تعداد خدمه هواپیما با فناوری خودران کاهش می یابد
تعداد خدمه هواپیما با فناوری خودران کاهش می یابد

فناوری های خودران به زودی سبب می شوند در جت های مسافری فقط یک خلبان رهبری هواپیما را به عهده گیرد. به این ترتیب ۱۵میلیارد دلار نیز در سال صرفه جویی می شود. بویینگ مشغول ساخت فناوری است که اجازه می دهد هواپیمایی با ۲۰ صندلی یا بیشتر بتوانند فقط با یک خلبان به مسیر خود […]

فناوری های خودران به زودی سبب می شوند در جت های مسافری فقط یک خلبان رهبری هواپیما را به عهده گیرد. به این ترتیب ۱۵میلیارد دلار نیز در سال صرفه جویی می شود.

بویینگ مشغول ساخت فناوری است که اجازه می دهد هواپیمایی با ۲۰ صندلی یا بیشتر بتوانند فقط با یک خلبان به مسیر خود ادامه دهند.

البته این فناوری نخست در جت های باری به کار گرفته می شود تا به حل مشکل فزاینده کمبود خلبان کمک کند.

این درحالی است که طبق قوانینFAA شرکت های هوایی آمریکا باید دو خدمه در کابین خلبان داشته باشند و یک قانون مشابه در هواپیماهای مسافری در اروپا نیز اجرا می شود.

اما استیو نورلند نائب رئیس بویینگ معتقد است فناوری های خودران به زودی این روند را تغییر خواهند داد. او در این باره می گوید: تصور نمی کنم در آینده نزدیک یک بوئینگ ۷۳۷ بدون خلبان را در آسمان ببینم. اما به طور حتم بخش های بیشتری از هواپیما خودران می شود و به فرایند های داخل کابین کمک می کند. به این ترتیب تعداد خدمه داخل کابین تغییر می کند.

این درحالی است که در اوایل تابستان گزارشی منتشر شده که طبق آن احتمال دارد تعداد خدمه کابین های خلبان در هواپیماهای اندازه متوسط تا ۲۰۲۵ میلادی کمتر شود.

 با اجرای این برنامه و تک خلبان شدن هواپیماها، شرکت های خطوط هوایی سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار صرفه جویی می کنند.