تداوم برنامه های آموزش مکمل
تداوم برنامه های آموزش مکمل
معاون آموزش ابتدایی این اطمینان رامی دهد که برای جبران عدالت آموزشی برنامه آموزش مکمل ادامه می یابد ونقص هایش جبران می شود و فراخوانی نیز برای جذب معلمان با تجربه در سراسر کشور اعلام می شود.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد  این روزها دانش آموزان کم و بیش ساعت‌هایی از روز خود را پای تلویزیون می‌نشینند تا از طریق ارائه آموزش‌های مکمل که آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما برایشان تدارک دیده است، دروس خود را فرا بگیرند. این امکان فراهم کردن بستر یادگیری از طریق صدا و سیما دیرزمانی بود که جز مطالبات محسوب می‌شد که هم از آموزش و پرورش و هم از رسانه ملی انتظار مهیا کردن شرایطش می‌رفت.” تداوم برنامه های آموزش مکمل ”

این روزها پخش تدریس دروس به صورت زنده روی آنتن می‌رود و معلمان با سابقه‌ای جلوی دوربین قرار می‌گیرند و یک فرصت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای به بچه‌ها درس می‌دهند. با مرور این برنامه‌ها که حالا به صورت آرشیو نیز در اختیار خانواده‌ها و دانش آموزان است و امکان دانلود آن هم مهیا شده است، باید گفت در کنار تمام حسن‌هایی که این حرکت دارد اما همانطور که می‌شد حدس زد، بخش اجرای تدریس‌ها عموماً دارای ضعف‌هایی است. استرس و نابلدی معلمان برای تدریس زنده جلوی دوربین هم تدریس را کند می‌کند و هم از میزان یادگیری می کاهد. هر چند آموزش و پرورش در فرصت کوتاه و با محدودیت‌هایی این برنامه‌ها را تدارک دیده و نمی‌شود از فداکاری معلمانی که این روزها همه این استرس را به جان می‌خرند تا به بچه‌ها پای رسانه آموزش دهند، گذشت اما می‌شود با ارائه آموزش‌هایی به معلمان بر کارایی و کیفیت این اجراها اضافه کرد و حتی برنامه سازان می‌توانند در این برنامه‌ها با تمهیداتی فضای پشت صحنه را برای کاهش استرس و نادیده گرفتن دوربین توسط معلمان بهتر کنند چرا که به هر صورت کار هر روزه این معلمان آموزش‌های زنده و جلوی ده‌ها دانش آموز است و مشکل در تسلط آنها به مطالب درسی نیست.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره فرصت کمی که هر روز به آموزش ابتدایی اختصاص داده شده است گفت: خوشبختانه در همین چند روز شاهد هستیم که خانواده‌ها استقبال خوبی از این برنامه‌ها داشته‌اند. روز گذشته در جلسه ستاد مرکزی که با حضور معاونت‌های مختلف برگزار شد مذاکراتی با رئیس صدا و سیما صورت گرفت و ایشان اعلام آمادگی کردند که زمان برنامه آموزش مکمل افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما برنامه پیشنهادی را تنظیم کردیم که بر اساس ۶ پایه تحصیلی است و انتظاری که داریم این است که همه دروس پوشش داده شود چرا که در دوره ابتدایی به دلیل سن کم بچه‌ها لازم است آنها با یک برنامه جلو بروند و خودشان هم نمی‌توانند دروس را مطالعه کنند و حتماً نیاز به تدریس هست. ما این برنامه را با درخواستمان به وزیر آموزش و پرورش داده‌ایم و امیدواریم از هفته آینده زمان بیشتری به دوره ابتدایی اختصاص یابد.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: توصیه ما به والدین این است که حتماً زمان تدریس در کنار فرزندانشان حضور داشته باشند. یک دستورالعملی را هم تهیه کرده‌ایم که هدفش اجرای بهتر این برنامه هاست و اثر بخشی تدریس‌ها را بیشتر می‌کند و به صورت زیرنویس به والدین ارائه می‌دهیم.” تداوم برنامه های آموزش مکمل ”

