تل آویو مستاصل از رایزنی علیه ایران
تل آویو مستاصل از رایزنی علیه ایران

از جمله اسنادی کهرد قالب گزارشی در افشاگری بظاهر هکرانه روزنامه نیویورک تایمز انتشار یافته گزارشی است  که وزارت خارجه اسلواکی در مورد دیدار مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور با همتای خود در دولت رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی مکتوب نموده است. ظاهر این گزارش اینگونه نشان میدهد که : «الون یوشپیز» مدیر […]

از جمله اسنادی کهرد قالب گزارشی در افشاگری بظاهر هکرانه روزنامه نیویورک تایمز انتشار یافته گزارشی است  که وزارت خارجه اسلواکی در مورد دیدار مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور با همتای خود در دولت رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی مکتوب نموده است.

ظاهر این گزارش اینگونه نشان میدهد که : «الون یوشپیز» مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بخش غالب زمان این دیدار در مورد ایران صحبت کرده و تلاش داشته تا اروپایی‌ها را به پیوستن به موج تحریمی  دونالد ترامپ علیه ایران، متقاعد کند.

طبق متن این گزارش ، در این دیدار که روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ (۱۲ ژوئن ۲۰۱۸) برگزار گردیده ، یوشپیز از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را عامل گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران معرفی کرده است. به گفته وی، «از نظر این مسئول در رژیم صهیونیستی، برجام عملا یک توافق مرده است و راهکار اروپا برای اعمال معافیت‌های غیر نفتی ایران و خارج  از رژیم تحریم ها، در عمل بی تاثیر خواهد بود. لذاست که احتمالات نشان میدهند و حتی انتظار می‌رود که در ماه‌ های آینده طرف ایرانی  به تسلیم در آمده گام‌های تنش‌زایی بردارد.»

این گزارش نشان می‌دهد که این مقام رژیم صهیونیستی، مانند مقام‌های عربستان سعودی، تلویحا ابراز امیدواری کرده که تحریم‌ها و فشار اقتصادی نهایتا به بروز ناآرامی و اعتراضات مکرر در ایران منجر شود. او همچنین گفته به اعتقاد تل‌آویو در سال ۲۰۲۵، پس از رفع محدودیت‌های برجامی بر غنی‌سازی ایران، جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای را احیا می‌کند. در بخشی از این گزارش آمده است که : «یوشپیز اینطور جمع‌بندی کرده که برای بیرون راندن ایران از منطقه، به تلاش جمعی نیاز است: این کار به تنهایی از عهده آنها [رژیم صهیونیستی] ، یا حتی روسیه یا ایالات متحده برنمی‌آید. به موازات، باید تحریم‌هایی شدید [علیه ایران] وضع شود. اعمال فشار تنها راه مجبور کردن ایران به همکاری است.» این مقام رژیم صهیونیستی بار دیگر ادعای تلاش ایران برای ایجاد کوریدور زمینی میان ایران و لبنان از طریق عراق و سوریه را تکرار کرده و سپس مدعی شده است که اکنون از نظر روسیه هم فعالیت‌های ایران در سوریه بیش از آنکه عامل ثبات باشد، عامل بی‌ثباتی است. به ادعای وی، تل‌آویو و مسکو به نحوی منافع مشترک خود را در سوریه پذیرفته‌اند.

در انتهای این گزارش مدیر کل سیاسی وزارت خارجه اسلواکی ادامه میدهد که در این دیدار ، یوشپیز گفته تل‌آویو برای نگه داشتن آمریکا در سوریه التماس نمی‌کند، اما در عین حال توجه واشنگتن را جلب می‌کند که چه زمانی برای اتخاذ تصمیم به خروج از سوریه مناسب‌تر است.حتی یوشپیز در  صحبت‌هایش به وضعیت سازمان ملل متحد پرداخته و مانند دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی این نهاد را به داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرده و به گلایه از کشورهایی که در رأی‌گیری‌ها از تل‌آویو حمایت نمی‌کنند، پرداخته است. از محتوای این گزارش اینگونه بر می آید که خروج ارتش امریکا از ماه ها قبل در دستور کار بوده و عوامل رژیم صهیونیستی با لابی گری در مقابل این اقدام ایستاده و در جهت منافع خود از حضور ارتش امریکا در سوریه منفعت می برده اند. رابطه افشا شده داعش با رژیم صهیونیستی بیان کننده این واقعیت بوده است که این رژیم از منظر کاهش هزینه نگهداری و حمایت از داعش از آمریکا و حضور ارتش این کشور بهره برداری مینموده است. والسلام

حمید رضا نقاشیان