ترامپ باید بفهمد که نمی‌تواند با ایرانیان به زبان زور سخن بگوید
ترامپ باید بفهمد که نمی‌تواند با ایرانیان به زبان زور سخن بگوید
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ باید بفهمد زمانی که با سخن زور با یک ملت متمدن سخن می‌گوید آنها با یکدیگر همبسته تر می شوند و اگر این یک کلام را بفهمند بسیاری از مشکلات آنان حل می‌شود.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه) در مراسم گرامیداشت شهدای حمله ناو هواپیمایی آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی، گفت: آمریکایی‌ها ادعا کردند که فرمانده ناو وینسنساشتباه کرده و این هواپیما را با یک هواپیمای جنگی اشتباه گرفته است.

وی افزود: اگر این فرد اشتباه کرده است چرا به فرمانده مدال داده اید!؟ راست می‌گوئید این فرد را تنبیه می‌کردید. پس دروغ می‌گوئید، تناقض‌ها در رفتار آمریکایی‌ها بسیار زیاد است.

رئیس مجلس گفت: این تناقض‌ها برای افکار ملت‌ها در صحنه جهانی آشکار است مخصوصاً رئیس جمهور جدید آمریکا.

لاریجانی با طرح این سوال «چرا آمریکایی‌ها این کار را کردند؟»، اظهار داشت: یک نظر این است که آنها می‌خواستند ملت ایران را بترسانند و به تسلیم وادار کنند. در مجامع مختلف می‌گویند ما با این کار به رفتارهایی که در صحنه جهانی مورد قبول ما نباشد پایان می‌دهیم مثل «لات‌هایی» که عربده کشی می‌کنند این اعتبار را برای خودشان در صحنه بینالملل قائل هستند.

وی اظهار داشت: این سوال مطرح است که آیا این اتفاق رخ داد و یا آمریکا دچار اشتباه محاسباتی شد، خاطرات افرادی که در رژیم گذشته بودند را باید بررسی می‌کرد که از لابلای این خاطرات مطالب مهمی کشف می‌شود مثل کودتای ۲۸ مرداد و دوران انقلاب زیرا برای ملت ایران دوران حساس بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه ابتدا آمریکایی‌ها تلاش داشتند که شاه را نگه دارند، خاطرنشان کرد: در همان زمان آمریکا از شاه حمایت کرد بعد از مدتی آمریکا افرادی را به ایران اعزام کرد و متوجه شد که ادامه حضور شاه در حکومت امکان پذیر نیست لذا بختیار را جایگزین شاه کرد تا از بازگشت امام (ره) به کشور جلوگیری کنند.

لاریجانی افزود: از رهبران کشورهای اسلامی و همسایگان ایران استفاده کردند و آنها را به فرانسه اعزام کردند تا با امام خمینی (ره) صحبت کنند و همه آنها اعلام کردند که ما قبول داریم این قیام، قیامی بزرگ است و می‌دانیم این قیام به نفع مسلمانان است اما چون ممکن است خسارت زیادی به وجود آید و امکان دارد ارتش کودتا کند شما فعلاً به ایران بازنگردید.

وی تصریح کرد: امام (ره) متوجه شد که سناریوی اصلی دشمنان جلوگیری از ورود امام به کشور است تا بختیار فرصت بیشتری داشته باشد و با کمک ارتش، حکومت تشکیل دهد لذا امام (ره) تصمیم گرفت سریع به کشور بازگردد.

رئیس مجلس یادآور شد: در این شرایط فرودگاه‌ها را بستند، مردم آماده شدند تا فرودگاه‌ها را باز کنند، رژیم مجبور به بازگشایی فرودگاه‌ها شد و خدمه هواپیما کمک زیادی کردند.

لاریجانی گفت: در همان زمان هایزر به ایران آمد تا کودتایی را طراحی کند اما بدنه ارتش با آمریکا همراه نبود و به انقلاب پیوسته بود این خطای محاسباتی آمریکا بود.

