تعهد اعضای صندوق بین‌المللی پول بر خودداری از جنگ ارزی
تعهد اعضای صندوق بین‌المللی پول بر خودداری از جنگ ارزی

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد اعضایش متعهد به دستکاری نکردن تعمدی در نرخ ارز به عنوان یک اهرم در مسائل تجاری شدند. به نقل از رویترز، این توافق پس از آن اعلام شد که استیو منوچین- وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنانی از تضعیف عمدی یوان توسط چین با اهداف افزایش رقابت‌پذیری محصولات چینی ابراز نگرانی […]

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد اعضایش متعهد به دستکاری نکردن تعمدی در نرخ ارز به عنوان یک اهرم در مسائل تجاری شدند.

به نقل از رویترز، این توافق پس از آن اعلام شد که استیو منوچین- وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنانی از تضعیف عمدی یوان توسط چین با اهداف افزایش رقابت‌پذیری محصولات چینی ابراز نگرانی کرده بود. اعضای صندوق بین المللی پول در بیانیه خود هم چنین توافق کردند راه های تازه‌ای برای حل و فصل منازعات تجاری بیابند.

در بیانیه کمیته پولی و بین المللی صندوق آمده است: معتقدیم تجارت کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری به صورت آزاد، عادلانه و مشترک المنافع باعث رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود. ما از دستکاری نرخ ارز جلوگیری خواهیم کرد و برای اهداف رقابتی نرخ برابری ارز را کاهش نخواهیم داد.

در روزهای اخیر، ترس از تنش های تجاری و افزایش نرخ بهره در آمریکا، باعث ریزش بازارهای مالی شده بود. آمریکا و چین در اقداماتی متقابل، صدها میلیارد دلار از کالاهای وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه اضافی کرده اند. این نگرانی وجود دارد که چین به تدریج نرخ برابری دلار را به ۷ یوان کاهش دهد که در طول یک دهه اخیر بی‌سابقه است.

منوچین در جریان سخنرانی خود در بالی اندونزی گفت: همان‌طور که قبلا نیز گفته ام، مسائل ارزی، مسائل مهمی برای ما هستند و بخشی از مذاکرات تجاری‌مان با چین خواهند بود. می‌خواهیم مطمئن شویم این کاهش نرخ برابری با هدف افزایش رقابت پذیری محصولات نیست.