست و عمده بازیکنان این تیم هم لژیونر هستند؛ پس چطور قرار است با این تیم بازی کنیم؟ گفت:خودشان پذیرفته اند که بیایند. برای سفر این تیم به ایران مشکلاتی داریم و باید هزینه بلیتشان را پرداخت کنیم!

رئیس فدراسیون فوتبال درباره گزارش ناظر امنیتی AFC از ایران، گفت: ناظر امنیتی، کشورمان را امن تلقی کردند و گزارش بسیار خوبی دادند. این گزارش به کمیته مسابقات کنفدراسیون آسیا رفته است. همین که AFC پرونده ما در کمیته امنیت بررسی نکرد، یعنی برای ما حرکت رو به جلو است.

تاج درباره شایعه برکناری محمدرضا ساکت و فشار وزارت ورزش برای برکناری وی از دبیرکلی فدراسیون فوتبال، گفت: چنین چیزی نیست. امسال باید به سمت کار مدون به نفع تیم ملی برویم. اگر ساکت مدرک نداشت، نمی توانست دبیر فدراسیون فوتبال شود. وزارت ورزش هم هیچ فشاری برای تغییر ساکت نگذاشته است. هم ساکت هم کی روش اخیرا فشار زیادی را متحمل شده اند. کی روش دارد زحمت می کشد و نتایج قابل قبولی گرفته است. فدراسیون هم مصمم است از ایشان حمایت کند و برنامه ریزی داشته باشد برای حضور خوب در جام جهانی. باید تلاش کنیم بازی آبرومند در شان کشورمان انجام بدهیم و نتایج خوبی بگیریم.

وی در خصوص میزان شانس تیم ملی ایران برای صعود به مرحله بعدی جام جهانی، خاطرنشان کرد: هر کشوری در دنیا در مرحله گروهی جام جهانی سه بازی می کند. اگر بالا برویم، می شود چهار بازی. هدفمان این است که بازی آبرومندی انجام بدهیم. ما در این گروه با سه تیم قهرمان روبرو هستیم.

تاج گفت: البته ما هم قهرمانیم. اینفانتینو وقتی ایران بود، به ملاقات یک عزیزی رفتیم و او گفت که گروه ما با حضور سه قهرمان دیگر، گروه سختی است. ایفانتیو هم در پاسخ گفت «شما هم قهرمان هستید و آنها از شما می ترسند». به این موضوع دقت نکرده بودیم! ما هم قهرمان آسیا هستیم!

خبرنگاری از مهدی تاج پرسید که برنامه فدراسیون فوتبال برای روزهای بعد از جام جهانی و عدم تکرار اتفاقات جام جهانی ۲۰۰۶ چیست و اینکه آیا قرارداد کی روش تمدید می شود یا خیر؟ رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ گفت: دوست دارم از این سئوالات راهبردی از من پرسیده شود تا فدراسیون فوتبال را جلو اندازید و از فدراسیون مطالبه داشته باشید. دوست دارم سئوال کنید دو ماه بعد از جام جهانی، جام ملتها برگزار می شود و آیا تغییر سرمربی به صلاح هست یا خیر. اینها حرفهای راهبردی است. ما هم باید از حضور کی روش استفاده کنیم. با کی روش صحبتهایی در این زمینه شده است.

وی با اشاره به ۵ ستاره بودن فدراسیون فوتبال ایران، یادآور شد: وقتی ما می گفتیم فدراسیون ایران ۵ ستاره شده، همه فکر می کردند می خواهیم تبلیغ کنیم ولی وقتی اینفانتینو این جمله را گفت، همه باور کردند. از شما می خواهم فدراسیون را به جلو هل بدهید که قهرمانی در آسیا مهم است و ۴۰ سال است این اتفاق نیافتاده است. برای تیم امید هم باید این را بخواهید. همه باید کمک کنند.

تاج در پاسخ به این سئوال که آیا کی روش حتما حفظ می شود؟ تصریح کرد: باید شما کمک کنید و جو خوبی ایجاد کنید و دوست داشتن و دوست داشته شدن را باید اپیدمی کنید! این فضایی که برای کی روش ایجاد شده مثلا قرارداد کی روش را منتشر می کنند در یک سایت. این قرارداد چند متمم هم پیدا کرده ولی این متمم ها منتشر نشده است. در چند کشور این اتفاق می افتد؟ ما حتی برای مربیان داخلی هم این کار را نمی کنیم. کی روش هم این مسائل را می شنود و برایش عجیب است و ناراحت می شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت اسپانسر تبلیغات محیطی با سازمان لیگ و بلاتکلیفی باشگاه ها، گفت:  من ۶۷۳ روز است که فدراسیون آمده ام. یکسری قول ها داده ام که باید انجام بدهم. تیم های ملی، ساختمان پگ، کمپ و ساختمان فوتسال از این قول ها بوده است. در بخش درآمدزایی باتوجه به قراردادی که با صدا و سیما داریم و دارد یک بخشی از آن رفع می شود و همچنین بحثی که برای بودجه مجلس داریم. برای اجرایش یک مقدار مشکل داریم. اگر راه افتد برای آیندگان خوب می شود و دیگر کسی دعوا نمی کند. باید یک سازمان اقتصادی درست کنیم و کاملا از فدراسیون فوتبال جدا باشد تا نگاه دولتی به آن نشود. این طرح در مجمع بعدی برده می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: چهار، پنج قرارداد داریم که باید در فدراسیون به آن رسیدگی کنیم. ما قرارداد را به کارشناس رسمی دادگستری داده ایم. این کارشناس در دعوای شیرازی با استقلال و پرسپولیس خوب عمل کرد و آنرا به یک دفترچه رساند. من هم نامه ای زدم و از او خواسته ام سایر قراردادها را هم بررسی کند تا اگر در آن مرجعی برای حل اختلاف دیده شده، آنرا حل کنیم و  اگر نشد به دادگاه صالحه معرفی کند. دست ما را باز گذاشته اند. مسائل مالی اگر در هیات حل اختلاف حل نمی شود، باید به دادگاه برود. شیرازی هم قول داد پولی را پرداخت می کند ولی او هم اعتراضاتی دارد که برای من قابل قبول نیست.

تاج ادامه داد: شیرازی و یا صدا و سیما می گویند چرا به عنوان مثال دربی ساعت ۱۵ برگزار می شود. صدا و سیما می گوید در این ساعت ال.ای.دی پیدا نیست ولی ما هم بحث خودمان را داریم. سازمان لیگ نمی تواند تصمیم بگیرد بازی ساعت ۱۷ برگزار شود. شورای تامین هم محدودیت ها را می بیند و می گوید بازی ساعت ۱۵ برگزار شود. این اختلافات همیشه هست.

وی در خصوص دعوت افشین پیروانی مدیر تیم ملی فوتبال به کمیته اخلاق تصریح کرد: مشکل خاصی نیست. کمیته اخلاق افراد زیادی را احضار کرده است. همین امروز صحبت کردم و گفتند ۷ نفر را برای شرط بندی خواسته اند. حتی بعضی از مدیران فدراسیون فوتبال را خواسته اند که باید توضیح بدهند. شما هم کمک کنید هرکسی پاسخگوی عملکرد خودش باشد.

تاج در پایان درباره انتخاب سرمربی تیم امید هم گفت: سرمربی تیم امید را هم امروز و فردا اعلام می کنیم. هم مربی ایرانی مدنظر است و هم مربی خارجی. کمیته فنی به جمعبندی می رسد و نامش را اعلام می کند.