تحریم تسلیحاتی ایران سال آینده رفع می‌شود
تحریم تسلیحاتی ایران سال آینده رفع می‌شود
رئیس‌جمهور گفت: اگر برجام را نگه داریم تحریم تسلیحاتی ایران سال آینده برداشته خواهد شد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(دوشنبه) با سفر به استان کرمان، در جمع مردم رفسنجان اظهار کرد: همیشه مردم رفسنجان مردمی فعال، پرتلاش، سخت کوش، متدین و انقلابی بودند. بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در سال ۱۳۴۰ دسته جات مختلفی از سراسر ایران به قم آمدند، آن جمعیتی که شعار و نظمشان خیلی گل کرد جمع مردم رفسنجان بود.”تحریم تسلیحاتی ایران سال آینده رفع می‌شود”

وی افزود: از سال ۵۳ تا پیروزی انقلاب همواره سالی یکی، دوبار به رفسنجان آمدم برای سخنرانی و همواره مردم پرشور و عاشق به راه نهضت اسلامی و امام را در این شهرستان مشاهده می کردم.

رئیس جمهور گفت: کرمان افتخارات بسیاری دارد اما دو چهره این استان یعنی شهید باهنر و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شاخص هستند. این دوچهره یکی در علم و فرهنگ و مرحوم هاشمی در مدیریت سیاسی کشور چهره های فوق العاده بودند. من قبل از انقلاب آیت الله هاشمی را می شناختم و بعد از انقلاب با ایشان همکاری داشتم.

روحانی تاکید کرد: آیت الله هاشمی یک روشنفکر دینی بود. عالمان و فرهنگیان برای دین و ایمان و اخلاق مردم و تعالی جامعه همواره تلاش می کردند اما عالم روشنفکر یک گام پیش‌تر شرایط جامعه را می بیند. آیت الله بهشتی، شهید مطهری عالمان روشنفکر بودند. روشنفکران عالمانی هستند که پیش‌رو را می بینند. آن مانی که در حوزه علمیه قم نوشتن و مقاله و مجله علامت مثبتی نبود مرحوم هاشمی آن مجله مکتب تشیع را در آن سال‌های دهه ۳۰ بنیانگذاری کردند.

وی گفت: در انقلاب اسلامی پیشتازانی ما داشتیم اما عده ای والسابقون بودند و مرحوم هاشمی از پیشتازان انقلاب اسلامی بود. وقتی مجلس تشکیل شد و نمایندگان مردم جمع شدند، تقریبا همه نمایندگان نظرشان این بود که مقام معظم رهبری رئیس مجلس باشد ولی خود آقا گفتند که آقای هاشمی مناسب است نه من. سپس به اتفاق آراء همه رای دادند که آقای هاشمی ریاست مجلس را برعهده بگیرد. ایشان ۹ سال مجلس را مدیریت کرد.

“تحریم تسلیحاتی ایران سال آینده رفع می‌شود”

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مرحوم هاشمی یک درس مهمی را در مسیر سیاسی کشور به همه یاد داد و آن درس میانه روی و اعتدال بود. جامعه ما افکار و سلیقه های مختلف وجود دارد، اینکه کدام راه را باید انتخاب کنیم همیشه مورد اختلاف است. در این اختلاف نظر برخی تندرو و گروهی دیگر کندرو هستند، معمولا تندروها برای ما مشکل ایجاد می کنند، شاید حسن نیت داشته باشند. اعتدال و میانه روی، انصاف به عدالت نگریستن، به آینده نگریستن و واقع گرا بودن در عین مقدس بودن آرمان، بسیار برای ما مهم است.

روحانی تاکید: ما با ۶ کشور برای مصالح جامعه مذاکره کردیم. این وسط آمریکا از توافق خارج شد. ما می توانستیم چند کار انجام دهیم. عده ای می گفتند شما بلافاصله از توافق خارج شوید و عده ای هم می گفتند در هرشرایطی در این توافق بمانید. مردم ایران! بدانید با ادامه برجام سال آینده ما به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی و امنیتی سیاسی دست پیدا می‌کنیم. سالها خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است. طبق این توافق سال آینده اگر این این برجام را نگه داریم تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد.

به گزارش مهر، رئیس جمهور در بخشی از سخنرانی خود از حمایت دولت از خانوارهای نیازمند خبر داد و گفت: ما در روزهای آینده طرحی را خواهیم داشت برای خانواده‌هایی که در فشار اقتصادی هستند. ما در کشور حدود ۲۵ میلیون خانوار داریم، در این میان عده ای وضع زندگیشان وضع مناسبی است و می‌توانند روی پای خودشان بایستند اما اکثریتی هستند که دچار فشار هستند و باید از راهی به آنها کمک شود.

وی افزود: طبق محاسبات ما، در کشور حدود ۷ میلیون خانوار وضع زندگیشان خوب و نسبتاً خوب است اما ۱۸ میلیون خانوار نیاز به مساعدت دارند، بنابراین از این جمعیت عظیم کشور یک اکثریت قاطع نیاز به کمک دارند. ما انشاالله از ماه آینده به ۱۸ میلیون خانوار، به صورت ماهانه  یک حمایتی را آغاز می‌کنیم.

  • منبع خبر : مهر