تا ۷ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی داریم
تا ۷ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی داریم
وزیر بهداشت گفت: برای ۷ تا ۸ ماه آینده تجهیزات پزشکی و دارو در تمام داروخانه ها به خصوص دورترین داروخانه ها داریم.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید نمکی امروز در یکصد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، با تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در سانحه سقوط هواپیما اظهار داشت: علی رغم اینکه آمریکایی‌ها می‌گفتند در عرصه دارو و پزشکی درها را باز گذاشتیم، اما آن‌ها دروغ می‌گویند و ما بیشترین فشار را در این عرصه احساس کردیم.”تا ۷ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی داریم”

وی افزود: اما با اینکه تمام راه‌ها را بر روی ما بسته بودند و فروشندگان اصلی را از فروش دارو به ما منع کرده بودند، امسال از همه سال‌ها وضعیتمان بهتر بود و توانستیم با مکانیزم‌هایی دارو و تجهیزات را فراهم کنیم.

وی افزود: با تلاش بی وقفه همکارانم به خصوص در سازمان غذا و دارو و هیأت امنای ارزی امروز در بهترین وضعیت سال‌های گذشته قرار داریم و برای ۷_ ۸ ماه آینده تجهیزات پزشکی و دارو در تمام داروخانه‌ها به خصوص دورترین داروخانه‌ها داریم.

نمکی ادامه داد: حداقل تا ۶ ماه آینده کارخانه‌های داروسازی مواد اولیه دارند و یک روز تعطیل نخواهند شد البته تلاش می‌کنیم که این حاشیه امن را افزایش دهیم.‌

محمد مهدي قيامت عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در مورد وضعيت داروهاي بيهوشي به گزارشگر روزنامه اطلاعات مي‌گويد: نزديك به ۶ ماه است كه هر روز با كمبود ۱ يا ۴ قلم از دارو‌هاي بيهوشي كه حياتي هستند روبرو هستيم و اين در حالي است كه در شرايط اورژانسي داروهايي را كه براي بيماران ضروري و حمايتي است نداريم.”تا ۷ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی داریم”

امروز ليستي از دارو‌هاي بيهوشي موجود را به من داده‌اند كه حدود ۱۵ داروي آن موجود نيست. به عنوان مثال دارويي به نام افدرين داريم كه باعث بالا بردن فشار خون مي‌شود و معمولا براي بيماراني كه بيحسي موضعي مي‌گيرند مانند عمل سزارين از اين دارو استفاده مي‌شود.

داروهاي بيهوشي كه استفاده مي‌كنيم خطر افت فشار خون را به همراه دارد به همين علت از افدرين استفاده مي‌كنيم كه داروي بيهوشي نيست اما داروي حياتي است. امروز اين دارو را نداشتيم با هزار زحمت موفق شديم آن را تهيه كنيم. مسأله مهم اين است كه اين كمبود‌ها در نهايت سلامت بيماران را به خطر مي‌اندازد. ‏

  • منبع خبر : مهر