تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کنیم
تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کنیم
وزیر خزانه‌داری آمریکا که قبلاً اعتراف کرده بود تحریم‌ها علیه ایران به سقف خود رسیده‌اند روز دوشنبه مدعی شده که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کنیم

وزیر خزانه‌داری آمریکا که قبلاً اعتراف کرده بود تحریم‌ها علیه ایران به سقف خود رسیده‌اند روز دوشنبه مدعی شده که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، «استیون منوشین»، وزیر دارایی آمریکا امروز دوشنبه ضمن تکرار ادعاها درباره اثربخشی سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» وعده داد دولت «دونالد ترامپ» تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

منوشین بعد از گفت‌وگو با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شده بود در جمع خبرنگاران گفت: «ما یک سیاست کارزار فشار حداکثری با تحریم‌ها اجرا کرده‌ایم. این سیاست، اثرگذار بوده و اثرگذار است و ایران را از پول محروم کرده است.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «ما تحریم‌ها را تشدید خواهیم کرد… من همین الآن از یک نهاد کاری مؤثر با تیم شما می‌‌آیم. آنها مجموعه‌ای از ایده‌های بسیار مشخص درباره آنچه باید پیگیری کنیم ارائه دادند.»

او این ادعا را در حالی مطرح کرد که حدود یک ماه پیش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی اعتراف کرد تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران به سقف خود رسیده است.

چند ماه پیش، بعد از حملات نفتی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که واشنگتن ایران را به انجام آن متهم کرد، دولت آمریکا علی‌رغم مانور روی «گزینه‌های متعدد» خود علیه ایران و سخن گفتن از اقدام نظامی سرانجام مجبور شد به گزینه آشنای خود یعنی تحریم‌ها متوسل شود، اما این کار را به‌گونه‌ای انجام داد که استیصال آمریکا را هم از منظر منتفی شدن گزینه جنگ و هم از منظر بی‌رمق شدن تحریم‌ها به آشکارترین وجه ممکن به نمایش گذاشت.

آخرین تحریمی که دونالد ترامپ شهریورماه علیه ایران اعلام کرد قرار دادن بانک مرکزی ایران در فهرست سیاه آمریکا بود؛ اما این اقدام از آن جهت جالب توجه بود که تحریم‌‌ها علیه بانک مرکزی از یک سال پیش، مدتی بعد از خروج آمریکا از برجام احیا شده بود و دولت آمریکا، علی‌رغم همه جار و جنجال‌هایی که ترامپ و استیون منوشین برای سرپوش گذاشتن بر واقعیتی آشکار انجام دادند به‌واقع بانکی را در فهرست تحریم قرار می‌داد که از قبل در آن فهرست قرار داشت.

ترامپ روز ۲۹ شهریورماه گفت: «این بالاترین سطح تحریم‌ها است… این بزرگ‌ترین تحریمی است که علیه یک کشور اعمال شده است. ما هیچ وقت تحریمی در این سطح را اعمال نکرده‌ایم. خیلی بد است که این اتفاق برای ایران می‌افتد».

بعد از او هم منوشین، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که “تحریم جدید به‌چه‌معنا است؟” گفت: «هم بانک مرکزی ایران و هم صندوق توسعه ملی ارتباطشان با نظام بانکی ما قطع می‌شود، بنابراین، این به‌معنای آن است که هیچ پول دیگری نصیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی‌شود که برای تأمین مالی تروریسم هزینه کند».

این سخنان ترامپ و منوشین آنقدر عجیب بود که «ریچارد نفیو»، کارشناس آمریکایی مسائل تحریم‌ها که از او به‌عنوان طراح اصلی شبکه تحریم‌ها علیه ایران یاد می‌شود آن را در توئیتر به‌باد سخره گرفت. او نوشت: «به‌لحاظ عملی، دارم تلاش می‌کنم ببینم این تحریم‌ها چه فشاری به فشارهای موجود فعلی اضافه می‌کنند».

او در یک پیام دیگر در جواب کاربری که صحبت‌های فوق‌الذکر را از منوشین بازتاب داده بود نوشت: «این یکی دیگر خیلی عجیب است. ما امروز سپاه را تحریم کردیم؟ وای پسر، این خیلی گام بزرگی است… البته اگر بالغ بر یک دهه قبل همین کار را نکرده بودیم. بانک مرکزی چطور؟ ای‌کاش این یکی هم در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۲ تحریم نشده بود!».