تاکید آنکارا و  کی‌یف بر حل بحران دونباس و مخالفت با الحاق کریمه به روسیه
تاکید آنکارا و  کی‌یف بر حل بحران دونباس و مخالفت با الحاق کریمه به روسیه
رئیس‌جمهوری ترکیه و همتای اوکراینی او در جریان مذاکراتی در استانبول، برای حمایت از قطعنامه خاتمه درگیری در جنوب شرق اوکراین (دونباس) بر پایه توافقات صلح مینسک تاکید کردند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، براساس اعلامیه مشترک رجب طیب اردوغان و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهوری ترکیه و اوکراین پس از نشست روز شنبه، کی‌یف و آنکارا برای حمایت از تلاش‌های صلح در مناطق دونتسک و لوهانسک از طریق گفت‌وگویی بر پایه توافق‌های مینسک ۲ تاکید کرده‌اند.

اردوغان و زلنسکی همچنین بر کار هیات نظارت ویژه اوکراین در سازمان امنیت و همکاری در اروپا تاکید کرده و برای ادامه حمایت از فعالیت‌های آن در اوکراین توافق کردند.

اردوغان در کنفرانس خبری مشترک پس از مذاکرات با زلنسکی گفت، درباره تنش‌های اخیر در دونباس (مناطق جدایی طلب شرق اوکراین) رایزنی صورت گرفته و ابراز امیدواری کرد که این بحران از طریق ابزارهای سیاسی حل و فصل شود. رهبر ترکیه از توافق‌های مینسک حمایت کرد.

به رغم توافق‌های صلح مینسک، نقض‌های آتش‌بس همچنان در جنوب شرق اوکراین رخ می‌دهد، جایی که ارتش اوکراین عملیات ویژه‌ای علیه جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در سال ۲۰۱۴ به راه انداخت. براساس آمارهای سازمان ملل متحد، حدود ۱۳ هزار تن قربانی درگیری دونباس شده‌اند.

در دوم آوریل یک پسر چهار ساله و یک زن ۶۶ ساله در جریان آنچه نیروهای محلی حمله پهپادی اوکراین دانستند، مجروح شدند. کمیته تحقیقات روسیه طی روزهای اخیر چندین پرونده کیفری علیه نیروهای امنیتی اوکراین بر سر بمباران در دونباس آغاز کرده است.

همکاری دفاعی

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین روز شنبه پس از گفت‌وگو با زلنسکی تاکید کرد، همکاری دفاعی ترکیه – اوکراین علیه هیچ کشور ثالثی نیست.”تاکید آنکارا و کی‌یف بر حل بحران دونباس و مخالفت با الحاق کریمه به روسیه”

اردوغان در کنفرانس خبری با رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: یکی از مهمترین بخش‌های همکاری ما، همکاری در صنعت دفاعی است. با در نظر گرفتن مسائل دفاعی و امنیتی، ما کار در فرمت ۲+۲ که وزرای خارجه و دفاع دو کشور است، آغاز کرده‌ایم. در این راستا، ما همکاری میان کشورهایمان را تقویت خواهیم کرد. همکاری میان کشورهایمان، ابتکارعملی نیست که علیه کشور دیگری باشد.

او ادامه داد، دو کشور بار دیگر به ایجاد شراکت استراتژیک خودشان متعهد شدند. رهبر ترکیه همچنین از “پلتفورم کریمه” اعلام حمایت کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: ترکیه از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند. موضع اساسی ما به رسمیت نشناختن الحاق کریمه (به روسیه) است. در نشست شورای همکاری استراتژیک عالی‌رتبه ترکیه و اوکراین، ما از پلتفورم کرمیه که برای متحد کردن این اراضی به اوکراین تشکیل شده است، حمایت کردیم. امید داریم که این پلتفورم راهکاری برای تاتارهای کرمیه و اوکراین شود.

او افزود: ما پروژه‌هایی برای ساخت یک مسجد برای برادرانمان تاتارهای کریمه داریم. امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم گام‌های اولیه را برای اجرای این پروژه برداریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در رابطه با همکاری اقتصادی گفت، اقتصادهای دو کشور “به رغم پاندمی کرونا همچنان در مسیر رشد قرار دارد و یکدیگر را کامل می‌کنند.”

به گفته اردوغان، ترکیه در انتظار گردشگران ترکیه است و آمادگی دارد تا “بالاترین سطح امنیت را در بحبوحه پاندمی به لطف واکسیناسیون و سیستم مجوزهای امنیتی در بخش هتلداری ارائه دهد.”

در همین حال زلنسکی در کنفرانس مشترک با اردوغان گفت، ترکیه و اوکراین برای نظارت بر تمام مفاد جنجالی یک توافق تجارت آزاد آمادگی دارند و آنکارا و کی‌یف در نظر دارند تا راه‌حلی پیدا کنند تا در نهایت سندی به امضا برسد. به گفته زلنسکی، دو طرف همچنین درباره همکاری در بخش انرژی و همچنین پروژه‌های مشترک در ساخت هواپیما رایزنی کردند.”تاکید آنکارا و کی‌یف بر حل بحران دونباس و مخالفت با الحاق کریمه به روسیه”

رایزنی وزرای دفاع

آندری تاران، وزیر دفاع اوکراین هم درباره تحویل پهپادهای “بایراکتار” و پروژهای مشترک با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در استانبول رایزنی کرد.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: وزرای دفاع دو کشور گفت‌وگوی جداگانه‌ای درباره همکاری نظامی – فنی دوجانبه داشتند. در این گفت‌وگوها، آنها همچنین با جزئیات درباره اجرای قراردادهایی که دسامبر گذشته برای ساخت کشتی‌های کلاس “کوروت” و پهپاد بایراکتار و پهپاد به امضا رسید و همچنین فرصت‌هایی برای راه‌اندازی پروژه‌های بیشتر به ویژه در صنعت هوایی صحبت کردند.

وزیر دفاع اوکراین همچنین همتای ترکیه‌ای خودش را برای شرکت در سی‌امین سالروز استقلال اوکراین دعوت کرد.

  • منبع خبر : ایسنا