ترکیه مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را به عهده می‌گیرد
ترکیه مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را به عهده می‌گیرد
رئیس جمهور ترکیه تایید کرد کشورش بعد از خروج نظامیان ناتو از افغانستان به اداره فرودگاه بین‌المللی کابل و محافظت از آن خواهد پرداخت.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از پایگاه میدل ایست آی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد: ما در مذاکرات با آمریکا و ناتو تعیین خواهیم کرد چه مسئولیتهایی را به عده بگیریم و این گام را به مناسب‌ترین شکل ممکن برخواهیم داشت.” ترکیه مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را به عهده می‌گیرد

چند روز پیش دولت افغانستان اعلام کرد، از برنامه‌های ترکیه برای اداره این فرودگاه حمایت می‌کند و همچنین گفت که حضور آنکارا به دفع حملات بالقوه از سوی طالبان کمک خواهد کرد.

 

امیر رامین، سفیر افغانستان در ترکیه نیز روز پنجشنبه از کمکهای ترکیه تحسین و تشکر کرده و گفت که کشورش متعهد به همه حمایتهای لازم از موفقیت این برنامه است.

این تحسین و تشکر سفیر افغانستان بعد از آن مطرح شد که مقامهای ترکیه‌ای با همتایان آمریکایی خود روز چهارشنبه با هدف بحث درباره آینده این فردگاه دیدار کردند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام داشت که “نشستی مثبت و سازنده” با هدف بحث درباره برنامه‌ها برگزار کرده است.

تامین امنیت فرودگاه مذکور امری حیاتی برای عملیاتهای هیاتهای دیپلماتیک مستقر در افغانستان بعد از تکمیل خروج آمریکا از این کشور است.” ترکیه مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را به عهده می‌گیرد

ترکیه از سال ۲۰۱۳ در این فرودگاه به همراه آمریکا، مجارستان، فرانسه و دیگر همپیمانان ناتو حضور داشته است.

این فرودگاه شریانی حیاتی برای دولت افغانستانی که در مدت اخیر متحمل شکستهای بزرگی در مقابل طالبان در مناطق عمده شده، محسوب می شود؛ شکستهایی که مقامهای اطلاعاتی آمریکا را در گزارشی به این ارزیابی رساند که دولت افغانستان احتمالا شش ماه بعد از خروج ناتو ممکن است کاملا فروبپاشد.

  • منبع خبر : ایسنا