تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات وین
تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات وین
در حالی که دستیابی به توافق در وین معطل تصمیم‌گیری سیاسی آمریکاست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، ارزیابی خود از موقعیت فعلی مذاکرات وین را تشریح کرد.

در حالی که دستیابی به توافق در وین معطل تصمیم‌گیری سیاسی آمریکاست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، ارزیابی خود از موقعیت فعلی مذاکرات وین را تشریح کرد.

به گزارش صبح اقتصاد به نقل از وبگاه کاخ سفید، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به این که ارزیابی فعلی از وضعیت مذاکرات وین با وجود وقفه ایجاد شده در آن چیست، گفت: ارزیابی ما این است که مسئولیت نهایی کردن این توافق کاملا بر عهده ایران است! آمریکا به همراه متحدان اروپایی‌اش بر سر نقشه راهی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی در مذاکرات وین مذاکره کرده است. رئیس جمهور در صورتی که بازگشت به توافق در راستای منافع ملی ما باشد، به آن باز خواهد گشت. ما و متحدان‌مان هر دو آماده‌ایم توافقی قوی را نهایی کنیم، مادامی که ایران هم آماده انجام دادن این کار باشد.

ساکی ادامه داد:  اگرچه ما شاهد بوده‌ایم ایران مسائلی را مطرح کرده است که هیچ ارتباطی به پایبندی دوجانبه به توافق ندارد. این[پایبندی دوجانبه] چیزی است که روی آن تمرکز داریم و هدف ماست.

وی افزود که ما ایران را تشویق می‌کنیم به جای این که به دنبال مسائل تعیین‌تکلیف نشده‌ای باشد که به ادعای وی خارج از چارچوب وین هستند و به جای مقصر دانستن دیگران به خاطر وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین، روی توافق مذاکره‌شده در وین تمرکز کند.

به گزارش ایسنا، اظهارات ساکی در پی این مطرح می‌شود که اخیرا با توجه به برخی تحولات ایجاد شده در مناسبات سیاسی بین‌المللی به ویژه در پی حمله روسیه به اوکراین و تصمیم‌گیری بر سر برخی مسائل باقی‌مانده، دور هشتم مذاکرات وین با وقفه مواجه شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری هفتگی‌اش درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات گفته بود: بازگشت دوجانبه به پایبندی، در راستای منافع ما در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و در راستای منافع گسترده‌تر ما در زمینه امنیت ملی است. به این دلیل که امروز هم مانند قبل، بازگشتی دوجانبه به پایبندی دوباره موجب اعمال محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد، به قول خودمان، یعنی برنامه هسته‌ای ایران را دوباره داخل جعبه خواهد گذاشت، طوری که به نفع ما و به نفع اروپایی‌ها خواهد بود که عضوی از گروه ۱+۵ هستند، و نه تنها به نفع آن‌ها، بلکه به نفع جامعه گسترده‌تر بین‌المللی خواهد بود.
او همچنین گفت: حالا، ایران از سال ۲۰۱۸، یعنی از وقتی دولت قبلی[آمریکا] از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در برنامه هسته‌ای‌اش داشته است. و تداوم این پیش‌رفت‌ها به تدریج از منافع عدم اشاعه‌ای بازگشت دوجانبه به برجام برای ما و متحدان و شرکایمان در سراسر جهان می‌کاهد. به محض این که دیگر نفعی برای ما نداشته باشد، به محض این که پیش‌رفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای‌اش فراتر از آن منافع عدم اشاعه‌ای بروند که در ازای بازگشت دوجانبه به پایبندی نصیب ما خواهد شد، آن وقت است که توافق دیگر به نفع ما نخواهد بود و ما برای اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ‌گاه نتواند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، دنبال روش‌های دیگری خواهیم رفت.
این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره در نشست خبری اخیرش گفت: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد .

خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند .

وی افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی کنیم و اگر آمریکا می خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب زاده با بیان این که توافق برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد تاکید کرد: آمریکا  مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

خطیب زاده گفت: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.