ترودو: غرب نیاز به موضع متحد علیه چین تفرقه‌افکن دارد
ترودو: غرب نیاز به موضع متحد علیه چین تفرقه‌افکن دارد
نخست‌وزیر کانادا در مصاحبه‌ای گفت، کشورهای غربی باید موضع متحدی علیه چین اتخاذ کنند تا جلوی این کشور آسیایی در "سوءاستفاده از منافع تجاری را گرفته و اجازه ندهند با این اقدامات ما را به جان هم بیندازد."

نخست‌وزیر کانادا در مصاحبه‌ای گفت، کشورهای غربی باید موضع متحدی علیه چین اتخاذ کنند تا جلوی این کشور آسیایی در “سوءاستفاده از منافع تجاری را گرفته و اجازه ندهند با این اقدامات ما را به جان هم بیندازد.”

به گزارش صبح اقتصاد، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی گلوبال تاکید کرد، چین کشورهای غربی را که برای دسترسی به فرصت‌های اقتصادی در این کشور رقابت می‌کنند، بازی می‌دهد.

نخست‌وزیر کانادا گفت، مشکلات زمانی رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای غربی تلاش دارند تا به بازار بزرگ چین دسترسی یابند و به چین اجازه می‌دهند تا شرایط را دیکته کند و کشورها را به عنوان رقیب مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.

ترودو گفت: ما در حال رقابت بوده‌ایم و چین هر از گاهی، بسیار هوشمندانه ما را در بازاری باز و به روشی رقابتی علیه یکدیگر تحریک می‌کند. ضرورت دارد که ما عملکرد بهتری در همکاری با یکدیگر نشان دهیم و قدرتمند بایستیم تا چین نتواند منافعش را پیش ببرد و ما را علیه یکدیگر قرار دهد و دچار تفرقه کند.

روابط میان کانادا و چین از سال ۲۰۱۸ که مقام مالی ارشد هوآوی با درخواست استرداد آمریکا بازداشت شد، تیره و تار شده است. اندکی پس از آن چین دو تبعه کانادایی را بازداشت کرد و اتهام‌زنی اتاوا مبنی بر دیپلماسی گروگانگیری را رد کرد.

حتی پیش از بازداشت آن مسوول هوآوی، کانادا بارها مواضع حقوق بشری چین را زیر سوال برده و خشم چین را برانگیخته بود. همین مسائل اجازه نمی‌داد که دو کشور به هم نزدیک شوند. اوایل همین ماه، کانادا به دیگر متحدانش در بایکوت المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن که فوریه برگزار می‌شود، پیوست تا پیامی درباره حقوق بشر به چین بدهد.