«می» تهدید به برگزاری انتخابات عمومی کرد
«می» تهدید به برگزاری انتخابات عمومی کرد

نخست‎وزیر انگلیس برای آنکه به اعتراض هم‎حزبی‎های محافظه‎کاری که وی را به تسامح با اتحادیه اروپا متهم می‎کنند، پایان دهد آنها را تهدید به برگزاری انتخابات عمومی کرد. روزنامه «تایمز» در گزارشی اعلام کرد ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، اعضای حزب محافظه‌کاری (توری) را تهدید کرده که اگر بیش از این با طرح ارائه شده از […]

نخست‎وزیر انگلیس برای آنکه به اعتراض هم‎حزبی‎های محافظه‎کاری که وی را به تسامح با اتحادیه اروپا متهم می‎کنند، پایان دهد آنها را تهدید به برگزاری انتخابات عمومی کرد.

روزنامه «تایمز» در گزارشی اعلام کرد ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، اعضای حزب محافظه‌کاری (توری) را تهدید کرده که اگر بیش از این با طرح ارائه شده از سوی وی در خصوص قوانین گمرکی پسابرگزیت مخالفت کنند، تابستان امسال انتخابات عمومی برگزار خواهد کرد.

این تهدید باتوجه به اینکه انگلیس در ۴ سال گذشته یکی از پرفرازونشیب‌ترین دوره‌های تاریخ خود را سپری کرده، جای تامل دارد. در این بازه زمانی، انگلیس ۴ انتخابات شامل همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، انتخابات پارلمانی و نخست‌وزیری ۲۰۱۵، همه‌پرسی برگزیت و انتخابات زودهنگام را پشت‌سر گذاشت.

گفتنی است طی هفته‌های اخیر، ترزا می با طغیان هم‌حزبی‌های محافظه‌کاری روبرو شده که از تسامح وی با اتحادیه اروپا به تنگ آمده‌اند. این شورش درون حزبی به استعفای وزاری خارجه و برگزیت انگلیس منجر شد.

استعفای این ۲ وزیر و جانشینی آنها با افرادی که با نخست‌وزیر همسو هستند از یک سو، روند مذاکرات برگزیت را تسریع می‌کند و از سوی دیگر به این دغدغه دامن می‌زند که مبادا به واسطه تسامح بیش‌ازحد ترزا می، مطالبات طرفداران ماندن در اتحادیه افزایش یابد.

گفتنی است پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه به نسبت آراء ۳۰۷ به ۳۰۱، مانع از تصویب اصلاحیه‌ای شد که در صورت عدم موفقیت در حصول توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا تا ضرب‌الاجل ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹، دولت را مقید به آغاز مذاکره برای نظام مند کردن اتحادیه گمرکی با این بلوک اقتصادی- سیاسی می‌کرد.

عدم تصویب این اصلاحیه به نفع طرح برگزیت ترزا می بود و مانع از پیشبرد خواسته‌های جناح حامی ماندن در اتحادیه اروپا شد.