وی اظهار داشت: آمریکا موفق نشد و این درایت و فهم ایرانیان را نشان می‌دهد که در زمانی که خطر را احساس می‌کنند همراه یکدیگر هستند و پیوندی میان آنها وجود دارد. حرکتی که برای زدن هواپیمای ایرانی انجام دادند موجب شد که در دل ایرانیان علیه آمریکا کینه‌ای ایجاد شود و آنها به اهداف خود نرسند.

رئیس مجلس می‌گوید: در جنگ عراق علیه ایران آمریکایی‌ها خطای بزرگ‌تری را مرتکب شدند، می‌خواستند صدام را جلو بیندازد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در خاطرات مسئولان اطلاعات عراق، اقدامات آمریکایی‌ها برای کمک به رژیم بعث جهت حمله به ایران مشهود است که کشورهای منطقه ما نیز به صدام کمک کردند و پول‌های زیادی به صدام دادند تا انقلاب ما را در نطفه خفه کند.

وی با بیان اینکه هدف آنها این بود که صدام، ایران را تسلیم کرده و انقلاب را به شکست بکشاند، افزود: اما به هدف خود دست نیافتند و ملت ایران در برابر آمریکا صدام و کشورهای منطقه ایستادند، ۸ سال مقاومت کردند و بیش از ۲۰۰۰ شهید، در این شرایط صحنه برگشت و صدام برای آمریکا شاخ شد و آمریکا مجبور به لشکرکشی به کویت شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکا شناخت درستی از منطقه ندارد، گفت: آمریکا در حمله به عراق اشتباه کرد و فکر می‌کرد می‌تواند حکومت مورد نظر خود را در عراق روی کار بیاورد اما رهبر دینی در عراق وجود داشت که اعلام کرد ملت عراق باید قانون اساسی بنویسد و مسئولان خود را انتخاب کند و آمریکا مجبور شد گام به گام بپذیرد. خودشان می‌گویند ۲۵ هزار کشته داده اند و حدود ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کردند.

لاریجانی اظهار داشت: خسارت زیادی به ملت عراق وارد کردند و مجبور شدند عراق را ترک کنند تا بغض و نفرت نسبت به آمریکا در میان ملت عراق ایجاد شود، ولی آمریکا موفق نشد عراق را به ایالت مستعمره خود تبدیل کند.

وی تاکید کرد: مشکل آمریکا این است که منطقه خاورمیانه به خصوص ملت ایران را نمی‌شناسند و فکر می‌کنند اگر ۴ ناو به منطقه بیاورند می‌توانند کشوری را تصرف کنند. در طول تاریخ ایرانیان نشان دادند اراده مستحکم و همبستگی ملی دارند که این به ریشه تاریخی و همبستگی ملت ایران باز می‌گردد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه امروز هم در مسئله هسته‌ای این گونه تحریم‌های عجیب را علیه ملت ایران اعمال کردند، گفت: رفتارهای اخیر آرام علیه ایران را آنالیز کنید. ابتدا باگستاخی ملت ایران را تروریست خواند، بعد سخت‌ترین تحریم اعمال شد و گفتند روی میز پرونده نظامی است.

لاریجانی اضافه کرد: با برخی کشورهای درب و داغون منطقه هم برای ائتلاف علیه ایران تماس گرفتند، اما نتوانستند چون این کشورها همسایه ما هستند و می‌دانند اگر علیه ایران ائتلاف کنند باید هزینه آن را بدهند.

وی با بیان اینکه قدم بعدی این بود تلاش کردند فروش نفت ایران را به صفر برسانند و پس از آن گفتند آماده مذاکره هستیم، اظهار داشت: ابتدا ۱۲ شرط را مطرح کردند، بعد رئیس جمهور آمریکا گفت مذاکره بدن پیش شرط و بعد از آن افرادی را به ایران فرستادند.

لاریجانی در تحلیل رفتارهای آمریکا، گفت: آمریکا تصور می‌کند وقتی که چنین تهدیدهایی را اعمال می‌کند، ملت ایران تسلیم می‌شود و نمی‌تواند این فشارها را تحمل کند و می‌توانند داخل ایران را برهم بریزند.

