تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد
تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد
رئیس‌جمهور گفت: اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب وخیم و شکست تاریخی برای آنها دارد.

 به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک ولادت امام مجتبی(ع) اظهار کرد: امام مجتبی امام صلح و تدبیر بود. صلح، وحدت و تدبیر جزء ویژگی هایی است که در زندگی سیاسی امام مجتبی(ع) مشاهده می‌کنیم. خداوند همه ما را جزء شیعیان ایشان قرار دهد. ما در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم و این تاریخ آغاز تحریم و فشار بی نظیر در تاریخ کشورها و تاریخ ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است.” تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد”

وی عنوان کرد: دو سال پیش در همین ایام، برخلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ترامپ در یک نطقی صریحا از برجام خارج شد و خروجش را هم مکتوب کرد و مکتوب آن را در مقابل دوربین خبرنگاران قرار داد. اگر بخواهیم فعالیت ایران در مقابل توطئه‌های هسته‌ای را مرور کنیم، در واقع ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم یعنی از اوایل مهر سال ۹۲ مذاکرات را شروع کردیم و اولین موجش در نیویورک بود و بعد در مراحل مختلف ادامه پیدا کرد. دو سال و چهار ماه طول کشید تا این روند به ثمر نشست و در ۲۶دی ماه سال ۹۴ این توافق اجرایی و عملیاتی شد و دو سال و چهار ماه و تا اردیبهشت سال ۹۷ هم به این توافق عمل شد. این مدت خیر و برکت فراوانی برای کشور داشت که در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود.

رئیس‌جمهور ضمن تشکر از تلاش‌های وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع افزود: این کاری که انجام گرفت یعنی همه قطعنامه‌هایی که علیه ما بسته شده بود کان لم یکن شد، یعنی پرونده بزرگی که اینها می‌خواستند ده ها سال ادامه دهند. بسته شدن پرونده PMD یعنی تحریم تسلیحاتی ایران و اینکه حساب های بانکی و اموال ما قبل از توافق اول در ژنو آزاد شد، در دو سال و چهار ماه دوم، بهره کافی بردیم از تلاش های مجدانه دو سال و چهار ماه اول.

وی افزود: حساب‌های بانکی ما باز شد و تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود، آزاد شد و بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بی‌نظیر حتی در سطح جهانی بود. رشد ۱۲ و نیم درصدی که در دنیا کم نظیر بود. نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و تمام طرح‌های نیمه تمام شروع به تکمیل شدن کرد. پالایشگاه های عظیم و واحدهای پتروشیمی در همه استان‌ها شروع به تکمیل شدن کرد. تحمل این برای مخالفین جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی در برابر جهان پای میز مذاکرات بنشیند و تمام خطراتی که کشور ایران را تهدید می‌کرد را از جلوی پای ملت بردارد.” تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد”

روحانی تصریح کرد: عراق از سال ۱۹۹۱ داخل فصل هفت و تحریم شورای امنیت به صور مختلف رفت. سال ۲۰۰۳ شد و باز هم عراق در فصل هفت ماند. دولتی را خود آمریکا در عراق تشکیل داد و باز تحریم باقی ماند. چارچوبی برای قانون اساسی‌اش درست شد و باز تحریم باقی ماند. انتخابات شد، مجلس تشکیل شد، رییس‌جمهور و نخست وزیر انتخاب شد باز هم تحریم باقی ماند و از سال ۱۹۹۱ تا امروز عراق هنوز از فصل هفت شورای امنیت خارج نشده و جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال و چهار ماه مذاکره توانست کشور را از فصل هفت بیرون بیاورد. این افتخار سیاسی تاریخ ایران است. یکی از آثار این تلاش‌ها برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بود. ما در توافق برجام دو مقطع پنج ساله که تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و یک مقطع ۸ ساله و ده ساله داریم که کل تحریم‌ها برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما الان، به آن مقطع اول و برداشتن تحریم تسلیحاتی نزدیک شدیم. آمریکایی‌ها در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، اسرائیل و عربستان و لجبازی ترامپ با رئیس‌جمهور بعدی کار بسیار احمقانه‌ای انجام دادند و یکجانبه از این توافق خارج شدند. در ذهن‌شان این بود که ما بلافاصله بعد از خروج آنها، از برجام خارج می شویم. وقتی خارج شدیم پرونده به شورای امنیت می‌رود و تمام آنچه به دست آوردیم در یک شب از بین می‌رود، این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد.‌ روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ بلافاصله مقابل دوربین ایستادم و نطق کوتاهی کردم و ضمن محکوم کردن کار آمریکا گفتم، فعلا ما ماندیم با ۴+۱ و مدتی مهلت می‌دهیم ببینیم می توانند منافع ما را تامین می کنند یا نه.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اولین تیر ترامپ به سنگ خورد و خیلی عصبانی شدند و همه مشاورین ترامپ گفتند ایران همان شب خارج می شود و ما فردا به شورای امنیت می رویم. ما مهلتی به ۴+۱ دادیم و این مهلت را تمدید کردیم و مجموعا این مهلت یک سال طول کشید، تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ و گفتیم دیگر مهلت کافی است و چون عمل نکردید ما هم از امروز به صورت پلکانی شروع می کنیم به کاهش تعهدات و در پنج مرحله تمام آنچه لازم بود را کاهش بدهیم، کاهش دادیم. حالا دوباره در یک میزان و ترازوی برابر آمدیم یعنی از تعهدات خود پا را عقب کشیدیم و ۴+۱ هم تا حد زیادی پا عقب کشیده است‌. هر زمان آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می گردیم.” تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد”

روحانی گفت: اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب وخیم و شکست تاریخی برای آنها دارد.

وی با بیان اینکه ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت چراکه حق مسلم ایران رفع تحریم تسلیحاتی است، گفت: راه عاقلانه این است که آمریکا به برجام برگردد و توبه کند و به ایران غرامت دهد ولی کسانی که امروز در آمریکا حاکم هستند چنین عقلی ندارند.

  • منبع خبر : مهر