تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری فرامرز قریبیان در جشن «حافظ»
تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری فرامرز قریبیان در جشن «حافظ»
در بیستمین جشن «حافظ» جایزه یک عمر فعالیت هنری به فرامرز قریبیان اهدا و از او قدردانی می‌شود.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از روابط عمومی جشن، در بیستمین جشن «حافظ»، جایزه یک عمر فعالیت هنری و تندیس «حافظ» علی معلم به پاس نیم قرن فعالیت سینمایی به فرامرز قریبیان اهدا و از او قدردانی می‌شود.”تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری فرامرز قریبیان در جشن «حافظ»”

فرامرز قریبیان از ۱۳۴۷ و با فیلم «بیگانه بیا» فعالیتش را در سینمای ایران آغاز کرد و طی پنج دهه در سطح اول سینمای ایران حضور داشته است.

«خاک»، «گوزن‌ها»، «سفیر»، «کانی مانگا»، «رد پای گرگ»، «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «گناهکاران» و «خروج» تعدادی از نقش‌های ماندگار قریبیان در طی سال‌های فعالیتش هستند.

جشن حافظ به عنوان تنها جشن خصوصی حوزه سینما و تلویزیون ایران، امسال به دلیل شیوع کرونا به شکل آنلاین برگزار می‌شود.”تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری فرامرز قریبیان در جشن «حافظ»”

فرامرز قریبیان در سال ۱۳۲۰ در تهران، خیابان ری، کوچهٔ آبشار زاده شد. وی تباری تفرشی دارد. دارای تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه ویژوال آرت آمریکا است و فعالیت سینمایش را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم بیگانه بیا ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. سپس به دلیل مسافرت به خارج از کشور چند سالی از سینما دور بود.

در سال ۱۳۵۱ بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام خاک بازی کرد و بازی خوب و روانش در فیلم گوزنها در کنار بازی قدرتمندانه بهروز وثوقی، نام او را سر زبان‌ها انداخت. غزل در سال ۱۳۵۵ سومین همکاری او با مسعود کیمیایی بود. در سال ۱۳۵۷ جلوی دوربین بهمن فرمان آرا و در فیلم سایه‌های بلند باد رفت و پس از انقلاب و در دههٔ شصت در فیلم‌های بسیاری بازی کرد. سمند در سال ۱۳۶۴ دیگر فیلم موفق او بود. قریبیان در سال ۱۳۶۵ کارگردانی را با فیلم قابل قبول جدال در تاسوکی آغاز نمود و در سال ۱۳۶۶ در فیلم ترن به کارگردانی امیر قویدل ایفای نقش کرد و توانست از ششمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کند. او در همین سال بازی در فیلم موفق کانی مانگا را در کارنامه خود ثبت کرد.

  • منبع خبر : مهر