تعادل بازار جهانی نفت در سه ماهه دوم ۲۰۱۷
تعادل بازار جهانی نفت در سه ماهه دوم ۲۰۱۷

بر اساس گزارش ماه اوت (مرداد-شهریور) اوپک، مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ (اواسط فروردین تا اواسط تیر) به ۳۹۰ هزار بشکه در روز رسید که ۴۶۰هزار بشکه در روز از سه ماهه نخست کمتر است. در سه ماهه دوم امسال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به طور میانگین […]

نفت

بر اساس گزارش ماه اوت (مرداد-شهریور) اوپک، مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ (اواسط فروردین تا اواسط تیر) به ۳۹۰ هزار بشکه در روز رسید که ۴۶۰هزار بشکه در روز از سه ماهه نخست کمتر است.

در سه ماهه دوم امسال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به طور میانگین روزانه ۳۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه نفت تولید کرد در حالی که تقاضای نفت آن ۳۱ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز بود.
بر اساس این گزارش، اگر چه تولید نفت اوپک در سه ماهه دوم امسال ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به سه ماهه نخست افزایش داشت اما افزایش ۶۲۰هزار بشکه در روز تقاضای نفت اوپک در این بازه زمانی موجب کاهش مازاد عرضه جهانی نفت در سه ماهه دوم امسال شد.
با این همه، اوپک تقاضای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۷ را ۳۲ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز تخمین زد که نسبت به سال گذشته ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش دارد.
اوپک همچنین تقاضای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۸ را هم سطح سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرد.
بنا به پیش بینی اوپک، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ معادل ۹۶ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که از این میزان ۵۷ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز توسط غیراوپک و مابقی توسط اوپک تامین می شود.
همچنین مطابق این پیش بینی ، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ معادل ۹۷ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز است که ۵۸ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز آن را غیراوپک و مابقی را اوپک تامین می کند.

**افزایش چشمگیر قیمت نفت ایران
بنا به پیش بینی اوپک، میانگین قیمت نفت ایران با بیش از ۱۳ دلار افزایش، از ۳۵ دلار و ۷۴ سنت در سال ۲۰۱۶ به ۴۹ دلار و ۳۶ سنت در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید. قیمت نفت اوپک نیز در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ۴۹ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه پیش بینی شده است که نسبت به میانگین سال گذشته ۲ دلار و ۶۷ سنت افزایش دارد.
اوپک، میانگین بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سال جاری را ۵۱ دلار و ۲۳ سنت پیش بینی کرد که نسبت به میانگین سال گذشته ۱۰ دلار و ۶۲ سنت افزایش دارد.
بنا به این پیش بینی، میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال جاری نیز با ۹ دلار و ۲۱ سنت افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۹ دلار و ۴۸ سنت خواهد رسید.