هشدار اوباما به ترامپ درباره ی تضعیف اصول دمکراسی به بهانه دستیابی به اهداف سیاسی
هشدار اوباما به ترامپ درباره ی تضعیف اصول دمکراسی به بهانه دستیابی به اهداف سیاسی

سی ان ان گزارش داد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آخرین دقایق اقامت در کاخ سفید در نامه ای به «دونالد ترامپ» جانشین خود به وی درباره تضعیف اصول دمکراسی به بهانه دستیابی به اهداف سیاسی هشدار داد و توصیه کرد به حفظ نظم بین المللی کمک کند. شبکه خبری سی ان ان […]

ترامپ

سی ان ان گزارش داد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آخرین دقایق اقامت در کاخ سفید در نامه ای به «دونالد ترامپ» جانشین خود به وی درباره تضعیف اصول دمکراسی به بهانه دستیابی به اهداف سیاسی هشدار داد و توصیه کرد به حفظ نظم بین المللی کمک کند.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اختصاصی در این زمینه آورده است: اوباما در لحظات پایانی اقامت خود در دفتر بیضی شکل کاخ سفید نامه ای را که دست نویس خودش بود و با حروف بزرگ به نگارش در آمده بود، خطاب به رئیس جمهوری جدید آمریکا برجای گذاشت.
به نوشته این شبکه خبری، اکنون و با دستیابی این شبکه خبری به نسخه ای از این نامه، محتوای آخرین ارتباط مستقیم چهل و چهارمین و چهل و پنجمین رئیسان جمهوری آمریکا فاش شده است.
در این نامه که سی ان ان متن کامل آن را منتشر کرده، اوباما ضمن تبریک به ترامپ نوشته است: میلیون ها نفر به شما امید بسته اند و همه ما صرف نظر از وابستگی حزبی باید امیدوار باشیم که در دوره ریاست جمهوری شما رفاه و امنیت کشور افزایش یابد. این یک دفتر منحصر به فرد اما بدون الگویی روشن برای موفقیت است. به همین خاطر فکر نمی کنم که هرگونه توصیه ای از طرف من به طور ویژه ای مفید باشد.
اوباما افزود: با این حال، اجازه بدهید برخی از تجربیات هشت سال گذشته خود را ارائه دهم. نخست هر دو ما به روش های متفاوتی از این که چنین فرصتی را در اختیار داشتیم، خوشبخت هستیم. این وظیفه ماست که هر کاری را برای موفقیت بیشتر هر کودک و خانواده ای در آمریکا که خواستار کار و تلاشی جدی است، انجام دهیم.
دوم، رهبری آمریکا در این جهان واقعا امری لازم و اجتناب ناپذیر است. این وظیفه ماست که به عنوان یک الگو و به طور عملی نظم بین المللی را که از زمان جنگ سرد به طور مداوم گسترش یافته است و امنیت و ثروت ما به آن بستگی دارد، حفظ کنیم.
سوم، ما مالکان موقت این دفتر (دفتر ریاست جمهوری آمریکا در کاخ سفید) هستیم. این باعث می شود که ما حافظان نهادهای دمکراتیک و سنت هایی همچون حاکمیت قانون، تفکیک قوا، آزادی های مدنی و حقوق برابر باشیم که گذشتگان ما برای آن جنگیدند و خون دادند. صرف نظر از کش و قوس های سیاست های روزانه، این وظیفه ماست که چنین ابزارهایی (در دفاع از) دمکراسی را دست کم همان طور که آنها را پیدا کردیم، بر جای بگذاریم.
اوباما در پایان نامه خود از طرف خود و همسرش برای «ملانیا ترامپ» همسر رئیس جمهوری آمریکا آرزوی موفقیت کرده است.
سی ان ان نوشت: اوباما در زمان نگارش این نامه محتوای آن را حتی برای نزدیک ترین مشاورانش فاش نکرد. اما ترامپ این نامه را به بازدیدکنندگان از دفتر بیضی شکل یا محل اقامت خصوصی اش در کاخ سفید نشان داده است و سی ان ان نسخه ای از آن را از فردی دریافت کرده که ترامپ این نامه را به او نشان داده بود.
متن این نامه که هفت ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ منتشر شده است، ظاهرا از قبل نوید چیزی را داده که قرار است در آینده رخ دهد. ترامپ به نادیده گرفتن حاکمیت قانون در مقابل قضات فدرال و دادستان کل متهم است. حملات لفظی اش به کنگره اتهاماتی علیه وی را درباره بی توجهی به تفکیک قوا مطابق با قانون اساسی برانگیخته است.
نامه اوباما به ترامپ بخشی از یک سنت دیرینه از سوی رئیسان جمهوری آمریکا است . اوباما خود در روز تحلیفش نامه ای را از «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهوری سلفش دریافت کرد که در آن توصیه هایی درباره روزهای نامشخصی که در پیش داشت، شده بود.
بوش به اوباما گفت: منتقدان خشم شما را برخواهند انگیخت و دوستانتان شما را ناامید خواهند کرد.
ترامپ از زمان قرائت نامه اوباما برای نخستین بار وی را ندیده یا با او صحبت نکرده است. اما وی اغلب از رئیس جمهوری پیشین انتقاد می کند اما برخی از برنامه های وی را لغو کرده است.
اوباما در عین حال از زمان ترک کاخ سفید از تصمیمات ترامپ در خروج از توافق آب و هوایی و لغو «اوباما کر» انتقاد کرده اما به طور مستقیم اشاره ای به اظهارات دو پهلوی ترامپ در خصوص ناآرامی های ویرجینیا در نتیجه اقدامات نژادپرستان نداشته هر چند که واکنش ترامپ به این اتفاقات با انتقادهای شدیدی مواجه بوده است.