تازه‌ترین اخبار در هشتمین روز جنگ در اوکراین
تازه‌ترین اخبار در هشتمین روز جنگ در اوکراین
در هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین، حمله‌های هوایی روسیه علیه شهرهای کلیدی اوکراین و پایتخت تشدید شده است. صدای انفجارها در بامداد امروز (پنجشنبه) در کی‌یف شنیده شد. دور دوم مذاکرات روسیه- اوکراین نیز قرار است امروز برگزار شود.

به گزارش صبح اقتصاد در هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین، حمله‌های هوایی روسیه علیه شهرهای کلیدی اوکراین و پایتخت تشدید شده است. صدای انفجارها در بامداد امروز (پنجشنبه) در کی‌یف شنیده شد. دور دوم مذاکرات روسیه- اوکراین نیز قرار است امروز برگزار شود.

به گزارش ایسنا: در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه دست‌کم چهار انفجار عظیم کی‌یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد. دو انفجار در مرکز کی‌یف و دو انفجار دیگر در نزدیکی ایستگاه مترو گزارش شده است.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تعداد سربازان روسی کشته شده در جریان حمله ارتش روسیه به اوکراین ۴۹۸ نفر و تعداد زخمی‌ها هزار و ۵۹۷ نفر است.

این نخستین بار است که مسکو تلفات جنگ اوکراین را تایید می‌کند. اما آمار و ارقامی که طرف اوکراینی از تلفات سربازان روسی ارایه می‌کند به مراتب بالاتر از رقم اعلامی از سوی وزارت دفاع روسیه است.

اینترفکس روسیه هم مدعی شده است که ۲ هزار و ۸۷۰ سرباز اوکراینی کشته و ۳ هزار و ۷۰۰ سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

منابع خبری مستقل هنوز صحت این آمار را تایید نکرده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است: از زمان آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین نیروهای مسلح روسیه در مجموع ۱۶۱۲ تاسیسات نظامی را مورد هدف قرار دادند  که شامل ۶۲ مرکز کنترل و ارتباط نیروهای مسلح اوکراین، ۳۹ سامانه موشکی ضد هوایی از نوع “اس ۳۰۰” و “بوک ام -۱ “و ۵۲ ایستگاه راداری بود.
وی افزود: این عملیات نظامی تاکنون منجر به انهدام ۴۹ فروند هواپیما در زمین و ۱۳ فروند هواپیما در هوا، ۶۰۶ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی ، ۶۷ موشک، ۲۲۷ توپخانه میدانی و خمپاره ، ۴۰۵ دستگاه خودروی ویژه نظامی و ۵۳ پهپاد شده‌ است.

آمریکا الیگارش‌های روس بیشتری را تحریم می‌کند

مقام‌های آمریکایی درصدد گسترش لیست تحریم‌ها علیه الیگارش‌های روس هستند تا فشار به روسیه را بابت حمله به اوکراین که وارد هشتمین روز خود شده است، افزایش دهند. فهرست جدید شامل تعدادی از مقامات و الیگارش‌هایی است که دوشنبه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند.

ترامپ، حمله روسیه را “هولوکاست” خواند

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، حمله روسیه به اوکراین را “هولوکاست” خواند و از مسکو خواست تا به این درگیری خاتمه دهد. ترامپ به فاکس بیزنس گفت: روسیه باید کشتن این مردم را متوقف کند و یک توافق می‌تواند به این درگیری خاتمه بدهد.

آمریکا، کرملین را به اقدام علیه آزادی رسانه‌ها متهم کرد

وزارت خارجه آمریکا صبح امروز (پنجشنبه) کرملین را به دست داشتن در “حمله به آزادی رسانه‌ها و بیان حقیقت” در روسیه متهم کرد. در این بیانیه آمده است: روسیه درگیر یک نبرد غیر قابل توجیه علیه اوکراین است. در داخل نیز کرملین در حمله به آزادی رسانه‌ها و بیان حقیقت دست دارد.

مادورو: تحریم‌های غرب علیه روسیه جنایت علیه مردم این کشور است

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین را جنایت علیه مردم روسیه و دیوانگی توصیف کرد. او گفت: آنها [روسیه] از سیستم سوئیفت کنار گذاشته شده‌اند، حریم هوایی آنها بسته است، همه روابط تجاری به حالت تعلیق درآمده و دسترسی به دلار آمریکا ممنوع است. کاری که [غرب] با روسیه انجام می‌دهد، جنون است.

