تا‌زه‌ترین اخبار از سیلاب سیستان و بلوچستان
تا‌زه‌ترین اخبار از سیلاب سیستان و بلوچستان
سیل در سیستان و بلوچستان باعث تخریب ۱۰۰ درصدی برخی از خانه‌ها و مسدود شدن جاده‌های روستایی شده که این امر کار امدادرسانی به سیل زدگان سخت کرده است.

تا‌زه‌ترین اخبار از سیلاب سیستان و بلوچستان | تخریب ۱۰۰ درصدی منازل / استمداد استاندار از مسئولان برای کمک به سیل‌زدگان‌

سیل در سیستان و بلوچستان باعث تخریب ۱۰۰ درصدی برخی از خانه‌ها و مسدود شدن جاده‌های روستایی شده که این امر کار امدادرسانی به سیل زدگان سخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، فعالیت سامانه بارشی قوی که از روز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شده بود باعث بالا آمدن آب رودخانه‌های محلی و پر و سرریز شدن آن‌ها شد که این امر مشکلات زیادی را برای ساکنین مناطق جنوب استان سیستان و بلوچستان به وجود آورده است.

در این بین مردم زیادی مجبور شدند روستاهای خود را ترک و در مناطق امن در چادرهای هلال احمر اسکان داده شوند و در حال حاضر امداد رسانی به اکثر مناطق  با طی مسیر‌های صعب العبور و شرایط سخت انجام می‌شود.

همه ظرفیت سپاه شهرستان سرباز برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شد

فرمانده سپاه شهرستانی سرباز گفت: با توجه به وقوع سیل کم‌سابقه در منطقه بلوچستان، همه ظرفیت سپاه شهرستان سرباز برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شده است.

محمدرضا نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل کم‌سابقه در منطقه بلوچستان و آبگرفتگی اکثر روستاهای منطقه و حجم بالای خساراتی که به منازل مردم و زیرساخت‌ها وارد شده، همه ظرفیت سپاه شهرستان سرباز برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شده است.

فرمانده ناحیه سپاه شهرستانی سرباز افزود: کمک به بازگشایی محورهای مواصلاتی، تخلیه آب از منازل مردم، انتقال مردم سیل‌زده به نقاط امن از جمله اقداماتی بوده که توسط نیروهای ما در نقاط سیل‌زده شهرستان سرباز صورت گرفته و روند امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد.

بالگرد جمعیت هلال احمر کرمان به یاری سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان آمد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بالگرد جمعیت هلال احمر کرمان برای امدادرسانی به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان به پرواز درآمده است.

رسول راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سیل آسا در سیستان و بلوچستان امکان امداد رسانی به مردم سیل زده بسیار سخت شده از این رو بالگردهای هلال احمر و سپاه برای امداد رسانی به سیل زدگان کار خود را آغاز کرده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین مشکلات سیلاب در سیستان و بلوچستان را در شهرستان‌های چابهار، کنارک، فنوج، نیکشهر و دلگان شاهد هستیم که در این میان به شهرستان فنوج بیشترین امدادرسانی از طریق هلال احمر انجام شده است.

وی با بیان اینکه اورکی، پلان، قصر قند و دشتیاری بیشترین آسیب را از سیل دیده اند خاطرنشان کرد: تاکنون به ۲ هزار و ۱۵۵ نفر سیل زده در جنوب سیستان و بلوچستان در قالب ۴۸۰ خانوار امدادرسانی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان عنوان کرد: امدادگران جمعیت هلال احمر استان در پی بارندگی اخیر تا این لحظه به ۱۳۸ خانوار سیل‌زده سیستان و بلوچستان اسکان موقت داده اند که این روند همچنان ادامه دارد.

راشکی گفت: با توجه به اینکه اکثر راه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان مسدود شده امکان توزیع اقلام مورد نیاز مردم از طریق زمین وجود ندارد به همین دلیل امداد رسانی به صورت هوایی در چابهار و کنارک انجام خواهد شد.

همه امکانات بنیاد مسکن برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان بسیج شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: تمام امکانات و ظرفیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده بسیح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان، سیدخلیل منبتی اظهار داشت: تمام امکانات و ظرفیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان برای کمک رسانی به مردم سیل زده بسیح شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: در ۶ شهرستان و ۱۸۲ روستا اعلام خسارت شده که به علت بسته بودن مسیرها هنوز آمارگیری دقیق امکانپذیر  نیست.

وی تصریح کرد: ۳۰ اکیپ تخصصی برای  آمارگیری دقیق ساماندهی شده‌اند تا به سرعت میزان خسارات وارده و ملزومات کمک‌رسانی را احصا کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، قصرقند، کنارک، چابهار و دلگان رخ داده و همکاران ما با همکاری سایر دستگاه‌های امدادرسان استان از نخستین ساعات وقوع سیل در منطقه حضور دارند.

وی گفت: با توجه به سطح و گستره وسیع وقوع سیلاب اقدامات فوری برای اسکان موقت مردم سیل‌زده در حال انجام است.

