تراز منفی ۷۰ هزار تُنی در صنعت چاپ
تراز منفی ۷۰ هزار تُنی در صنعت چاپ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: درحالی‌که واردات محصولات چاپی در کشور ۸۰ هزار تن است، صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور تنها ۱۰ هزار تن است.  سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه (۱۱ شهریور ماه) در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ که در تالار وحدت برگزار شد، […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: درحالی‌که واردات محصولات چاپی در کشور ۸۰ هزار تن است، صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور تنها ۱۰ هزار تن است.

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه (۱۱ شهریور ماه) در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ که در تالار وحدت برگزار شد، صنعت چاپ را به عنوان صنعتی که در حیطه‌های مختلف به عنوان یاری‌رسان و فراصنعت حضور جدی دارد، اثرگذار توصیف کرد و گفت: چاپ نقش‌های قابل توجهی داشته و دارد و امروز به عنوان یک فراصنعت مطرح است.

وی با اشاره به فعالیت بین ۵ تا ۸۰۰۰ چاپخانه در کشور با ۱۰۰ هزار نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم، در عین حال تراز منفی صادرات و واردات صنعت چاپ را در کشور نگران‌کننده خواند و افزود: سالیانه بیش از ۸۰ هزار تن محصول چاپی وارد کشور می‌شود این در حالی است که فقط ۱۰ هزار تن صادرات داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز فعالیت صنعت چاپ در جهان و ایران با نشر مکتوب، فضای کنونی این صنعت را بسیار متکثرتر از حوزه نشر کتاب و مطبوعات خواند و گفت: در حال حاضر این حوزه تنها بخش محدودی از فعالیت‌های صنعت چاپ را به خود اختصاص می‌دهد.

صالحی در همین رابطه، لزوم برداشته شدن نگاه فراگیر فرهنگی به صنعت چاپ را که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این نگاه می‌توانست باعث شود صنعت چاپ از ظرفیت‌هایی که می‌توانست فعال کند، غافل شود. در نهایت مسئله به اینجا منتهی شد که چاپ را به عنوان یک صنعت ببینیم و با همین نگاه بخش صنعتی آن از وزارت ارشاد به وزارت صمت منتقل شد.

وی همچنین لزوم وجود زیرساخت‌های حمایتی از قبیل تسهیلات مالی و غیرمالی را در حوزه صنعت چاپ متذکر شد و گفت: تا زمانی که نگاه فراگیر فرهنگی به صنعت چاپ بود، امکان تحقق این مسئله وجود نداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض و واگذاری حوزه‌های تصدی‌گری صنعت چاپ را به تشکل‌های صنفی این حوزه به عنوان گرایش دیگری که در وزارت ارشاد وجود داشته است، مطرح کرد و گفت: با همین نگاه امسال جشنواره صنعت چاپ در اختیار صنف چاپ قرار گرفت.

صالحی در ادامه بر لزوم بهبود محیط کسب و کار در صنعت چاپ تأکید کرد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته‌ای را در این زمینه آماده کرده که طی یک یا دو جلسه آینده هفته دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد بنابراین من همین الان از فعالان حوزه صنعت چاپ می‌خواهم که مسائل و موانع پیش‌روی این صنعت را در مقطع کنونی به ما منتقل کنند تا در این بسته گنجانده شود.

وی همچنین گفت: از فعالان حوزه صنعت چاپ انتظار می‌رود که ظرفیت‌های قابل توجه این صنعت را فعال کنند ضمن اینکه تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی این حوزه می‌بایست متحدتر و مقتدرتر از گذشته در کنار هم باشند و برای رسیدن به این موفقیت، به یکدیگر کمک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به افزایش بهره‌وری را از سوی فعالان حوزه صنعت چاپ مورد اشاره قرار داد و از فعالان این حوزه خواست که در این زمینه راهکار ارائه دهند.

در این مراسم همچنین احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه صنف کلیشه و لیتوگراف تهران هم در سخنانی با اشاره به ضعف کیفیت و افزایش هزینه و خارج شدن صنعت چاپ کشور از عرصه رقابت، بزرگترین چالش امروز صنعت کشور را مشکل تأمین ارز به مقدار مورد نیاز اعلام کرد.

وی تخصیص یارانه صادراتی و استفاده از فاینانس و یوزانس خارجی و حمایت‌های صندوق توسعه ملی را برای صنعت چاپ ضروری دانست.

ابوالحسنی، هدفگذاری صادرات سالیانه حداقل ۵۰ هزار تن محصولات چاپی را برای کشور دور از دسترس ندانست.

در ادامه و پس از ارائه سخنانی کوتاه توسط ایرج استاد علینقی رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران، پیشکسوتان شاخص صنعت چاپ به شرح زیر معرفی شدند:

حبیب‌الله ترکمان، محمد معلاج، عباس سرابیان و جواد اسماعیلیان.

همچنین علیرضا سحاب و اسماعیل دمیرچی به عنوان نفرات شاخص و شایسته تقدیر معرفی شدند.

در حوزه تولیدکنندگان برتر هم حمیدرضا طاهری آشتیانی از شرکت پلاستیک ماشین الوان، راستین فروتن، خیرالله محبوبی از شرکت کامل برچسب، اصغر بیاضیان از شرکت پرنیان چاپ و محمدعلی آقایی‌زاده نیکجو از شرکت نقشینه چاپ تبریز به عنوان تولیدکنندگان برتر معرفی شدند.