ترزا می و سقوط دولتش در بروکسل
ترزا می و سقوط دولتش در بروکسل

مجلس انگلیس مجددا به ترزا می رای اعتماد داد تا بتواند مذاکرات بروکسل را به منظور کاهش هزینه سیاسی اقتصادی لندن در خروج از اتحادیه اروپایی به محل کم هزینه تری به سر انجام برساند. ترزا می ماموریت مهمی را به عهده دارد تا بتواند با انجام آن بقای دولت خود را تضمین نماید و […]

مجلس انگلیس مجددا به ترزا می رای اعتماد داد تا بتواند مذاکرات بروکسل را به منظور کاهش هزینه سیاسی اقتصادی لندن در خروج از اتحادیه اروپایی به محل کم هزینه تری به سر انجام برساند. ترزا می ماموریت مهمی را به عهده دارد تا بتواند با انجام آن بقای دولت خود را تضمین نماید و به عبارتی او باید تلاش سیاسی و لابی های خود را به نحوی انجام دهد تا آخرین موانع را که یکی از آنها مخالفت اسپانیا با متن پیش‌نویس  آماده شده در اروپا بمنظور تعیین راههای اجرایی خروج انگلیس از اتحادیه است را  از پیش رو بردارد. یکی از موانع و مخالفت اسپانیا به وضعیت منطقه «جبل الطارق» برمی‌گردد که منطقه‌ای خودمختار اما تحت حاکمیت بریتانیا در دریای مدیترانه است. مادرید نسبت به این منطقه که در جنوب این کشور واقع شده ادعای مالکانه و منافع ملی دارد.

تا زمان خروج نهایی انگلستان از اتحادیه اروپا حدود ۳ ماه  باقی‌ست اما هنوز متن نهایی توافق برگزیت و همچنین بیانیه سیاسی در خصوص روابط آینده انگلستان و اتحادیه اروپا محل توافق واقع نشده است.

خبرگزاری  رویترز اینگونه افشا نموده است که ، اسپانیا خواستار تغییر پیش‌نویس و بیانیه سیاسی برگزیت است تا مشخص شود که تصمیمات بر سر منطقه مزبور در گفت‌وگوهای مستقیم بین لندن و مادرید اتخاذ خواهد شد.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا دو روز پیش اینگونه اظهار نموده که : «پس از گفت‌وگو با ترزا می، معلوم شد که مواضع ما همچنان از هم دور است. دولت من همواره از منافع اسپانیا دفاع خواهد کرد. اگر تغییری رخ ندهد ما برگزیت را وتو می‌کنیم.»

اگر چه بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با اکثریت و نه موافقت تمام اعضا پذیرفته خواهد شد بنابراین یک رای اسپانیا قادر نخواهد بود راه را بر این توافق مسدود سازد اما به هرحال رهبران اروپایی تمایل دارند که توافق برگزیت با اتحاد کامل اعضا حاصل شود. توافق برگزیت همچنین با مخالفت‌های تندی در پارلمان انگلستان مواجه است که باید این توافق را تصویب کند. در غیر این‌صورت لندن با ریسک خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۹ ماه مارس ۲۰۱۹ ، بدون یک توافق برای کاهش دادن اختلالات اقتصادی مواجه خواهد بود. پدرو سانچز گذشته از اتکا به منافع ملی اسپانیا به پافشاری خود ادامه خواهد داد لاکن در یک توافق ضمنی مجبور به تمکین رای اکثریت در پارلمان اروپاست لاکن در جریان انتخابات منطقه ای در اسپانیا سانچز باید تلاش خود را برای به تعویق انداختن توافق اروپا انجام دهد تا زمینه باختن او در اتحادیه فراین آسیب افرین انتخاباتی کمتر داشته باشد. روز جمعه کشورهای اروپایی برای آن که مجبور به بازنویسی پیش‌نویس توافق و بیانیه سیاسی نشوند و هم زحمات یکی دوساله گذشته و هم فرآیند شکننده موجود را از دست‌رفته تلقی ننمایند، بیانیه‌ای جداگانه در خصوص خواسته‌های مادرید که بخشی از مناقشات را در یک فرایند زمانی به تعویق بیاندازد .دست یازیده  تا توافق برگزیت  بتواند در نشست نهایی  به توافق اکثریتی برسد  و در این رهگذر ۲۷  کشور اروپایی و انگلستان آن توافق نسبتا شکننده را تائید کنند. جدای از مشکلات مناقشاتی با مادرید مشکل عدم توافق ایرلند خود نوعی شکست سیاسی برای ترزا می است که بسیاری احتمال میدهند زمینه سقوط دولت در انگلستان را رقم خواهد زد. والسلام

حمید رضا نقاشیان