تغییر تیم اقتصادی به سود دولت است
تغییر تیم اقتصادی به سود دولت است

استفاده از عوامل جریانی از ابتدای دولت یازدهم موجب لو رفتن روابط و افشای خط و خطوط نامربوط در کشور شد و بقول محمد باقر قالیباف حجم حضور ۴ درصدی ها را نمایان تر کرد. افتضاحی که تیم اقتصادی دولت در جریان بحران نرخ ارز و طلا بوجود آوردند بیش اینکه منافقین و دست سعودی […]

استفاده از عوامل جریانی از ابتدای دولت یازدهم موجب لو رفتن روابط و افشای خط و خطوط نامربوط در کشور شد و بقول محمد باقر قالیباف حجم حضور ۴ درصدی ها را نمایان تر کرد.

افتضاحی که تیم اقتصادی دولت در جریان بحران نرخ ارز و طلا بوجود آوردند بیش اینکه منافقین و دست سعودی و دست اسراییل و خواست امریکارا تحقق بخشد به آبرو ریزی برای دولت منجر شد و متاسفانه تیم اقتصادی دولت منفعل تر از همیشه ایستاد و تماشا کرد و شاید حتی بعضی از افراد آن با بی اعتنائی به شرایط بازار برای مثلث شوم استکبار کف هم زدند. اینها خیال میکردند کار نظام با این رفتار های درپیتی تمام است چرا که عتکبوت وقتی خود را سست انگارد بخیال اینکه دیگران هم سستند،  نظریه می پراکند.

متاسفانه یکی از وزارت‌خانه‌ هائی که  بخش‌های مهم و اساسی‌  اداره و تصمیم ساز  اقتصاد را زیرمجموعه خود دارد وزارت اقتصادی و دارایی است.

این وزارتخانه به خانه عنکبوت تبدیل شده و نزدیک به یکسال گذشته هیچ تحرک خاصی در آن برای حل مشکلات این کشور دیده نشده است.

این اقای وزیر اقتصاد که در گمرک هم که بود مشکوک مینمود در وزارتخانه از اول تا آخر پنهان است چرا که فعلا مشغول تیم چیدن برای اغراض آتی ۴ درصدی ها در نظام بوده است و باید تاسف بخورم که نظام اطلاعاتی از آنچه در این وزارتخانه میگذرد کاملا بی اطلاع و منفعل عمل نموده است. همه بر این باورند که جناب مسعود الدوله وزیر اقتصاد طی نزدیک به یکسالی که از روی‌کار آمدن کابینه دوازدهم گذشته تاکنون حضور موثری نداشته و اقدام و برنامه قابل توجهی را پیاده نکرده است، طی روزهای اخیر توسط بسیاری شنیده شده و حتی کارشناسان کارکشته اقتصادی حامی دولت را نیز وادار به انتقاد کرده است.

به عبارت دیگر از وزارت‌خانه‌ای که بخش‌های مهم و اساسی‌ای در اقتصاد همچون گمرک، مالیات، خزانه داری، بورس، بیمه، بانک و… زیرمجموعه خود دارد طی قریب به یکسال گذشته هیچ تحرک خاصی نداشته و حتی برنامه‌هایی را هم که وزیر آن در جلسه رای اعتماد کابینه مطرح کرده نیز در وضعیتی شعار گونه و بدون اقدام و انجام باقی مانده است.

مهمترین دلیلی که کارشناسان برای این ضرورت تغییر در کابینه و مرتبط با وزیر اقتصاد مطرح میکنند بروز مسایل روز اقتصادی کشور است، ناآشنایی وی با علم اقتصاد بوده  است که مجلس  بدون توجیه علمی و عقلانی او را انتخاب نموده است. چرا که وی مدرکی در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی تحصیل کرده و به تبع آن ، طبعا از قواعد اقتصادی آگاهی ندارد حتی با مصاحبه هایی که از وی پخش شده اینگونه مشخص میشود که او نگاهی بازاری و کاسبکارانه به اقتصاد داشته و مامور جمع آوری پول برای دولت به هر قیمتی است. از این جهت نه نوبخت و نه سیف و نه شغل قد علم کرده ای با عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور برای نهاوندیان هیچ یک از او بعنوان عامل تصمیم گیر در اقتصاد استفاده ننموده و با عنایت به اختلاف نظراتی که با طیب نیا پیدا نموده بودند او را از ابتدا بازی نگرفته اند. این ضرورت که کرباسیان جای خود را به یک اقتصاد دان داده و تیم اقتصادی دولت از سیف و نهاوندیان و نوبخت و نیلی و حتی سرکردگان بورس و بیمه و گمرک  همه با هم تغییر یابند حداقل تا حدی آبرویی برای دولت خواهد خرید تا بتواند بقیه دوره باقیمانده خود را اگر چه در دست اندازهای تکاندهنده  ، بگذراند و الا این شرایط که مشهود است ممکن است سیل انتقادات موجب بردن همه کابینه گردد.  همین نظر است که تغییر تیم را بسود دولت میداند .

من آنچه شرط بلاغ است با مجلس  و دولت گفتم خود به نتیجه و عاقبت بهتر بیاندیشید. والسلام.

حمید رضا نقاشیان