تغییر ساعت کار ادارات،باعث کاهش مصرف برق شد
تغییر ساعت کار ادارات،باعث کاهش مصرف برق شد

وزارت نیرو اعلام کرد که تغییر ساعات کار ادارات در برخی استان ها به‌ویژه استان تهران باعث شد تا ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف برق در زمان پیک بوجود آید. به نقل از وزارت نیرو، با توجه به ایام پیک امسال و افزایش دمای هوا، وزارت نیرو پیشنهادی را به دولت مبنی بر جابجایی ساعات کار […]

وزارت نیرو اعلام کرد که تغییر ساعات کار ادارات در برخی استان ها به‌ویژه استان تهران باعث شد تا ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف برق در زمان پیک بوجود آید.

به نقل از وزارت نیرو، با توجه به ایام پیک امسال و افزایش دمای هوا، وزارت نیرو پیشنهادی را به دولت مبنی بر جابجایی ساعات کار و استفاده از تمامی ظرفیت ­های دستگاه های اجرایی برای بهینه سازی مصرف انرژی داد که در تاریخ ۱۳ خردادماه سال جاری هیات وزیران با حضور رئیس‌جمهور با این پیشنهاد موافقت کردند.

پیرو این موافقت به استانداران در تمامی شهرهای استان­ های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز شهرستان ­های استان ­های دیگر که دمای بالاتر از ۴۵ درجه دارند، اجازه داده شد بنا بر تشخیص شرکت­ های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه ­های مشمول را به ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۳:۳۰ تغییر دهند و همچنین تمامی دستگاه‌­های اجرایی مکلف شدند در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت کنند که مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل ۱۰ درصد کاهش یابد.

پس از این مصوبه، حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه هم اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب و برق تاکید کرد و گفت: در فصل تابستان مدام به مردم گفته می شود که در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند ولی نباید از این نکته غافل شویم که دولت، ادارات و وزارتخانه های آن بایستی در خط مقدم صرفه جویی آب و برق باشند. از تمامی وزرا میخواهم و این موضوع را ابلاغ می‌کنم که تمامی زیرمجموعه‌های آنها در سه ماه تابستان امسال مصرف آب و برق خود را کنترل کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر مصرف این بخش‌ها بالاتر از سال گذشته باشد باید مسئولان مربوطه آن بخش را عوض کنند.

گفتنی است، در راستای تغییر ساعات اداری ادارات برخی استان ها، استان تهران نیز از این مصوبه عقب نماند و در تاریخ ۱۳ تیرماه تغییر ساعات ادارات را ابلاغ کرد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بیان اینکه اگر صرفه‌جویی ناشی از تغییر ساعات کار ادارات در تعدادی از استان‌ها صورت نمی‌گرفت، دچار خاموشی بیشتری می‌شدیم، افزود: با تغییر ساعت کار برخی ادارات هزار و ۵۰۰ مگاوات در اوج بار در میزان مصرف برق صرفه‌جویی شد.

باید گفت که هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف در استان ها شکل گرفت که با اعمال تغییر ساعت ادارات تهران، نزدیک ۵۰۰ مگاوات دیگر بر آن افزوده شد که سرجمع حدود ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف از تغییر ساعات ادارات دولتی به‌وجود آمد.

وزیر نیرو ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف را رقم بسیار قابل ملاحظه ای دانست و در اینجا باید گفت که با این کاهش مصرف، سرمایه ملی حفظ شد و بنا برگفته اردکانیان مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو هزینه ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی نشد.

در این زمینه، محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق کشور، با اشاره به این مطلب که تغییر ساعات اداری اداره های تهران بزرگ تاثیراتش را بر کاهش مصرف برق در زمان اوج بار داشته است، بیان داشت: با این تغییر ساعات در تهران بزرگ، روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری تقریباً ۲۶۰ مگاوات کاهش مصرف داشتیم.

وی افزود: در کل شهرهای استان تهران نیز بیش از ۱۵۰ مگاوات کاهش مصرف بوده است که جمعاً بیش از ۴۰۰ مگاوات را می توان برای زمان پیک ثبت کرد که این کاهش مصرف کمکی بود تا خاموشی های تهران کاهش پیدا کند.