حمله موشکی به کشتی بنگلادشی در بندر اوکراین

براساس تصاویر ویدیویی منتشر شده، یک کشتی بنگلادشی که در بندر اولیوا در دریای سیاه حضور داشت، هدف اصابت یک موشک قرار گرفت و یک خدمه آن کشته شده است.
انصارالله: ناتو، اوکراین را ابزاری برای تهدید امنیتی در جهت منافع آمریکا و انگلیس کرده است

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد، اوکراین در حال حاضر از سوی ناتو برای خدمت به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها استفاده می‌شود. هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله تاکید کرد، تحریم‌های آمریکایی و اروپایی علیه روسیه منجر به بحرانی‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

بلینکن: هدف تحریم‌ها مردم روسیه نیست/ لفاظی هسته‌ای پوتین اوج بی‌مسئولیتی است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هر روز آشکارتر می‌شود که مردم روسیه و حتی شماری از نظامیان روس با حمله پوتین به اوکراین مخالف هستند، اما آنها هم از تبعات تصمیات رهبرشان رنج خواهند برد.

او در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن “لفاظی تحریک‌آمیز درباره تسلیحات هسته‌ای” گفت: این اشتباه است و خطر اشتباه محاسباتی را در پی دارد و لازم است که از آن خودداری شود. با وجود ادامه تنش‌ها، واشنگتن یک مسیر دیپلماتیک را در پی می‌گیرد تا آتش‌بسی حاصل شود و نیروهای روس خارج شوند اما دستیابی به پیشرفت بدون متقاعد شدن روسیه به تنش‌زدایی موفقیتی ندارد.

بوش: پوتین برای بازگرداندن هژمونی شوروی تلاش می‌کند

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با اشاره به تحولات اوکراین و حمله روسیه، گفت از نظر پوتین، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای مردم روسیه بد است، “بنابراین ما شاهد تلاش او برای بازگرداندن هژمونی شوروی هستیم.”

محل دور دوم مذاکرات روسیه- اوکراین اعلام شد

دور دوم مذاکرات میان روسیه و اوکراین امروز (پنجشنبه) در بلاوژسکی پوشه، جایی که توافق نامه‌های پایان اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید، برگزار می شود.

بررسی تعلیق روسیه از سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) اعلام کرد که یک جلسه اضطراری در مورد تعلیق عضویت روسیه در این سازمان در ۸ مارس (۱۷ اسفند) برگزار خواهد شد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست جلسه حضوری که “در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین” برگزار می شود، توسط گواتمالا، لیتوانی، لهستان، اسلوونی و اوکراین مطرح شده و در مادرید برگزار خواهد شد.

آلمان با ارسال ۲۷۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین موافقت کرد

خبرگزاری آلمان از موافقت دولت با ارسال ۲۷۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین خبر داد.

دلایل قاهره برای محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین در سازمان ملل

وزارت خارجه مصر بیانیه‌ای توضیحی را درباره انگیزه دادن رای موافق به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین صادر کرد.

امارات فعال سازی اقدامات دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین را خواستار شد

نماینده امارات در سازمان ملل متحد، با بیان اینکه امارات به ارائه پنج میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین متعهد شده است، گفت، وضعیت بشردوستانه در اوکراین روز به روز بدتر می‌شود.

سازمان ملل: یک میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان در توییترنوشت: فقط در هفت روز ما باید شاهد مهاجرت میلیونی از اوکراین به کشورهای همسایه باشیم.

سفارت کره‌جنوبی در کی‌یف به مکان امن منتقل شد

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد، با افزایش اقدامات نظامی روسیه در اوکراین، کره جنوبی سفارت خود را از کی‌یف به “منطقه امن” در این کشور منتقل می‌کند.

سوئد از ورود جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی‌ خود خبر داد

نیروهای مسلح سوئد اعلام کردند، چهار جنگنده روسی برای لحظاتی وارد حریم سوئد در دریای بالتیک شدند و اقدامشان با محکومیت فوری از جانب وزیر دفاع سوئد روبرو شد.

مشاور زلنسکی: نگذارید آینده، تکرار سیاه‌ترین زمان اروپا باشد

مشاور و رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: ما از غرب می‌خواهیم که منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین وضع کند و می‌دانیم که این یک تشدید جدی در جنگ خواهد بود و می‌تواند ناتو را وارد درگیری مستقیم با روسیه کند. همچنین جامعه بین‌المللی باید اخراج روسیه از سازمان ملل یا حداقل حذف آن از شورای امنیت را که در آن حق وتو دارد، بررسی کند.

