تهران در وضعیت قرمز کرونایی/حضورحداکثر ۳۰ درصدی کارمندان در ادارات با کار غیر ضرور
تهران در وضعیت قرمز کرونایی/حضورحداکثر ۳۰ درصدی کارمندان در ادارات با کار غیر ضرور
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران با اشاره به اینکه تهران در شرایط قرمز قرار دارد، تاکید کرد: در ادارات با کار ضروری حداکثر تا ۵۰ درصد و ادارات با کار غیر ضرور حداکثر تا ۳۰ درصد می توانند کارمندان را به صورت حضوری به کار بگیرند.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد غلامرضا عباس پاشا در تشریح روند اجرای دورکاری در تهران با توجه به افزایش امارهای کرونا، گفت: بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای قرمز از جمله تهران حداکثر یک دوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به صورت حضوری فعالیت کنند یعنی می توانند حداکثر تا ۵۰ درصد به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند و سایر ادارات هم می توانند حداکثر تا ۳۰ درصد به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند یعنی دو سوم کارمندان به صورت دورکار، وظایف خود را باید انجام دهند.

وی تاکید کرد: در تهران با توجه به اینکه در شرایط قرمز قرار گرفته است برگزاری جلسات در صورت ضرورت باید حداکثر با ۱۵ نفر تشکیل شود و برگزاری جلسات غیر ضرور و بیش از این تعداد ممنوع است.

معاون استاندار تهران ادامه داد: اجرای مصوبات ستادملی کرونا لازم‌الاجراست و بر همین اساس اجرای شرایط شهرهای قرمز به تمامی دستگاه های استان تهران ابلاغ شده و بر اجرای ان نیز نظارت خواهد شد.

با آغاز زمزمه های شیوع کرونا و خطر جابجایی اش به سایر کشورها، همه کشورهای برای پیشگیری از ورود آن دست به کار شدند. البته هرچند سد دفاعی کشورها بر سر راه کرونا ویروس تازه متولد شده در جهان موثر نیفتاد و کووید-۱۹ مرزها و قاره‌ها را درنوردید و خودش را به تمام مناطق جهان رساند، اما پیش از آن تصاویر هشدار دهنده‌ای که از خود به نمایش گذاشته بود، سیستم‌های بهداشت و درمان کشورها را متقاعد کرد که هر چه زودتر برای این گرفتاری جدید چاره‌اندیشی کنند تا بتوانند جان مردمان‌شان را نجات دهند. بر این اساس بود که بسیاری از کشورها توقف رفت و آمد با چین، کنترل مسافران ورودی به کشور، آماده‌سازی و آماده‌باش بیمارستان‌ها، ایجاد بخش‌های ایزوله و… را آغاز کردند.  ایران نیز دست به کار شد. بر این اساس کلیه مرزهای ورودی به کشور تحت رصد ماموران بهداشتی قرار گرفتند و مسافران در بدو ورود تب سنجی و غربالگری شدند. در عین حال وزارت بهداشت برای کنترل اوضاع دستور به توقف پروازها از مقصد چین به کشور و بالعکس داد. دستوری که گرفتار تشریفات اداری و بروکراسی و … شد و به اذعان مسوولان و کارشناسان سلامت بهنگام اجرا نشد.

سه موج کرونا و انتظار برای موج چهارم!
تا به امروز با کرونا سه موج شدید را تجربه کرده‌ایم. هرچند که در حال حاضر هم بعد از تعطیلات نوروز و حجم بالای سفرهای نوروزی و البته بسیاری از پروتکل شکنی ها، موج چهارم بیماری در برخی استانها آغاز شده است؛ موجی که می تواند با طغیان ویرس جهش یافته در کشور سهمگین تر از سه موج قبلی باشد.

موج اول را در هجمه اول ویروس به کشورمان از زمان تایید بیماری تا اواخر اسفند ماه ۹۸ شاهد بودیم. آن زمان دنیا به تدریج متوجه شد که با استفاده از ماسک و رعایت چند راهکار بهداشتی ساده می توانیم در برابر ویروس بایستیم. پیکی که بالاخره با آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهشی شد و این روند کاهشی تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشت.”تهران در وضعیت قرمز کرونایی”

با آرام شدن اوضاع اما، همه گمان کردند که کرونا رخت بسته است؛ محدودیت‌ها برداشته شد، خیابان‌ها شلوغ شد و سفرها هم به راه. غافل از اینکه کرونا از همین عادی انگاری‌ها استفاده و در جان‌ها رخنه کرد. به طوری که مجدداد از اواخر خرداد ۱۳۹۹، تخت‌های بیمارستانی به تدریج پر شدند، آمارها افزایش یافت و عمدتا شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی بودیم. چراکه رفت و آمدها و دید و بازدیدها شروع شده بود و کرونا مجال یافت تا کل یک خانواده را از بزرگ و کوچک گرفتار کند. در همین پیک بود که حرف از اجباری شدن استفاده از ماسک به میان آمد. به طوری که وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که اجباری کردن استفاده از ماسک به نوعی احترام گذاشتن به سلامتی طرف مقابل است. در عین حال با توجه به بررسی‌هایی که تاکنون در دنیا انجام شده و با توجه به شیوه انتقال ویروس، استفاده از ماسک یکی از موثرترین و ارزان قیمت‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس است؛ به طوری که اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند، حتی اگر یکی از آنها مبتلا باشد و در برابر فردی قرار بگیرد که سالم است، بسته به نوع ماسک می‌تواند بین ۸۵ تا ۹۵ درصد محافظت انجام دهد. بنابراین ماسک به عنوان یک وسیله ساده و ارزان قیمت می‌تواند برای انجام فعالیت های اقتصادی و ادامه زندگی روزمره بسیار کمک کننده باشد؛ البته با رعایت برخی پروتکل‌های دیگر.

 

  • منبع خبر : ایسنا