تظاهرات در ویسکانسین آمریکا بعد از شلیک پلیس به مردی سیاه‌پوست
تظاهرات در ویسکانسین آمریکا بعد از شلیک پلیس به مردی سیاه‌پوست
پلیس آمریکا در آستانه اجرای منع آمد و شد شبانه در شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین، با صدها معترض صلح‌جو برخورد کرد. خشم مردم آمریکا دوباره بر سر تیراندازی یک افسر سفید پوست به یک شهروند سیاه‌پوست اوج گرفته است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه ده‌ها افسر پلیس در کنوشا مقابل کاخ دادگستری صف کشیدند و معترضان در سراسر خیابان علیه نابرابری نژادی شعار می‌دادند. بالگردها بر فراز منطقه به پرواز درآمده و افسران پلیس روی سقف کاخ دادگستری مستقر شدند.  “تظاهرات در ویسکانسین آمریکا بعد از شلیک پلیس به مردی سیاه‌پوست”

این دومین روز از اعتراضات در کنوشا، از زمان انتشار تصاویری در روز یکشنبه است که نشان می‌دهد جیکوب بلیک چندین بار از ناحیه پشت هدف گلوله قرار می‌گیرد. او غیر مسلح بود. در آن زمان او تلاش داشت تا سوار خودرویش شود و سه فرزندش هم ماجرا را می‌دیدند. بلیک ۲۹ ساله با جراحت وخیم راهی بیمارستان شد و عصر دوشنبه خانواده‌اش از انتقال او به بخش مراقبت‌های ویژه خبر دادند.

معترضان شعار “عدالت‌ نباشد، صلح نیست” و “نامش را بگو—جیکوب بلیک” سر می‌دادند. معترضان همچنین فریاد می‌زدند “عقب نخواهند نشست.”

یکی از معترضان که به همراه فرزندش آمده بود، گفت: “می‌خواهم فرزندانم یاد بگیرند که چطور تغییرات اتفاق می‌افتد و من اینجا هستم تا دوباره چنین اتفاقی برای آن‌ها رخ ندهد.” شهروند ۳۷ ساله دیگری خواستار پایان مصونیت پلیس در چنین کشتارهایی شد. او گفت: “اگر من کسی را کشته بودم، محکوم می‌شدم و به من قاتل می‌گفتند. فکر می‌کنم اوضاع باید برای پلیس هم همینطور باشد.”

اعتراضات شبانه در روز یکشنبه هم به تجمع مقابل مقر فرماندهی پلیس و آتش زدن چند خودرو انجامید.

 

پلیس این شهر در ایالت شمالی ویسکانسین در هشداری که برای کسب و کارها فرستاده توصیه کرد طی ۲۴ ساعت آینده بهتر است مغازه‌ها را تعطیل کنند چرا که پلیس “گزارش‌های متعددی” از دزدی مسلحانه و شلیک و تیراندازی دریافت کرده است.

هم‌زمان پسر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتر به اعتراضات در کنوشا واکنش نشان داده و با انتشار تصاویری منصوب به این اعتراضات در شبکه اجتماعی توییتر، آنها را “آنارشی” و هرج و مرج خوانده است. در همین حال، تونی اورس، فرماندار ویسکانسن ضمن محکوم کردن شلیک به جیکوب بلیک رفتار پلیس را مورد انتقاد قرار داده است.”تظاهرات در ویسکانسین آمریکا بعد از شلیک پلیس به مردی سیاه‌پوست”

جیکوب بلیک که افسران پلیس از پشت و از فاصله نزدیک چند بار به کمر او شلیک کردند، مسلح نبوده است اما به گفته فرماندار ویسکانسین جزئیات بیشتر این واقعه همچنان در دست بررسی است.

او گفت: در حالی که ما هنوز جزئیات کامل واقعه را نمی‌دانیم، اما آنچه درباره‌اش یقین داریم این است که این اولین مرد سیاه‌پوستی نیست که در اقدامی بی‌رحمانه به دست ماموران قانون در ایالت ما یا کشورمان زخمی و یا کشته می‌شود.

تونی اورس، فرماندار ویسکانسین همچنین گفت: من همیشه گفته‌ام که ما باید به هنگام اقدامات خود ضمن همدلی، به همان اندازه هم به عمل‌مان اهمیت دهیم. در چند روز پیش رو، ما از مسئولان منتخب مردم در این ایالت خواهیم خواست چرا در تشخیص و مقابله با نژادپرستی در ایالت ما و کشورمان ناکام مانده‌اند، آن هم برای سالیان سال و مدت زمان مدید.

 

در همین حال، نام جیکوب بلیک در شبکه‌های اجتماعی آمریکا به کرات مشاهده می‌شود و هزاران تن با امضای طوماری خواستار دستگیری و محاکمه افسران پلیسی شده‌اند که در جریان این تیراندازی نقش داشتند.

این تیراندازی که هم‌زمان با ادامه اعتراضات به مرگ جورج فلوید، خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا صورت گرفته احتمالا در چند روز آینده به کانون اخبار آمریکا و صحنه نزاع حزبی میان دونالد ترامپ و جو بایدن بدل خواهد شد.”تظاهرات در ویسکانسین آمریکا بعد از شلیک پلیس به مردی سیاه‌پوست”

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار “تحقیق و تفحص کامل و شفاف” درباره این تیراندازی شد و گفت: “امروز صبح، مردم ما یک بار دیگر با خبر اندوه‌بار قربانی شدن یک آمریکایی سیاه‌پوست دیگر که با استفاده بیش از حد از نیروی قهری زخمی شده، مواجه شدند… این ماموران پلیس با پاسخگوی عمل‌شان باشند.”

  • منبع خبر : ایسنا