تروریست، خود ترامپ است
تروریست، خود ترامپ است
وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سخنان سخیف رئیس جمهوری آمریکا درباره کشورمان نشان دهنده این است که ترامپ نه تنها چیزی از تاریخ نمی داند بلکه او ملت ایران را نمی شناسد.

«محمدجوادظریف»روز جمعه دراسلام آباد پایتخت پاکستان درگفت وگو باخبرنگار ایرنا در واکنش به سخنان سخیف روز گذشته دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تروریست خواندن ملت ایران، اظهار داشت: آقای ترامپ با اظهاراتش ثابت می کند که ادعای وی و همکارانش برای حمایت از مردم ایران دروغی بیش نیست.

وی با یادآوری اینکه ترامپ چند روز قبل مدعی شده بود که پایان ایران خواهد بود، افزود: ایران شاهد پایان ترامپ خواهد بود ولی وی شاهد پایان ایران نخواهد بود.

ظریف تاکید کرد: ایران هزاران سال بوده و خواهد بود و یک کشور تازه به دوران رسیده نمی تواند اینطور درباره ایران صحبت کند و این نشان دهنده آن است که ترامپ حتی در ظاهرسازی که دیگران می کنند، نمی تواند آن را کاملا ادامه دهد و آن نیت واقعی و درونی خود را درباره مردم ایران بروز می دهد.

وزیرامورخارجه ایران افزود: ترامپ بارها مردم ایران را به لقبی مانند تروریسم که فقط برآزنده خوداوست، متهم کرده. حرف ما درباره تروریسم شعار نیست، ترامپ علنا اعلام کرد که علیه مردم ایران جنگ اقتصادی می کند و این یعنی ترور، یعنی تلاش برای تحمیل یک دیدگاه سیاسی از طریق فشار اقتصادی، از طریق جلوگیری از فروش غذا، دارو مواد اولیه که برخلاف دستور دیوان بین المللی دادگستری بوده و تمام این موارد شامل اقدامات تروریسم اقتصادی او برعلیه ملت ایران به شمار می رود.

ظریف تاکید کرد: اگر کسی تروریست باشد آن شخص، خود ترامپ است که مرتکب تروریسم اقتصادی شده در حالی که جمهوری اسلامی ایران چون همیشه در صف اول مبارزه با تروریسم در این منطقه بوده است.

وی افزود: حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق و سوریه در مقابل تروریسم توسط این ملت ها مورد قدردانی قرار گرفته و این واقعیتی است که همه به آن اذعان دارند.

رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه شب و در جمع کشاورزان آمریکایی در سخنانی سخیف بار دیگر ملت ایران را تروریست نامید و مدعی شد ایران پشت سر تمام مشکلات خاورمیانه قرار دارد.

محمدجواد ظریف همچنین با بیان اینکه مشورت با همسایگان درباره شرایط دشوار منطقه ضروری است، گفت: امروز تحریم های آمریکا نظم بین المللی را نشانه گرفته است.

ظریف که پنجشنبه شب به منظور دیدار با مقام های جمهوری اسلامی پاکستان در صدر هیأتی وارد اسلام آباد، پایتخت این کشور شد از زمان آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون ۹ بار در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده و سفر اخیر نیز دهمین دیدار وی از همسایه شرقی محسوب می شود.

وی در بدو ورود به اسلام آباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه بسیار روشن است، تحریم های آمریکا در واقع نظم بین المللی را نشانه گرفته است و اگر با آن مقابله نشود، جامعه جهانی گرفتار می شود.

ظریف افزود: ما امروز شاهد اقدامات قلدرمأبانه آمریکا برای تحمیل تحریم ها علیه ایران و همزمان تحریم علیه چین هستیم و اگر جامعه جهانی اجازه بدهد این اقدامات ادامه پیدا کند، در واقع نظام ارتباطات جهانی در اختیار افرادی قرار می گیرد که پایبند به هیچ قانونی نیستند.

وی افزود: به همین دلیل همسایگان ما و مجموعه کشورها نیاز دارند برای امنیت جهانی و منافع خودشان با تحریم های آمریکا مقابله کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: در زمان فعلی منطقه ما شرایط بسیار دشواری را می گذارند و اقدامات خطرناکی در منطقه در حال شکل گرفتن است که نیاز است در این خصوص با همسایگان مشورت کنیم.

ظریف، مشورت با پاکستان درباره تحولات منطقه ای را یکی از اهداف مهم این سفر عنوان کرد و افزود: بسیار خوشحالیم که یک بار دیگر فرصت سفر به پاکستان را به دست آوردیم؛ ما با پاکستان روابط بسیار محکم و دیرینه ای داریم و همواره اعلام کرده ایم که ارتباط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی قرار دارد.

وزیر امور خارجه ایران که ساعاتی پیش از سفر به پاکستان از بندر چابهار بازدید کرده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ظرفیت های همکاری بنادر چابهار و گوادر نیز گفت: مردم و مسؤولان چابهار مصرانه معتقدند که چابهار و گوادر پاکستان بنادر مکمل یکدیگر هستند.

وی تأکید کرد: ما از ظرفیت اتصال چابهار و گوادر برخوردار هستیم و سپس می توانیم بندر گوادر را از طریق سیستم راه آهن ایران به کریدور شمالی و همچنین ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه و حتی ترکیه متصل کنیم.

ظریف با اشاره به طرح اتصال مسیر راه آهن ایران به عراق نیز، گفت: در این سفر پیشنهادهایی را در خصوص اتصال بنادر چابهار و گوادر به دولت پاکستان ارائه خواهیم داد.

  • منبع خبر : ایرنا