ترامپ به کدام وعده‌هایش در نشست سنگاپور با رهبر کره‌شمالی عمل نکرد؟
ترامپ به کدام وعده‌هایش در نشست سنگاپور با رهبر کره‌شمالی عمل نکرد؟
اشتباه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از ارزیابی نتایج نشست سنگاپور با رهبر کره شمالی باعث شد تا پیونگ یانگ بیش از گذشته نسبت به نتایج این مذاکرات و بدعهدهی‌های واشنگتن بدبین باشد.

ترامپ به کدام وعده‌هایش در نشست سنگاپور با رهبر کره‌شمالی عمل نکرد؟

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، اشتباه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از ارزیابی نتایج نشست سنگاپور با رهبر کره شمالی باعث شد تا پیونگ یانگ بیش از گذشته نسبت به نتایج این مذاکرات و بدعهدهی‌های واشنگتن بدبین باشد.

وزیر خارجه چین اخیراً از دولت ایالات متحده و شخص دونالد ترامپ خواسته تا گام‌های ملموس‌تری در ارتباط با توافق هسته‌ای سنگاپور بین آمریکا و کره شمالی بردارد. وانگ یی ناکامی اجلاس سنگاپور را دلیل اصلی تنش بین دو کشور دانست و به نوعی با حمایت از موضع کره شمالی گفت که عدم توجه جدی به نگرانی‌های مشروع پیونگ یانگ عامل این اتفاق بوده است.

هر چند اخبار مختلفی درمورد مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی منتشر شده اما شاید اشاره دوباره به تعهدات دو کشور به یکدیگر و دلیل به نتیجه رسیدن آن جالب باشد.

دونالد ترامپ زمانی که از جلسه دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور خارج و مقابل خبرنگاران قرار گرفت با  اعتماد به نفس بیش از حدی گفته بود ” مطمئن هستم کیم به کشورش بازخواهد گشت و فرایندی را آغاز خواهد کرد که باعث خوشحالی و امنیت مردمش شود.” اما پس از مدتی کره شمالی اقدام به آزمایش ده‌ها موشک و راکت کرد و اعلام کرد که موضوع خلع سلاح دیگر بر روی میز مذاکره قرار ندارد.

شواهد بسیاری وجود دارد که کره شمالی، ترامپ و تیم او را مقصر شرایط کنونی و خارج شدن از مسیر مذاکرات می‌داند. این عدم مسئولیت پذیری ، وعده‌های غیرواقعی و درخواست‌های  بیش از حد آمریکا باعث گیج شدن طرف مقابل و در نهایت بازگشت پیونگ یانگ به مسیر قبلی شد.

ترامپ با متقاعد کردن چین و روسیه برای اعمال سنگین ترین تحریم‌ها علیه کره شمالی و همچنین صحبت از ” آتش و خشم” (اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ) توانست رهبر کره شمالی را پای میز مذاکره بکشاند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رهبر کره شمالی برای دستیابی به یک توافق واقعی و کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود در برابر صلح وارد سنگاپور شده بود. اما ترامپ در این نشست به هیچ عنوان نتوانست منظور خود از “خلع سلاح کامل شبه جزیره کره” را برای رهبر کره شمالی توضیح دهد. طرف آمریکایی منظور از این عبارت را خلع سلاح یکجانبه کره شمالی اعلام کردند. اما از سوی دیگر کره‌ای ها معتقدند این عبارت پیش از خلع سلاح پیونگ یانگ به خروج تهدیدات هسته‌ای آمریکا علیه کشورشان اشاره دارد.

وعده دیگری  که از سوی ترامپ عملی نشد موضوع توقف رزمایش‌های نظامی آمریکا-کره جنوبی بود که کره شمالی آن را اقدامی تحریک‌آمیز تلقی می‌کند. باوجود درخواست‌های کره شمالی این رزمایش‌ها به هیچ عنوان متوقف نشدند (هرچند تا اندازه‌ای محدود شده) تا طبق ادعای مقامات آمریکا و کره جنوبی نیروهای این دو کشور امادگی جنگی خود برای موافق اضطراری را حفظ کنند. اظهار چنین دلیلی از سوی آمریکا که ادعای تمایل به ایجاد صلح و ثبات در شبه جزیره را دارد و در مذاکرات حاضر می‌شود، مسلما برای کره شمالی قابل درک نبود. به همین دلیل بود که کره شمالی اعلام کرد به دلیل عدم پایبندی آمریکا به وعده‌های خود “احساس می‌کنند به آنها خیانت شده” و از این به بعد خود را ملزم به پایبندی به وعده‌های قبلی نمی‌دانند.

کره شمالی انتظار داشت در ازای توقف آزمایشات هسته‌ای خود دستکم طرف آمریکایی با پایان رزمایش مشترک خود با کره جنوبی موافقت کند اما به نظر واشنگتن حضور پشت میز مذاکره با کره شمالی را به اندازه کافی یک امتیاز برای پیونگ یانگ تلقی می‌کرد که باید از آن رضایت داشته باشد. البته به گفته رابرت کارلین، این رفتار تنها مربوط به دونالد ترامپ نبوده و روسای جمهوری قبلی آمریکا مانند جرج دبلیو بوش و باراک اوباما نیز با خروج از توافقاتی مشابه باعث افزایش قابل درک بدگمانی از سوی کره شمالی شده‌اند.

بی اعتمادی پیونگ یانگ به مایک پامپئو، وزیر خارجه ترامپ و درخواست آنها برای گفتگوی مستقیم با استیون بیگن، نماینده ویژه ترامپ در امور کره شمالی، بی نتیجه ماندن نشست هانوی، کره شمالی را به این نتیجه رساند که باید با احتیاط بیشتری در مسیر مذاکرات حرکت کند. باتوجه به پایان دور اول ریاست جمهوری آمریکا و تشدید تنش بین آمریکا و چین بعید به نظر می‌رسد که پکن برای بار دوم حاضر به همراهی با آمریکا برای تحریم کره شمالی باشد. با علم به این مسئله کره شمالی آزمایشات موشکی خود را افزایش داده و با تعیین مهلت پایان سال جاری میلادی، سعی در تحت فشار قرار دادن ترامپ را دارد. با توجه به اینکه چند روز بیشتر به پایان سال جاری میلادی باقی نمانده، بسیاری منتظر هدیه کریسمسی رهبر کره شمالی به دونالد ترامپ هستند.

  • منبع خبر : تسنیم