تفکیک وزارت صمت اشتباه است
تفکیک وزارت صمت اشتباه است
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوع تفکیک وزارت صمت گفت: تفکیک وزارت صمت از ادغام آن اشتباه بزرگتری است و در شرایط فعلی اقتصاد باید سیاست‌های مناسب مدنظر داشته باشیم.

تفکیک وزارت صمت از ادغام آن اشتباه بزرگتری است

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوع تفکیک وزارت صمت گفت: تفکیک وزارت صمت از ادغام آن اشتباه بزرگتری است و در شرایط فعلی اقتصاد باید سیاست‌های مناسب مدنظر داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، کیوان کاشفی در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی که امشب در استانداری برگزار شد اظهار داشت: اگرچه ادغام این دو حوزه از ابتدا اشتباه بود اما تفکیک دوباره آن اشتباه‌ بزرگتری است و مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد آنچنانکه این مشکلات در شهرستان‌ها آغاز شده است.

کاشفی با بیان اینکه حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز است ضرورت دارد عنوان کرد: در حمایتی که از واحدهای بزرگ و واحدهای کوچک و متوسط می‌شود فاصله زیادی وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: واحدهای بزرگ دسترسی بهتری به تسهیلات و مسئولان دارند، اما این شرایط برای واحدهای کوچکتر چندان فراهم نیست و این در حالی است که عمده اشتغال کشور به‌ویژه در آینده از طریق همین واحدهای کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه باید نسخه‌ حمایتی مجزا برای واحدهای کوچک و متوسط در نظر گرفته شود بیان کرد: در شرایطی که انتظار می‌رفت با افزایش نرخ ارز شاهد رشد صادرات باشیم اما در ۶ ماه امسال روند صادرات به سمت تنزل رفت که البته شرایط در استان کرمانشاه کمی بهتر است.

کاشفی یکی از دلایل این امر را صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های متعدد در زمینه صادرات دانست و گفت: به علاوه ما حدود ۲۰ کشور در منطقه و اوراسیا داریم که هدف صادرات اصلی ما هستند که باید برای هریک الگویی تعریف و کالاهای هر کشور را مشخص کنیم‌.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر لزوم جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در حوزه صادرات تأکید کرد و افزود: صادرات ۶ ماه نخست امسال در استان کرمانشاه ۱۲ درصد کاهش یافته و امید داریم این کاهش در نیمه دوم که اوج کارهای صادراتی است جبران شود.

کاشفی به نقش مهم کرمانشاه در حوزه صادرات و سهم حدود ۳۰ درصدی استان از صادرات ایران به عراق اشاره کرد و گفت: با وجود این ظرفیت‌ها، در پنج سال اخیر یک ریال از مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی کشور در کرمانشاه هزینه نشده است.