 

وی با تاکید بر اینکه راهکار مدیریت مشترک خانواده‌ها و مدرسه برای تقویت یادگیری در سند تحول بنیادین نیز ذکر شده است، گفت: از والدین می‌خواهیم در منزل مراقبت کنند که فضای آرامی برای بچه‌ها هنگام استفاده از برنامه‌ها مهیا شود و بعد محتوا را ضبط کنند و دوباره استفاده کنند و درباره محتوایی که هر روز تدریس می‌شود با بچه‌ها گفتگو کنند. نقش نظارتی کلاس‌های حقیقی را این روزها والدین باید انجام دهند و اگر دانش آموز ابهامی داشت از امروز سامانه هفت راه اندازی شده که این ابهامات را منعکس می‌کند و پاسخ داده می‌شود.

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که در برخی موارد مشاهده می‌شود معلم‌ها زمان تدریس زنده استرس دارند، گفت: ما زمان اندکی را در اختیار داشتیم. هر چند از چند ماه پیش پیشنهاد داده بودیم که به دنبال تعطیلی‌ها به خاطر آلودگی هوا و در راستای عدالت آموزشی این برنامه‌ها تدارک دیده شود اما در شرایط جدید کارها تسریع شد و معلمان عزیزی که داوطلب بودند به صورت جهادی وارد میدان شدند تا به خانواده‌ها این امیدواری داده شود که زندگی جریان دارد و روند آموزشی قطع نشده است. بازتاب‌های خوبی هم از معلمان و اولیا گرفته‌ایم اما به هر حال اول هر کاری نواقصی دارد.

وی ادامه داد: راهکاری که خود ما داریم این است که وقتی کار جلو رفت و با توجه به اینکه قرار است در زمان غیر تعطیلات هم این آموزش‌ها تداوم داشته باشد، فراخوانی اعلام کنیم و آموزگارانی که با رسانه و مهارت‌های ارتباطی بیشتر آشنا هستند و کودک درون زنده‌ای هم دارند و ممکن است تجربیاتی در زمینه تدریس آنلاین داشته باشند، به ما ملحق شوند. ما می‌خواهیم در راستای عدالت آموزشی این فرایند تداوم داشته باشد. چرا که ممکن است در همه جای کشور کیفیت معلمان یکسان نباشد اما ما در رسانه ملی بهترین معلم‌ها را می‌آوریم تا تدریس کنند.

حکیم زاده گفت: البته پخش زنده خاصیت‌های خودش را دارد و قطعاً در دراز مدت تصمیم داریم برنامه‌های تولیدی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط پیش آمده آیا پیک نوروزی در مدارس آزاد است، گفت: به هیچ عنوان چیزی تحت عنوان پیک نوروزی نداریم و تکالیف مهارتی از قبل در دستور کار بود که برای جبران زمان آموزشی هم همان‌ها را در دستور کار داریم.” تداوم برنامه های آموزش مکمل ”

وی در ادامه گفت: با توجه به رویکرد جدید فناورانه در آموزش کارگروهی در وزارتخانه شکل گرفته است و همکاران پیگیری می‌کنند که شبکه اجتماعی دانش آموزی در بستر امن تعاملی شکل بگیرد. حتی در شرایط عادی معلمان باید از این زمینه فناورانه بهره ببرند که می‌توان در آن بستر با ارائه تکلیف به دانش آموزان و بازخورد گرفتن از والدین و بچه‌ها یادگیری تقویت شود و ضعف‌ها جبران شود. الان با توجه به شرایط ما همه راهکارها را در نظر گرفته‌ایم و بیش از پیش تلاش می‌کنیم تا جریان آموزش تداوم داشته باشد.

  • منبع خبر : مهر