وی ادامه داد: آشفتگی مختصری هم در سال ۹۶ به وجود آمد که برای آنها خیلی گرانبها بود و فکر کردند می‌توانند شرایط ایران را برهم بریزند.

رئیس مجلس با بیان اینکه اما در این زمینه موفق نشدند، اظهار داشت: تصورشان این بود که این کار به نتیجه می‌رسد اما به نتیجه نرسید و تمام افراد صاحب نظر در ایران که گاه نظرات متفاوت دارند به این نتیجه رسیدند آمریکا یک کشور ستمگر است که با ایران دشمنی دارد و این نتیجه گیری مبنای وفاق جریانات سیاسی مختلف شد.

لاریجانی ادامه داد: این جریانات سیاسی امروز از امنیت ملی و منافع ملی صیانت می‌کند و بر صیانت از امنیت ملی و منافع ملی پافشاری می‌کند.

وی تاکید کرد: ترامپ باید بفهمد زمانی که با سخن زور با یک ملت متمدن سخن می‌گوید آنها با یکدیگر همبسته تر می‌شوند و اگر این یک کلام را بفهمند بسیاری از مشکلات آنان حل می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر آمریکا امروز در مسئله هسته‌ای رفتار پریشانی از خود نشان می‌دهد به خاطر عدم درک ملت ایران و موقعیت منطقه است. تجربه‌ای که ایرانی‌ها از گذشته دارند به آنها کمک می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که ملت ایران ۲۸ مرداد را فراموش کرده اند اما اینگونه نیست، خاطرنشان کرد: ۲۸ مرداد یک دولت ملی به وسیله یک مشت آدم عربده کش ساقط شد و ایران را برای بیش از ۲۰ سال گرفتار کردند. مردم ایران فراموش نکردند، مردم ایران فراموش نکردند که شما متحد صدام بودید و او را تحریک کردید.

وی تاکید کرد: ملت ایران فراموش نکردند که شما از ابتدای انقلاب تحریم‌هایی را علیه ایران انجام دادید. ملت ایران فراموش نمی‌کنند شما در کوران پیشرفت‌های ایران ماجراهایی را خلق کردید.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه زمانی که البرادعی به ایران آمد و ماجراهایی را منافقین در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران خلق کردند، ماجرای موشک‌های هسته‌ای اسرائیل نیز منتشر شد، گفت: اما آمریکا مسئله ایران را بزرگ نمایی کرد و بر موشک‌های هسته‌ای اسرائیل سرپوش نهاد و عملیات روانی علیه ایران در صحنه بین المللی ایجاد کرد که تا امروز ادامه دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران اعلام کرده است که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، تاکید کرد: رهبر انقلاب به عنوان مرجع تقلید، سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است البته بعید می دانم که آنها بفهمند.

وی اظهارداشت: تأسف می خورم که اخیراً آقای ترامپ رهبری را تحریم کردند، تحریم بکنید! ایشان چه چیزی دارد که شما تحریمش کنید. رهبری ایران مرجع تقلید است. میلیون‌ها نفر مقلد دارد. شما با این کارتان نفرت در دلت ملت ایران می‌کارید.

رئیس مجلس ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را با ۸۰ میلیون جمعیت و متخصصان خُبره و دارای زمینه توسعه و پرش را ببیند.

لاریجانی آمریکا را کشوری مسئله ساز در صحنه بین المللی خواند و گفت: راه حل مقابله با این کشور ایستادگی و حفظ همبستگی و استقلال است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم، افزود: البته دوران سختی را می‌گذرانیم اما نتیجه آن فعال شدن ظرفیت‌های کشور است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه از تحولات در وزارت راه خوشحال شدم، افزود: «هما» دوران سختی را گذرانده است به خاطر مسئله اصل ۴۴ مشکلاتی ایجاد شد، باید به این مؤسسه معتبر رسیدگی کرد.

لاریجانی گفت: امروز به من گفتند در زمینه مسائل استخدامی مهندسین پرواز مشکلاتی وجود دارد، می‌توانید پیشنهادات خود را ارائه دهید تا در شورای هماهنگی سران قوا مورد بررسی قرار گیرد.

  • منبع خبر : مهر