آندری یرماک، مشاور و رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در مطلبی برای نیویورک تایمز نوشت: “ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آغاز جنگ علیه کشورمان مدعی شد که روسیه “نازی‌زدایی” و اوکراین را آزاد خواهد کرد. اما اوکراین – کشوری که در جنگ جهانی دوم هشت میلیون تن را از دست داد، کشوری که رئیس جمهوری یهودی دارد – نیازی به رهایی از مسیر آزاد شده‌ای که انتخاب کرده است، ندارد.”

نیویورک تایمز: چین از روسیه خواسته بود حمله را تا بعد از المپیک به تعویق بیاندازد

نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت بایدن و یک مقام اروپایی که گزارش داد که مقامات ارشد چین در اوایل فوریه از روسیه خواستند قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکند.

نیویورک تایمز نوشت: گزارش اطلاعاتی نشان می‌دهد که مقامات ارشد چینی قبل از شروع عملیات هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تا حدودی از برنامه‌ها یا اهداف روسیه برای حمله به اوکراین آگاهی داشتند.

ماکرون: شرایط اوکراین در روزهای آینده احتمالا سخت‌تر می‌شود/ با روسیه سر جنگ نداریم

رئیس جمهوری فرانسه شهامت مردم اوکراین در جنگ با روسیه را ستود و از احتمال سخت‌تر شدن شرایط در چند روز آینده خبر داد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت شرایط اوکراین در روزهای پیش رو احتمالا به طرز فزاینده‌ای دشوارتر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تنهایی جنگ را برگزیده، گفت این دروغ است که بگوئیم این جنگ مبارزه با نازیسم است.

آلمان قایق ۶۰۰ میلیون دلاری الیگارش مرتبط با پوتین را توقیف کرد

مقامات آلمان قایق ۶۰۰ میلیون دلاری الیشر عثمانوف، الیگارش روس مرتبط با ولادیمیر پوتین را توقیف کردند.

قایق «دلبر» یکی از بزرگترین قایق‌هایی است که تا کنون ساخته شده و یک استخر ۲۵ متری، دو محوطه فرود هلیکوپتر و یک باغ دارد و ۸۰ خدمه در آن کار می‌کنند. این قایق در پارکینگ قایق‌ها در مجارستان پهلو گرفته بود. توقیف این قایق بخشی از تلاش مشترک اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر حامیان ثروتمند پویتن پس از حمله به اوکراین به‌شمار می‌رود.

کانادا ۱۰ فعال بخش انرژی روسیه را تحریم کرد

کانادا ۱۰ فعال بخش انرژی روسیه در شرکت‌هایی روس‌نف و گازپروم را تحریم کرد.

لاوروف: فهرستی داریم از تسلیحاتی که نباید هرگز در خاک اوکراین مستقر شود

وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو به غیرنظامی کردن اوکراین متعهد است و  فهرستی از تسلیحات که هرگز نباید در خاک وجود داشته باشد، ارائه خواهد شد.

ژنرال پترائوس: پوتین نمی‌تواند پیروز جنگ اوکراین شود

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان گفت، حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین جنگی نیست که او بتواند در آن پیروز شود و علت آن تعداد نیروهای ناکافی و مقاومت شدید اوکراینی‌هاست. شاید بتوانند یک شهر را بگیرند اما نمی‌توانند آن را نگه دارند.

زلنسکی: این جنگ باید متوقف شود

رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (پنج‌شنبه) در پیامی تلویزیونی گفت: می‌دانیم جنگ‌های میهنی چطور آغاز می‌شوند و می‌دانیم چطور برای مهاجمان به پایان می‌رسند. : ارتش ما هر کاری انجام می‌دهد تا دشمن را به طور کامل در هم بشکند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل: روسیه فورا خاک اوکراین را ترک کند

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را «فورا متوقف کند».

بایدن از قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه تقدیر کرد

رئیس جمهوری آمریکا از محکومیت حمله روسیه به اوکراین در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل تقدیر کرده و آن را نشان‌دهنده “انزوای” پوتین دانست.

