تعداد دانشمندان علوم پزشکی برتر کشور به ۶۸۳ نفر افزایش یافت
تعداد دانشمندان علوم پزشکی برتر کشور به ۶۸۳ نفر افزایش یافت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در ابتدای سال ۹۲ فقط در علوم پزشکی ۱۰۸ دانشمند برتر در کشور بود که این تعداد در حال حاضر به ۶۸۳ نفر افزایش یافته است.  دکتر رضا ملک زاده با حضور در جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه گزارشی از رشد کمی و کیفی […]

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در ابتدای سال ۹۲ فقط در علوم پزشکی ۱۰۸ دانشمند برتر در کشور بود که این تعداد در حال حاضر به ۶۸۳ نفر افزایش یافته است.

 دکتر رضا ملک زاده با حضور در جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه گزارشی از رشد کمی و کیفی علم و فناوری؛ وضعیت و رتبه مقالات و مستندات علمی را تشریح کرد.

وی یادآور شد: بر اساس جدول اطلاعاتی اسکوپوس (SCOPUS) ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه و در سال ۲۰۱۷ میلادی رتبه ۱۷ جهانی و اول منطقه را کسب کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد دانشمندان علوم پزشکی برتر کشور ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم فقط در علوم پزشکی ۱۰۸ دانشمند برتر در کشور بوده که در سال ۱۳۹۴ به ۲۹۸ نفر و در حال حاضر به ۶۸۳ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: از نظر کمیت تولید علم، ایران در پایگاه بین المللی ISI  بین همه کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار رتبه نخست را کسب کرده است.

ملک زاده در خصوص دستاوردهای شگرف علمی افزود: در سالهای اخیر جهشی در فرایند تکامل فناوری های نوین رقم خورده و نتیجه آن تغییر نگاه از توسعه «فناوری های در خدمت انسان» به خلق «فناوری های یکپارچه شده با کاربر» است.

وی تاکید کرد: کشور ما از توانایی های علمی و تکنیکی به دست آمده در چند دهه اخیر برخوردار بوده و به دستاوردهای علمی و مهمی دست یافته است.

معاون وزیر بهداشت، وضعیت تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را در خلاصه عملکرد پژوهشی و روند انتشار مقالات بر اساس بانک اطلاعاتی SCOPUS  شرح داد و در خصوص رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، رتبه دانشگاه های علوم پزشکی تبریز را بر حسب جدول  H- INDEX در حوزه پزشکی، رتبه خوب کشوری اعلام کرد.

وی گفت: در وضعیت پژوهش دانشکده های علوم پزشکی تبریز، بخش عمده ای از پژوهش های دانشگاه حاصل کار دانشکده داروسازی است و فرآیند پژوهش در بخش بالینی پزشکی حتما باید تقویت شده و در راستای آن فعالیت و گام های مثبتی برداشته شود.

ملک زاده اظهار داشت: در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به نقش کلیدی که دارند فعالیت های مهمی به انجام رسانده اند که از جمله تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان است.

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این سفر از مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای و اولین آزمایشگاه ایمنی و سلامت ترافیک شامل شبیه سازهای رانندگی سهند ۱ و سهند ۲، آشنایی با پروژه های در دست اجرای مرکز تحقیقات و همچنین معرفی مختصر مرکز همکاری های علمی پلیس راهور و دانشگاه (مهپود) بازدید کرد.