تمامی مازندران در مسیر گسل زلزله قرار دارد
تمامی مازندران در مسیر گسل زلزله قرار دارد
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران، گفت: تمامی نقاط مازندران در مسیر گسل زلزله قرار دارد.

تمامی نقاط مازندران در مسیر گسل زلزله قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران، گفت: تمامی نقاط مازندران در مسیر گسل زلزله قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، سید محمد نظری امروز در آیین افتتاح نسل جدید دستگاه شتاب نگار زلزله اظهار داشت: تاریخچه زمین لرزه‌های استان نشان می‌دهد که عموما عمق کانونی زمین لرزه‌ها کمتر از ۳۵ کیلومتر بوده و حوادثی با منشا زلزله همچون زمین لغزش، ریزش کوه و سنگ، روانگریی در گذشته در استان رخداده است.

وی افزود: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ما بوده و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاه‌های شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی مراکز استانها قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور که داده‌های آن اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور دارد و  با پیگیری‌های فراوان استان، تعداد ۱۱ دستگاه شتاب نگار جدید برای توسعه شبکه شتاب نگاری دریافت و شهرهای مختلف استان از جمله نکا و رامسر نصب و راه اندازی می‌شود.

نظری تصریح کرد: در مازندران دو گسل اصلی خزر و چندین گسل فرعی و فعال با طول بیش از ۵۰۰ کیلومتر و شمال البرز با طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر وجود داردکه این دو گسل تقریبا همه شهرهای استان را در بر می‌گیرد و آمادگی و مدیریت بحران زیادی برای ایجاد زلزله در استان را می‌طلبد.

وی یادآور شد: مزیت این دستگاه‌ها نسبت به لرزه نگارها در این است که دستگاه‌های شتاب نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند و لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است.