آمریکا: در اوکراین پرواز ممنوع اعلام نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم با روسیه بجنگیم

آمریکا در واکنش به درخواست دولت کی‌یف برای برقراری وضعیت “پرواز ممنوع” در آسمان اوکراین از سوی واشنگتن، اعلام کرد که این کار به معنای جنگ با روسیه است و آمریکا چنین چیزی نمی‌خواهد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا صراحتا اعلام کرده است که سربازان آمریکایی با روسیه در اوکراین نخواهند جنگید. اگر در اوکراین وضعیت پرواز ممنوع اعلام کنیم، برای اعمال آن، باید با جنگنده‌های روسیه که به آسمان اوکراین می‌آیند درگیر شویم.

آمریکا به دنبال کاهش اتکای خود به نفت روسیه است

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، آمریکا به دنبال کاهش استفاده از نفت مسکو است.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت، آمریکا می‌خواهد با یافتن راهی برای کاهش اتکای خود به نفت روسیه، مسکو را برای حمله به روسیه “تنبیه” کند.

ان‌بی‌سی: آمریکا بیش از ۲۰۰ موشک استینگر به اوکراین فرستاد

شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد، آمریکا این هفته بیش از ۲۰۰ سامانه موشکی دوش‌پرتاب استینگر به اوکراین تحویل داده است.

این بسته همچنین شامل موشک‌های ضدتانک “جاولین” و تسلیحات دیگر نیز می‌شود، تسلیحاتی که دولت اوکراین اعلام کرده برای مقابله با ارتش روسیه به آن‌ها نیاز دارد.

آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره وقوع احتمالی جنایت جنگی در اوکراین

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به صورت رسمی تایید کرد که تحقیقات این نهاد درباره جنایات جنگی ادعایی روسیه در اوکراین آغاز شده است. پیش‌تر، ۳۸ کشور از جمله انگلیس و کانادا جنایات ادعایی روسیه را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع دادند.

شهردار خرسون تسلط نیروهای روسیه بر این شهر را تایید کرد

شهردار شهر خرسون اعلام کرد که نیروهای روسیه اکنون در خیابان‌های این شهر جنوبی اوکراین بوده و توانسته‌اند وارد ساختمان شورای شهر آن شوند. او همچنین از شهروندان این شهر خواست تنها در طول روز و به صورت انفرادی یا دونفره در خیابان تردد کنند.

او در بیانیه‌ای گفت: ما در این شهر نیروی نظامی نداریم؛ تنها شهروندانی غیرنظامی هستند که می‌خواهند در این شهر زندگی کنند.

روسیه اخراج سفیر آمریکا را تکذیب کرد

وزارت خارجه روسیه خبر منتشر شده درباره اخراج سفیر آمریکا از مسکو را تکذیب کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن تکذیب این ادعا اعلام کرد که «خبر اخراج سفیر آمریکا در مسکو عاری از صحت است و روش‌های واکنش به تصمیم آمریکا برای اخراج دیپلمات‌های روس در دست بررسی است».

تحریم‌های اروپا علیه ۲۲ ژنرال و سرهنگ بلاروس به دلیل حمایت از حمله به اوکراین

اتحادیه اروپا  ۲۲ ژنرال و سرهنگ بلاروس را به دلیل حمله به اوکراین تحریم کرد. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌های آنان می‌شود.

پیش از این، واشنگتن ۲۴ فرد و نهاد در بلاروس را به اتهام حمایت و کمک به مسکو در عملیات نظامی در اوکراین تحریم کرد.

مذاکره‌کننده روس: برقراری آتش‌بس در دستور کار مذاکره با هیئت اوکراینی است

یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده روسیه گفت که برقراری آتش‌بس در اوکراین در دستور کار دور جدید مذاکرات با هیئت این کشور است.

وزارت دفاع روسیه کشته شدن نزدیک به ۵۰۰ نظامی روس را تائید کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ۴۹۸ نظامی در حین انجام وظیفه در عملیات ویژه نظامی در اوکراین جان خود را از دست دادند.

بنا به اعلام این وزارتخانه ۴۹۸ نظامی روس کشته و ۱۵۹۷ سرباز دیگر مجروح شده‌اند. این ارقام در حالی اعلام می‌شود که وزارت دفاع روسیه تاکنون آماری تلفات جانی ارتش این کشور در اوکراین را اعلام نکرده بود.

وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که ۲۸۷۰ نفر از «نظامیان و ملی‌گراهای اوکراینی» کشته و ۳۷۰۰ نفر از آنها نیز مجروع شده‌اند.