ترامپ ببرکاغذی است
ترامپ ببرکاغذی است
یک ژنرال بازنشسته سوری با تاکید بر توخالی بودن تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا، به حمله موشکی تلافی‌جویانه اخیر ایران به پایگاه‌های تروریست‌های آمریکایی اشاره و تصریح کرد کشورهای منطقه باید نحوه پاسخ دادن به تجاوزگری آمریکا را از ایران یاد بگیرند.

ژنرال بازنشسته سوری: ترامپ ببرکاغذی است

یک ژنرال بازنشسته سوری با تاکید بر توخالی بودن تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا، به حمله موشکی تلافی‌جویانه اخیر ایران به پایگاه‌های تروریست‌های آمریکایی اشاره و تصریح کرد کشورهای منطقه باید نحوه پاسخ دادن به تجاوزگری آمریکا را از ایران یاد بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، جمعه سیزدهم دی ماه در حمله تروریست‌های آمریکایی  به نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از همرزمان ایشان به شهادت رسیدند.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دورانی که بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه هدف تاخت‌وتاز تروریست‌های تحت حمایت آمریکا و متحدانش قرار گرفته بود، توانست با سامان دادن به جنبش‌های مردمی در این دو کشور نقش مهمی در مبارزه با گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش و آزادسازی شهرهای عراق و سوریه ایفا کند.

آمریکا در حالی پس از به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی همچنان وی را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند که طبق اعتراف شخص دونالد ترامپ، خطرناکترین گروه تروریستی منطقه یعنی داعش با برنامه‌ریزی‌های وزیر امور خارجه سابق آمریکا (هیلاری کلینتون) تشکیل شد تا اهداف آمریکایی‌ها در منطقه را پیش ببرد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با شکست دادن داعش در عراق و سوریه ــ افتخاری که آمریکایی‌ها سعی دارند آن را به نام خود بزنند ــ علاوه بر نشان دادن اقتدار محور مقاومت به جهانیان، تمام نقشه‌های آمریکا برای استفاده از این گروه تروریستی در راستای منافع خود در منطقه را بر هم زد و این مسئله باعث شد که آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای ترور وی را آغاز کنند.

بامداد روز چهارشنبه هفدهم دی ماه، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو پایگاه آمریکایی در عراق در انتقام ترور ناجوانمردانه سردار «قاسم سلیمانی» و یارانش خبر داد.

«ترکی الحسن» کارشناس نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سطح داخل و خارج در تنگنا و بن بست قرار گرفته است، زیرا نتوانست به حمله موشکی ایران پاسخ دهد و نشان داد که ببر کاغذی بیش نیست.

سرتیپ بازنشسته ارتش سوری افزود ایران اعلام کرده است که پس از این حمله به کمتر از خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از تمام منطقه رضایت نخواهد داد.

وی درباره ارزیابی خود از نتایج و پیامدهای پاسخ ایران به ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا و پیامدهای این پاسخ در روزهای آینده اظهار داشت معتقدم پاسخ ایران با نتایجی که داشت غافلگیرکننده بود، ولی از نظر اصولی غافلگیرکننده نبود، زیرا ایران وعده انجام آن را داده بود.

ترکی الحسن خاطر نشان کرد آنچه غافلگیرکننده بود، قدرت ایران برای پاسخگویی به این شیوه و شلیک دهها موشکی بود که دو پایگاه اصلی یعنی عین الاسد و پایگاه موجود در اربیل را هدف قرار داد.

وی افزود ارزیابی من این است که این واکنش، تحول استراتژیک در چگونگی درک این پاسخ در منطقه به طور کلی است، چرا که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در قرن گذشته، کشوری، ایالات متحده آمریکا را هدف قرار می دهد، آن هم پس از آنکه کشورها به ضربات و حملات آمریکا عادت کرده بودند و اینکه شکست بخورند و ویران شوند و هدف حملات جنگنده های آمریکایی قرار گیرند و اینکه ایالات متحده آمریکا به سرقت و چپاول ثروتهایشان بپردازد و جرات پاسخگویی به این اقدامات آمریکا را هم نداشته باشند.

سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه خاطر نشان کرد امروز برای اولین بار است که به تجاوزات آمریکا پاسخ داده می‌شود، آن هم علنا به این کشور گفته می‌شود که پاسخ تجاوزش را دریافت خواهد کرد، پاسخ ایران در حالی داده شد که ایالات متحده آمریکا تهدید کرده بود که واکنش سختی نشان خواهد داد، در نتیجه این اراده(ایران) نقطه عطفی به شمار می‌رود و در آینده یک تحول سرنوشت‌ساز و اساسی الگویی تشکیل خواهد داد که باید کشورهای دیگر در رویارویی با ایالات متحده آمریکا از آن استفاده کنند.

وی افزود دومین نکته در ارزیابی من این است که این حمله، عملا به معنای پسرفت و افول نقش آمریکا در منطقه است و به مثابه سنگ بنای اول در پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه است و دولت ایران اعلام کرد که پس از این حمله ، به کمتر از خروج نظامیان اشغالگر آمریکا از منطقه رضایت نخواهد داد که عراق و سوریه و دیگر مناطق و کشورها را شامل می‌شود.

ترکی  الحسن درباره سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و تلاش وی برای کم اهمیت نشان دادن پاسخ ایران و کاستن از نتایج آن خاطر نشان کرد ترامپ در سطح داخل و خارج آمریکا در تنگنا و بن بست قرار گرفته است زیرا نتوانسته است پاسخ دهد و در عین حال از پاسخگویی هم عاجز و ناتوان است و نشان داده که ببری کاغذی است. ایالات متحده با وجود قدرت خود عاجز است، کشوری که ابرقدرت و قوی ترین کشور از نظر نظامی و اقتصادی است، ناتوان از پاسخ است که این مسئله بر داخل آمریکا و همزمان بر خارج این کشور تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس نظامی سوری در ادامه به تسنیم گفت نکته مهمتر در این مسئله این است که بسیاری از کشورها و رژیم‌ها در منطقه به آمریکا التماس می‌کنند تا از آنها حمایت کند، در نتیجه دولت کنونی آمریکا و دولتهای قبل از آن می‌گویند که حضورشان در منطقه خاورمیانه و پایگاه هایشان عبارت از حضوری است که سه مسئله را هدف قرار داده است : مسئله نخست، حمایت از اسرائیل، مسئله دوم، نفت و منافع آمریکا و مسئله سوم حمایت از رژیم ها و دولتهایی که دنباله رو این کشور هستند.

این کارشناس نظامی افزود سئوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است : کسی که قادر نیست از پایگاه های خود دفاع کند، آیا می‌تواند از دیگر کشورها دفاع کند؟ آمریکا نتوانسته از خود در برابر ضربات موشکی ایران حمایت کند، بنابراین عرض اندام آمریکا در منطقه پایان یافته است و ما شنیدیم که ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته بود که به نفت خاورمیانه نیاز ندارد.اگر این چنین است، چه عاملی باعث شده در منطقه باقی بماند، آمریکا باید منطقه را ترک کند، زیرا دیگر هیچ توجیهی برای حضورش در منطقه وجود ندارد.

این کارشناس نظامی سوری تصریح کرد بهای خون(خونبهای) قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خروج اشغالگران آمریکایی نه تنها از عراق بلکه از تمام منطقه است و امروز ما در یک لحظه سرنوشت ساز هستیم ، باید بگویم ما در سر دو راهی قرار داریم که یا عزت را انتخاب کنیم و یا ذلت، ذلت در بقای اشغالگران آمریکایی در عراق و منطقه و عزت در بیرون راندن این  اشغالگران.

سرتیپ بازنشسته سوری تصریح کرد اگر آمریکا می‌گوید که علت حضورش در منطقه، دو دلیل اساسی است که یکی حمایت از منافع آمریکا و دیگر ادعای حمایت از برخی رژیم‌هاست، باید گفت آمریکا نمی‌تواند از خودش حمایت کند، چگونه از این رژیم‌ها و منطقه به زعم خود می‌تواند حمایت کند، بنابراین تمام آنچه رخ دهد، اعلام مرحله جدیدی است، مرحله افول ستاره آمریکا و خروج آن از منطقه است که ممکن است این خروج از عراق باشد و البته طبیعی است که اینگونه باشد و تدابیری هم در عراق(از سوی مقامات) اتخاذ شده و معتقدم پس از خروج آمریکا از عراق، شاهد خروج آنها از دیگر مناطق باشیم.