تحریم‌های جدید بایدن علیه گروه واگنر روسیه
تحریم‌های جدید بایدن علیه گروه واگنر روسیه
دولت بایدن تحریم‌های جدیدی علیه گروه واگنر روسیه وضع کرده و گفته که این گروه در الگوی در جریان فعالیت جدی مجرمانه در اوکراین، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی دخیل است

دولت بایدن تحریم‌های جدیدی علیه گروه واگنر روسیه وضع کرده و گفته که این گروه در الگوی در جریان فعالیت جدی مجرمانه در اوکراین، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی دخیل است.

به گزارش صبح اقتصاد به نقل از شبکه خبری سی.ان.بی.سی، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که گروه واگنر تحت رهبری یوگنی پریگوژین، دوست نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یک سازمان جنایی فراملیتی مهم است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد: این گروه در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی در الگوی در جریان فعالیت‌های جرایم جدی شامل اعدام‌های جمعی، تجاوز، ربایش کودکان و سوءاستفاده‌های جسمی و فیزیکی دست دارد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که این گروه در ایجاد دولت‌هایی در آفریقا، هدف قرار دادن کودکان، زنان و دیگر اقشار جامعه در اوکراین، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها و جابجایی اجباری غیرنظامیان به همراه دیگر نقض‌های حقوق بشری دست دارد.

همچنین به نقل از آناتولی، در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: با این تصمیم حامی جنگ در اوکراین هدف قرار گرفته و ۸ نفر٬ ۱۶ شرکت و چهار هواپیمای مرتبط با گروه واگنر نیز تحریم خواهند شد.

شرکت فناوری (Terra Tech) مستقر در روسیه و (Spacety China) مستقر در چین از جمله شرکت‌هایی بودند که در لیست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

بنابه اعلام این وزارتخانه٬‌ پرسنل واگنر در فعالیت‌های مجرمانه از جمله اعدام‌های دسته جمعی، تجاوز جنسی، کودک‌ربایی و آزار فیزیکی در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی و مالی شرکت داشتند.

پیش از این جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفته بود که وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت نظامی روسی گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین را به عنوان یک گروه جنایی بین‌المللی می‌شناسد.

اخیرا نیز جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به کاخ سفید اعلام کرد، اطلاعات این کشور تخمین می‌زند که گروه واگنر دست کم ۵۰ هزار نیرو در اوکراین دارد که بیشتر آنها زندانیان روسی هستند.

کربی افزود: پیام ما به هر کمپانی و شرکتی است که حامی جدی واگنر است. این گروه یک سازمان جنایی است که به صورت گسترده اقدامات مستبدانه و نقض‌های حقوق بشری انجام می‌دهد.

وی همچنین ارسال تسلیحات کره شمالی به روسیه را که مورد استفاده واگنر است شامل موشک‌ها و راکت‌ها به شدت محکوم کرد.

تحریم‌های جدید علیه شش فرد و ۱۲ نهاد همچنین زیرساخت‌هایی را که از آنها عملیات‌های میدان نبرد در اوکراین پشتیبانی می‌شوند، از جمله تولیدکنندگان تسلیحات روسیه و کسانی که مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین را اداره می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.

علاوه بر این، وزارت خارجه آمریکا نیز اقداماتی را در محدودیت صدور ویزا برای ۵۳۱ نفر از اعضای ارتش روسیه بابت نقششان در اوکراین وضع کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن در اقداماتش علیه روسیه و سایر رفتارهای بی‌ثبات کننده آن در سراسر جهان جدیت دارد.

  • منبع خبر : ایسنا