منبتی خاطرنشان کرد: برای بالغ بر ۳۰ هزار خانوار در استان نیاز به تجهیزات امدادی شامل چادر، پتو، لوازم گرمایشی، مواد غذایی، لوازم بهداشتی، پوشاک، کنسروجات، آب معدنی، موتور برق، کف‌کش، لجن‌کش و قایق امدادی و ست امداد و نجات وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان: کمک به سیل‌زدگان عزم ملی می‌طلبد؛ حجم خسارات بالاست

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کمک به سیل‌زدگان این استان به ویژه در شهرستان‌های چابهار، کنارک و نیکشهر عزم و اراده ملی و حضور سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد و خیران کشوری را طلب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی یکشنبه شب در بازدید از مناطق سیل‌زده دشتیاری چابهار اظهار داشت: سیلاب ناشی از بارش‌های بی‌سابقه و حجم بالای آب و سرریز شدن دو سد زیردان و پیشین در چابهار خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: آب به واحدهای مسکونی مردم نفوذ کرده و به زیرساخت‌های راه، آب، برق، تلفن و اراضی کشاورزی خسارت جدی وارد کرده است. تمامی ظرفیت‌های استان برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده بسیج شده و مسئولان در کنار مردم به خدمات‌رسانی مشغول هستند.

وی گفت: با تمام توان مسئولان چابهار به مردم سیل‌زده امدادرسانی می‌کنند که جا دارد از تلاش و زحمات آنها تشکر و قدردانی شود. برای پیگیری مسائل و مشکلات مردم سیل‌زده شخصاٌ به این مناطق سفر کرده‌ام و اعلام می‌کنم شرایط موجود به مسئولان کشوری نیز گزارش شده تا در حد ملی به این منطقه توجه شود و مسائل و مشکلات و خسارت‌های دقیق و کارشناسی و میزان آنها متعاقباً به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

موهبتی تصریح کرد: قشرهای مختلف مردم، مسوولان، خیران محلی، استانی و کشوری کمک‌های نقدی و اقلام خود را به فرمانداری چابهار و یا هلال احمر این شهرستان تحویل دهند و از توزیع و یا حضور در محل و روستاهای چابهار خودداری کنند تا کمک‌ها به صورت کارشناسی به دست افراد خسارت دیده و نیازمند برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان در تماس تلفنی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وضعیت مناطق سیل‌زده چابهار و مناطق مختلف استان را گزارش کرد و خواستار کمک و مساعدت بیشتر دولت برای خدمات رسانی به مردم سیل‌زده و ارسال بالگرد برای نجات جان مردم و ارسال کمک‌ها به روستاهای مختلف شد.

سدهای منطقه بلوچستان سرریز شد؛ ساکنان پایین دست سدها تخلیه شدند

معاون ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از سرریز شدن سدهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان در پی بارندگی روزهای اخیر خبر داد.

روح الله سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایرانشهر اظهار داشت: بارندگی روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان در ۲۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده به نحوی که حجم زیادی سیلاب در استان جاری شده و اکثر شهرستان‌های استان را درگیر کرده است.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: سدهای خیرآباد شهرستان نیکشهر، زیردان شهرستان چابهار، شی‌کلک شهرستان قصرقند و پیشین شهرستان سرباز در پی حجم زیاد بارندگی تاکنون سرریز شده‌اند و در راستای کاهش خطرات احتمالی ساکنان پایین دست این سدها تخلیه شده‌اند.

سیستان و بلوچستان| عمق آبگرفتگی برخی مناطق سیل‌زده به ۸ متر می‌رسد

مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان گفت: آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستاهای منطقه بلوچستان به چهار تا هشت متر می‌رسد.

عباسعلی ارجمندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: روند امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان با قوت در حال پیگیری است اما حجم سیلاب گسترده است، به نحوی که آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستاهای منطقه بلوچستان به چهار تا هشت متر می‌رسد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: رول پلاستیک، موکت، پتو، چادر، بسته غذایی، انواع کنسرو، آب معدنی و ست بهداشتی مهمترین اقلا مورد نیاز مردم سیل‌زده است که جهت تامین آن به مشارکت مردم و دیگر استان‌ها نیاز داریم.

محمودرضا پیروی نیز که با هدف بررسی آخرین وضعیت وقوع سیل و روند امدادرسانی در سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از این سفر ارزیابی میزان خسارت و تسریع در امداد رسانی را از اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: امروز دو فروند بالگرد جمعیت هلال احمر کشور جهت تسریع در روند خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به این استان اعزام می‌شود و در صورت نیاز  این آمادگی وجود دارد که سومین بالگرد نیز اعزام شود.

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی مطلوب به هموطنان سیل‌زده سیستان و بلوچستان در اولویت جمعیت قرار دارد و همه امکانات هلال احمر در این راستا بسیج شده، افزود: نخستین محموله چادر و مواد غذایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امروز توسط هواپیما وارد این استان می‌شود تا در مناطق سیل‌زده مورد استفاده قرار گیرد.