تخت‌جمشید در پی فرونشست زمین نابود می شود؟
تخت‌جمشید در پی فرونشست زمین نابود می شود؟

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان را دارد و ادامه این وضعیت به خطر نابودی تخت جمشید در آینده خواهد رسید. محمد درویش در همایش «مدارس طبیعت، نیاز امروز، سعادت فردای ایران» که در شیراز برگزار شد،افزود: فارس به دلیل خشک شدن تالاب‌ها در معرض ریزگردها […]

تخت جمشید

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان را دارد و ادامه این وضعیت به خطر نابودی تخت جمشید در آینده خواهد رسید.

محمد درویش در همایش «مدارس طبیعت، نیاز امروز، سعادت فردای ایران» که در شیراز برگزار شد،افزود: فارس به دلیل خشک شدن تالاب‌ها در معرض ریزگردها و سرطان خون است.

وی ادامه داد: بختگان بخت ایران بود اما امروز به کانون فرسایش بادی تبدیل شده و غم انگیزتر آن است که شاهد نباشیم جنبشی بزرگ و مهم در سطح مدارس، دانشگاه و شورا برای مقابله با نابودی این دریاچه و اطلاع‌رسانی تشکیل شود.

درویش فارس را استانی راهبردی به لحاظ مباحث زیست‌محیطی و پرورش دانش‌آموزان فرهیخته دانست و گفت: فارس می‌تواند ایران‌بانان بزرگی را پرورش دهد .

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در هیچ استانی از کشور ۱۸ منطقه حفاظت شده و تنوع اقلیمی فارس را نداریم، گفت:  چنین تنوعی نیاز به مردمی دارد که قدر آن را بدانند و فارس با ۵۴ سانتی متر فرونشست زمین در سال رتبه اول جهان را دارد .

وی اضافه کرد: حاصل نظام آموزش پرورش دانش آموزانی است که خلاقیت ندارند و نمی دانند در چه سرزمینی زندگی می کنند؛ نظام آموزشی کنونی بچه‌ها را درگیر رقابت و معدل می‌کند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ملتی که سرزمین خود را دوست نداشته باشد بی تفاوت می‌شود. بخش بزرگی از این وضعیت ریشه در دوران دانش‌آموزی دارد.

درویش افزود: ضریب یادگیری و خلاقیت کودکانی که به مدارس طبیعت می‌روند ۲۵درصد نسبت به سایر کودکان افزایش یافته، کودکان در مدارس طبیعت با ایجاد ارتباط  سازنده، افزایش سواد اکولوژیک، فضیلت‌های اخلاقی و انسان دوستی، توانایی پرسیدن، داشتن زندگی شاد کودکی، توانایی حل مشکلات واعتماد به همنوع آشنا می‌شوند.

وی اضافه کرد: در مدارس طبیعت هر ۵ کودک توسط یک کارشناس تسهیلگر مواظبت می‌شوند و کودکان درفضایی شاد و کودکانه کودکی و بزرگ شدن بهتری را تجربه می‌کنند و با تکیه برتوان جذابیت طبیعت لکنت خطرناک جامعه امروز که همان بی اعتمادی هست ترمیم می‌شود تا ان‌شاالله نسل بعدی نسبت به هم اعتماد بیشتری داشته باشند، زیرا سخت است مدیریت بر مردمی که خودشان نسبت به هم بی اعتماد هستند.

درویش با اشاره به اینکه انتقال آب از مکان جغرافیایی به مکانی دیگر یک نوع بی‌اخلاقی است، گفت: برخی اصول اخلاقی محیط زیست در حال از بین رفتن است که در این میان باید به انتقال آب، سدسازی‌های افراطی و… اشاره کرد؛ اقدامی که باعث نابودی محیط زیست طبیعی می شود. جامعه‌ای که درگیر بی اخلاقی می‌شود هرگز نمی‌تواند موفقیت داشته باشد و در این راستا مدارس طبیعت کمک بزرگی برای احیای اخلاق در طبیعت است .

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایطی که دولت باید برای اشتغالزایی ۱ میلیون نفر ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه کند، مدارس طبیعت این ادعا را دارند که بدون پرداخت این هزینه می‌توانند اشتغالزایی کنند.

وی از انعقاد تفاهم نامه‌هایی با برخی از بانک‌های کشور در قالب پروژه محیط بانک خبر داد و گفت: در این پروژه افراد واجد شرایط ایجاد مدارس محیط زیستی می‌توانند از برخی بانک‌ها تسهیلات بانکی کم‌بهره دریافت کنند .

درویش ابراز امیدواری کرد که با مشارکت همه اقشار جامعه، مکتب مدرسه طبیعت را سزاوارانه‌تر حمایت کنیم.