تا تنور داغه؛ نان را بچسبان!!
تا تنور داغه؛ نان را بچسبان!!

ترکیه‌ای که چندی پیش دم از سرنگونی دولت قانونی سوریه می‌زد گویا مدتی است نگاهش به مسائل منطقه دگرگون‌شده است. این دگرگونی خبر از حالی میدهد که وقتی شرایط آشفته است، به خود میگوید: «نان را به تنور کسی بچسبان که برای ما منفعت داشته باشه نه خطر!» به گزارش گروه سیاسی صبح اقتصاد؛ حمید […]

ترکیه‌ای که چندی پیش دم از سرنگونی دولت قانونی سوریه می‌زد گویا مدتی است نگاهش به مسائل منطقه دگرگون‌شده است. این دگرگونی خبر از حالی میدهد که وقتی شرایط آشفته است، به خود میگوید: «نان را به تنور کسی بچسبان که برای ما منفعت داشته باشه نه خطر!»

به گزارش گروه سیاسی صبح اقتصاد؛ حمید محجوب از فعالان سیاسی با توجه به رویدادهای اخیر منطقه و سفر رئیس جمهور و فرمانده ارشد نظامی ترکیه به ایران، درباره تغییر مواضع این کشور یادداشتی را بیان کرده است.

حوادث تروریستی رخ‌داده در سرزمین امپراتوری عثمانی موجب شد تا سران آن دریابند که حمایت از تروریسم به هر بهانه‌ای که باشد مانند شلیک گلوله ای است که به سمت دیوار بالاسر شلیک‌ می‌شود که درنهایت به سمت خود کمانه خواهد کرد.

فرار ترکیه و پناه جستن به کشورهای همسایه

از سوی دیگر چالش منطقه کردستان که بی‌ارتباط با دعواهای میان دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان یا همان پ. ک. ک. نیست؛ باعث شده تا همگرایی منطقه‌ای ترکیه با همسایگانش به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.

حالا چند وقتی است علاوه بر داعش و گروه‌های تروریستی_تکفیری، سودای جدایی‌طلبی مسعود بارزانی و برخی هم‌حزبی‌هایش به یک چالش جدید برای منطقه تبدیل‌شده است. جالب است که تنها رژیم صهیونیستی حامی این رویا بلند پروازانه است.

ازاین‌رو مقامات سیاسی و نظامی کشورهای همسایه با اقلیم کردستان عراق، دور جدیدی از رفت‌وآمدهای دیپلماتیک را به این منظور شروع کرده‌اند. به عقیده بسیاری از کارشناسان سفر سردار سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، به ترکیه بر همین اساس بود و اکنون نیز آمدن «ژنرال خلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه به کشورمان ادامه همان تکاپوهای سیاسی است.

مواضع ایران و ترکیه بر حفظ تمامیت ارضی عراق

در همین راستا سردار باقری پس از گفت‌وگو و دیدار با ژنرال خلوصی آکار در جمع خبرنگاران گفت: “سفر هیئت ترکیه‌ای در ادامه سفر اینجانب به ترکیه بود، که امیدواریم موجب تقویت امنیت دو کشور شود. ”

وی افزود: در این دیدار در مورد تهدیدات مشترک دو کشور و موضوعات مختلف منطقه گفت‌وگو کردیم که ازجمله همه‌پرسی کردستان عراق بود. هر دو کشور مواضع یکسانی مبنی بر تأکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق و عدم قبول انجام این همه‌پرسی داشتند.

اما نکته‌ای که در سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نمود خاصی داشت همکاری‌های نظامی ایران و ترکیه بود. سردار باقری در این باره تصریح کرد:” نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های گسترده‌تری در حوزه آموزشی و حضور در رزمایش‌های یکدیگر و تأمین امنیت مرز‌ها خواهند داشت. باقری تأکید کرد: با حضور آقای اردوغان در ایران این همکاری‌ها بیشتر می‌شود. ”

این گفته بالاترین مقام نظامی کشور پس فرمانده معظم کل قوا با توجه به موضع‌گیری‌هایی که دو کشور درباره بحران همه‌پرسی در کردستان عراق داشته و نیز رزمایش‌های اخیر نیروهای مسلح کشورمان که با حضور نیروهای ارتش عراق برگزار کردند، نشان از آرایش جدیدی در منطقه است که تلاش دارد مقابل تجزیه‌طلبی جریانات سیاسی در کشورهای منطقه بایستد.

حال باید دید حضور اردوغان و تیم همراش در مدت زمانی که  در تهران بودند، چه نتایجی را برای بهبود وضعیت منطقه و همکاری و تعامل با ایران حاصل می کند…