تمدید آتش‌بس دو ماهه نشانه مثبتی از پیشرفت گفت‌وگوها برای حل بحران یمن است
تمدید آتش‌بس دو ماهه نشانه مثبتی از پیشرفت گفت‌وگوها برای حل بحران یمن است
سفیر پیشین ایران در یمن، تمدید آتش‌بس دو ماهه در یمن را نشانه مثبتی از پیشرفت گفت‌وگوها برای حل بحران این کشور دانست.

به گزارش صبح اقتصاد سفیر پیشین ایران در یمن، تمدید آتش‌بس دو ماهه در یمن را نشانه مثبتی از پیشرفت گفت‌وگوها برای حل بحران این کشور دانست.

مرتضی رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تمدید مجدد آتش بس در یمن و استقبال ایران از این موضوع تصریح کرد: تمدید مجدد آتش بس در یمن نشانه مثبتی است که بیانگر پیشرفت گفت‌وگوها و رضایت طرفین از این روند است و امید است که این آتش بس به توافق نهایی و رفع محاصره کامل یمن بینجامد.

وی با بیان این‌که بیش از هشت سال است که از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن می‌گذرد و در این هشت سال دو طرف درگیری با خسارت‌ها و مشکلاتی  زیادی روبه‌رو شده‌اند، افزود: به نظرم تمدید آتش بس نشان‌دهنده پیشرفت گفت‌وگوها و رضایت دو طرف از وضعیت به وجود آمده ناشی از آتش بس است.

وی با تاکید بر این‌که در چارچوب مذاکرات یمنی_ یمنی  باید ساختار آینده سیاسی یمن شکل بگیرد و ما شاهد حاکم شدن یک دولت مقتدر در این کشور بر اساس خواست مردم یمن باشیم،  گفت: ایران همواره از انجام مذاکرات یمنی _یمنی استقبال کرده  است همه طرف‌ها را به انجام این گفت‌وگوها تشویق کرده و راه‌حل سیاسی و انجام گفت‌وگوها را راه‌حل نهایی برای پایان یافتن بحران یمن می‌داند.

سفیر پیشین ایران در یمن اظهار کرد: ایران تاکید دارد که باید در یک چارچوب مرضی الطرفین ساختار آینده یمن با حضور گروه‌های مختلف یمنی شکل بگیرد و تجاور ائتلاف سعودی به یمن متوقف شود و مردم یمن رفع محاصره شوند.

وی با بیان این که ایران قصد دخالت در امور یمن و ورود جزییات به مذاکرات یمنی _ یمنی را  ندارد،  خاطر نشان کرد: ایران تاکید دارد که این بحران دیگر نمی‌تواند بیش از این ادامه پیدا کند و مردم یمن به صلح و ثبات و امنیت نیاز دارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که در جریان حل  این بحران باید به نگرانی‌های امنیتی که طرف سعودی مطرح می‌کند، توجه داشت، تصریح کرد: عربستان سعودی باید  مطمئن باشد که از سوی کشوری که  بیشترین مرز مشترک را با آن دارد از نظر امنیتی با مساله‌ای روبه‌رو نخواهد شد و به نظرم این موضوعی است که یمنی‌ها نیز بر آن واقف هستند و آنها نیز دلیلی ندارند که بخواهند با کشور همسایه خود درگیر باشند در صورتی که عربستان سعودی نخواهد خواسته‌های خود را به آنها تحمیل کند.

رحیمی تصریح کرد: ایران از برقراری روابط صلح آمیز بین کشورهای اسلامی از جمله برقراری روابط صلح‌آمیز بین یمن و عربستان سعودی استقبال می‌کند و معتقد است که جهان اسلام باید توان و نیروی خود را معطوف به حوزه‌های دیگری کند نه درگیری بین یکدیگر.