چین با ترسیم یک کمربند اقتصادی می خواهد دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل می کند
چین با ترسیم یک کمربند اقتصادی می خواهد دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل می کند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:چین با احیاء جاده راه ابریشم و ترسیم یک کمربند اقتصادی می خواهد دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل می کند. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ظهر امروز در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیایی گفت: چین با احیاء جاده ابریشم و […]

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:چین با احیاء جاده راه ابریشم و ترسیم یک کمربند اقتصادی می خواهد دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل می کند.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ظهر امروز در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیایی گفت: چین با احیاء جاده ابریشم و ترسیم یک کمربند اقتصادی می خواهد دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل و با گسترش یک کریدر حمل و نقل بین المللی و قابل اتکا با هزینه های مقرون به صرفه تر منافع ملی خود و کشورهای مذکور را با سیاست برد برد تامین کند.

وی افزود: سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری چین در صندوق سرمایه گذاری راه ابریشم و درخواست از سایر کشورها برای پیوستن به این صندوق حاکی از اهمیت احیاء جاده ابریشم در دیدگاه کشور چین است. آنچه مشخص است این است که در مقطع کنونی تمرکز اساسی این طرح بر محیط همسایگی چین است تا هم امکان توسعه و ثبات در مناطق غربی چین حاصل شود و هم ظرفیت های استراتژیک سایر رقبای منطقه ای مانند آمریکا و روسیه برای نفوذگذاری در محیط پیرامونی چین کاهش پیدا کند.

ترقی عنوان کرد: آسیا که بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره دنیا است، اولویت اجرای طرح جاده ابریشم است ولی متاسفانه بسیاری از کشورهای آن در فقر مطلق به سر می برند و مردم آن در رده فقیرترین مردمان جهان قرار دارند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به اظهارات نماینده چین در نشست کمیته اجرایی امور فرهنگی-اجتماعی مجمع مجالس آسیایی در تهران مبنی بر اینکه ریشه کن سازی فقر باید در دستور کار مجمع مجالس آسیایی قرار گیرد، گفت: یکی از مسائل ضروری که باید نسبت به آن در این نشست توجه کنیم، ریشه کن سازی فقر است که کشورهای آسیایی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

ترقی تصریح کرد: کشورهای آسیایی ۲۰ سال قبل به واسطه یک بحران اقتصادی به سختی آسیب دیدند، بحرانی که بازارهای مالی و ارزش پول ملی آنها را به شدت کاهش داد، دولت ها سقوط کردند و میلیون ها نفر با فقر روبرو شدند و اکنون برخی از قوی ترین اقتصادهای جهان به شمار می روند و برخی هم با فاصله غیر قابل قبول در شمار فقیرترین کشورها هستند.

وی گفت: لازم است ایده جاده ابریشم و یک کمربند و یک جاده با هم افزایی همه کشورهای عضو برای این توسعه نامتوازن و فاصله سرانه مردم کشورها با یکدیگر چاره اندیشی کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ذخایر ارزی آسیا به بیش از ۶ تریلیون می رسد، خاطرنشان کرد: این رقم بیش از نیمی از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد، چین با ۳ تریلیون دلار بیشترین ذخایر ارزی را در اختیار دارد در حالی که در سال ۱۹۹۶ میلادی ذخایر ارزی آسیا کمتر از یک تریلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران جا دارد که به وسعت و عمق اندیشه امام خمینی (ره) در همه زمینه ها از جمله دفاع از محرومان، برقراری عدالت اجتماعی، فراتر از داخل مرزهای ایران و حتی فراتر از جهان اسلام اشاره کرد، گفت: نگاه امام، نگاهی ریشه ای مربوط به همه انسان ها است و  در یک کشور و به یک ملت یا پیروان یک دین خلاصه نمی شود.

ترقی تصریح کرد: آن روزی انقلاب ما به کمال می رسد که مستضعفین جهان از زیر بار مستکبرین خارج شوند.

عضو هیئت امنای کمیته امام خمینی گفت: اصرار امام خمینی بر آشکار کردن سیاست حمایت از محرومان جهان از مهمترین نقاط قوت آن آزادمرد بزرگ بود. ایشان نه تنها به عنوان رهبر انقلاب اسلامی این سیاست را دنبال می کرد، بلکه بارها بر این نکته تاکید داشت که دفاع از محرومان و مستضعفان جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان از اصول سیاست خارجی نظام اسلامی است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: همین امر یکی از عوامل بسیار موثر در موفقیت امام در دوران رهبری و موجب گرایش و عشق روز افزون ملت ها به ایشان و ناکامی دشمنان خارجی در رویارویی با انقلاب اسلامی بود.

ترقی گفت: امروز که رفتارهای حمایت گرایانه تبدیل به بخش جدایی ناپذیر سیاست های خارجی کشورها شده و از این منظر نقش مهمی در مناسبات روابط بین المللی بازی می کند، جا دارد کشورهای حاشیه جاده ابریشم عزم جدی خود را بر رفع و کاهش فقر در کشورهای یکدیگر قرار داده و انگیزه اجتماعی مردم کشورها را برای همکاری با برنامه های توسعه ای این جاده تقویت کنند.

عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی در پایان کمک به کاهش فقر مطلق در کشورهای عضو، کمک به توانمندسازی و اشتغال نیازمندان کشورها، کمک به بهداشت و درمان محرومان کشورهای عضو، انتقال تجربیات کشورهای موفق در فقرزدایی به دیگر کشورهای عضو و ایجاد صندوق حمایت از محرومان کشورهای عضو را به عنوان اولویت برنامه ریزی ایده پردازان جاده ابریشم و کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا دانست.