تشخیص آلزایمر از روی راه رفتن ممکن شد
تشخیص آلزایمر از روی راه رفتن ممکن شد
یک بررسی جدید پزشکی نشان می دهد می توان با مدل سازی رایانه ای الگوهای راه رفتن افراد مبتلا به اختلال های شناختی به این موضوع پی برد که آیا آنها در آینده به آلزایمر مبتلا می شوند یا خیر.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از نیواطلس، الگوی راه رفتن هر فرد مختص خود اوست و پژوهشگران می گویند همین الگو روشی منحصر به فرد برای پیش بینی وضعیت آینده افرادی است که در حال حاضر نیز با برخی اختلال های شناختی مواجه هستند.

در حال حاضر شناسایی بیماری زوال عقل یا آلزایمر در مراحل اولیه شکل گیری بسیار دشوار است، ولی اگر چنین کاری ممکن شود درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری با سرعت و دقت بیشتری ممکن خواهد بود.

نشانه های بیماری آلزایمر در مراحل آغازین با بسیاری از بیماری های دیگر مشترک است و محققان دانشگاه نیوکاسل معتقدند اشکال مختلف تخریب مغز و شبکه عصبی آن به دنبال وقوع آلزایمر نشانه هایی دارد که از طریق راه رفتن انسان قابل شناسایی است.

برای بررسی دقیق موضوع از روش مدل سازی رایانه ای با حضور ۱۱۰ داوطلب استفاده شده و حسگرهایی به بدن آنها متصل شد تا ۱۶ ویژگی منحصر به فرد مربوط به راه رفتن هر فرد اعم از سرعت، میزان تغییرپذیری ، ریتم و عدم تقارن استخراج شود.

بر همین اساس تفاوت های اولیه راه رفتن اشخاص مبتلا به آلزایمر و افراد سالم مشخص شد و حالا محققان در تلاش هستند با مشخص کردن دقیق این تفاوت ها دقت آن را از ۶۰ درصد فعلی بیشتر کنند.

  • منبع خبر : مهر