انتقاد از عدم اطلاع مسئولان وزارت راه از تحویل ریل تولیدی ذوب‌آهن به راه‌آهن
انتقاد از عدم اطلاع مسئولان وزارت راه از تحویل ریل تولیدی ذوب‌آهن به راه‌آهن

در حالیکه چندی پیش مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد “ذوب‌آهن تاکنون به ما ریل تحویل نداده است؛ منتظر نخواهیم ماند” این شرکت از عدم اطلاع مسئولان وزارت راه از تحویل ریل تولیدی ذوب‌آهن به راه‌آهن انتقاد کرد. مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ۲۵ تیرماه امسال با بیان […]

در حالیکه چندی پیش مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد “ذوب‌آهن تاکنون به ما ریل تحویل نداده است؛ منتظر نخواهیم ماند” این شرکت از عدم اطلاع مسئولان وزارت راه از تحویل ریل تولیدی ذوب‌آهن به راه‌آهن انتقاد کرد.

مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ۲۵ تیرماه امسال با بیان اینکه بین شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان قرارداد ساخت ریل وجود دارد؛ اعلام کرد که تاکنون ریلی برای اجرا در کشور تحویل آن وزارتخانه نشده است.

خیرالله خادمی افزود: هر مقدار و با هر حجمی که شرکت ذوب‌آهن اصفهان ریل بسازد در پروژه‌های داخلی استفاده می‌شود، اما نمی‌توان پروژه‌های عمرانی ریلی کشور را که در اولویت ساخت هستند به خاطر ساخته‌ شدن ریل داخلی متوقف نگه داشت.

اما روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان به نقل از معاون بازاریابی و فروش این شرکت در واکنش به این ادعا، گفت: نخستین محموله ریل در خرداد ماه سال جاری تحویل راه‌آهن شد و اخبار مربوطه در رسانه‌ها و جراید کشور منتشر شد. محموله دوم نیز در حال تولید است که به محض اعلام آمادگی حمل توسط راه‌آهن، تحویل آنها خواهد شد.

احسان دشتیانه تاکید کرد: به نظر می‌رسد آقای خادمی اطلاعات موثق و دقیقی در خصوص این موضوع دریافت نکرده و این اظهار نظر جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه خط تولید ریل ملی در آبان سال ۹۵ با حضور معاون اول رییس جمهور با قابلیت تولید انواع ریل های مورد نیاز راه آهن و مترو از جمله U33، UIC54 و UIC60 افتتاح شد و نخستین قرارداد فروش ریل بین ذوب آهن اصفهان و شرکت راه آهن برای ۴۰۰۰۰ تن ریل U33 منعقد شد، افزود: نخستین محموله ریل در خردادماه جاری با حضور مدیرعامل ذوب آهن و مدیرکل راه آهن استان اصفهان تحویل راه آهن شد.

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان افزود: شرکت زیر ساخت و سایر خریداران ریل از شرکت های خارجی به دلیل مشخص بودن سفارش ملزم به  پرداخت پیش پرداخت و تأمین ضمانت های لازم در خصوص پرداخت ارزی هستند و در خصوص خرید داخلی نیز همین مراحل وجود دارد، در حالیکه شرکت زیر ساخت در سال گذشته  درخواست خرید ریل از ذوب آهن به صورت اعتباری و انجام تأمین مالی از طرف ذوب آهن را مطرح کرد و علیرغم شرایط یک طرفه درخواست مذکور،  ذوب آهن به این شرکت قیمت و شرایط فروش را اعلام کرد و از سال گذشته تاکنون منتظر دریافت پاسخ شرکت زیر ساخت هستیم.

وی ادامه داد: رویکرد شرکت زیر ساخت در حالی است که مجموع ریل واراداتی به کشور در سال های ۹۵ و ۹۶ و همزمان با بهره برداری از خط تولید ریل ملی در حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و با واردات ریل در هفت سال ما قبل آن برابری می‌کند و طبق اطلاعات موجود انبارهای شرکت  راه آهن و حتی گمرکات کشور مملو از ریل های وارداتی طی دو سال گذشته است که این موضوع با اعلام معطل بودن پروژه ها برای تأمین ریل در تناقض است.

دشتیانه با بیان اینکه در خصوص کیفیت ریل های وارداتی مباحث زیادی مطرح است، گفت: ورود سازمان های مسئول و مقایسه شرایط کیفی ریل های تولید ذوب آهن اصفهان با ریل های وارداتی می تواند این موضوع را روشن کند.

وی تاکید کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان در راستای عمل به وظیفه ملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور در شرایط سخت تحریم نسبت به خرید، نصب و راه اندازی یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید ریل اقدام کرده و موفق به تولید ریل مطابق با استانداردهای روز دنیا شده است.